Paarden willen gras niet eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RvT

Paarden willen gras niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 08:48

Hallo bokkers,

Een week geleden zijn een vriendin en ik verhuisd met onze paarden. Wij hebben nu een wei in eigen beheer.
Een week voordat we verhuisden is het land bemest en gekalkt. Nu is het zo dat de paarden de gras niet willen eten. Langs de omheining wel en als we met ze gaan wandelen ook maar de gras v/d wei niet |( .
Mijn vriendin dacht dat het komt omdat ze nu onbeperkt hooi hebben (hadden ze in onze vorige wei niet). Alleen heb ik bij de vorige wei wel vaker meegemaakt dat ook al waren de hooiruiven vol met hooi, ze toch gingen grazen...
Ik zat te denken dat het misschien te maken heeft met de kalk???
Ik snap dat het lastig is om zo advies te geven maar misschien heeft iemand een idee hoe dat kan :\ ??

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:53

Ik weet niet hoe het weer bij jullie de afgelopen week is geweest.
Hier alleen zon en vorst en geen regen.
Als dat bij jullie ook zo is zal de kalk en de mest nog op de wei liggen.
Je hebt regen nodig om het spul de grond in te krijgen, ik zou mijn paarden niet op de wei zetten voordat het goedje de grond is ingetrokken.
Dus wachten op regen, moet niet te lang duren want donderdag krijgen we de eerste buien volgens mij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:54

Lijkt me logisch dat ze het niet eten, de kalk en mest zullen toch eerst ingeregend moeten zijn. Ook moeten de meststoffen de kans krijgen om het gras te laten groeien. Ik zou mijn paarden er zowiezo niet op zetten. Waar is het land mee bemest?

RvT

Re: Paarden willen gras niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 10:32

Dus toch vanwege kalk en mest. Dat dacht ik inderdaad ook aan. En ja, hier hebben we nauwelijks regen gehad.
Waar mee de land bemest is weet ik niet precies. Kan wel even navragen. Ik dacht in ieder geval niet met chemische rotzooi...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:33

Alles wat je op het lang gooit moet eerst inregenen. Weekje of 2 eraf laten en dan kunnen ze er weer op

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:51

Wees maar blij dat ze dit niet willen eten, het lijkt me namelijk erg giftig als ze mest en kalk naar binnen werken..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:57

Waarom is er nu al bemest? Dit is pas nuttig als het totaal 200 graden (vanaf 1 januari) is geweest, je zal pas de eerste boeren zien bemesten in april/mei en vlak voor een flinke regenbui. Eerder heeft dit totaal geen zin.
Het gras wil nu ook nog niet voldoende voedingsstoffen openemen ivm de vorst. Dus deze bemestingsronde is imo verspilling geweest van mest en kalk, ook omdat het alsnog kan gaan vriezen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:04

Oei! Mijn beesten gaan drie weken niet de weide op als er bemest of bekalkt is. Kalk kun je inderdaad vroeg in het voorjaar doen dan profiteer je daar na zo'n maand of drie van. Je moet zowiezo geen kalk en mest tegelijk geven dat heft elkaar op qua werking. De regel is eerst kalken en dan minimaal drie weken wachten om te mesten ( als het nat weer is en anders langer). Vervolgens zul je dus weer een paar weken moeten wachten voordat de paarden erop kunnen. Mesten heeft inderdaad pas zin op z'n vroegst half april, het gras is namelijk nu nog in rust. Spijtig voor je maar dit was inderdaad weggegooid geld zonder enig effect.....

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 13:31

Dat is echt balen |( .
We hebben 2 weiden en ze zijn beide bemest en gekalkt. De eigenaar wou alles netjes achterlaten voor ons... dacht hij...
Nu maar wachten op flink wat regen := .

Nu snap ik waarom ze zoveel hooi eten :?

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:08

Yviertje schreef:
Waarom is er nu al bemest? Dit is pas nuttig als het totaal 200 graden (vanaf 1 januari) is geweest, je zal pas de eerste boeren zien bemesten in april/mei en vlak voor een flinke regenbui. Eerder heeft dit totaal geen zin.
Het gras wil nu ook nog niet voldoende voedingsstoffen openemen ivm de vorst. Dus deze bemestingsronde is imo verspilling geweest van mest en kalk, ook omdat het alsnog kan gaan vriezen.

Vriezen kan het ook in mei/juni nog , dus deze stelling is gel.l in de ruimte

De 200 graden (T som) is alleen voor kunstmest.
En alle boeren bemeststen vanaf 1 februari, organische mest heeft langer tijd nodig om te gaan werken.
Als je pas in april of mei gaat bemesten met organische mest , dan werkt dat pas in juni/juli .
En dit alles zal in het westen van het land niet anders zijn.
Tenzij het land te nat is om er op te rijden.

Dus het is heel goed mogelijk dat de paarden het gras niet willen eten omdat er nog een mest geur aan het gras zit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:13

Dat boeren niet mesten is inderdaad bullshit. Mijn vriend heeft allang gemest en onze paardenwei is ook al gedaan. Alleen had ik het geluk dat het laatst op zondag MEGA geregend heeft. Mijn paard eet het gewoon.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:17

Wij (als boeren :D ) hebben ook allang gemest. We hadden wel het geluk dat het de dag erna gelijk ging regenen, dus onze paarden konden na een kleine week er al weer op en eten het gras ook gewoon.

Ik weet niet waar Yviertje woont, maar hier wordt er vanaf 1 februari volop bemest, zowel grasland als akkerland!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:18

Dionnevdkaal schreef:
En alle boeren bemeststen vanaf 1 februari, organische mest heeft langer tijd nodig om te gaan werken.
Als je pas in april of mei gaat bemesten met organische mest , dan werkt dat pas in juni/juli .

Dus het is heel goed mogelijk dat de paarden het gras niet willen eten omdat er nog een mest geur aan het gras zit.

Wij hebben ook eind februari ons land bemest met eigen mest.
Op advies van zeer ervaren boeren hier. Daarna nog weinig regen gehad.
Onze paardjes staan er nu wel op en neuzen tussen de mest die nog niet geheel is opgelost naar lekkere sprietjes.
Ze eten dus wel ondanks de mest die er nog ligt.

Inderdaad ook met het advies later te kalken en niet gelijktijdig.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:20

Noppert schreef:
Ik weet niet waar Yviertje woont, maar hier wordt er vanaf 1 februari volop bemest, zowel grasland als akkerland!

Ik denk in een flatje met luiken voor de ramen die pas op 1 april worden geopend. :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:22

@Dionne Dus omdat mijn verhaal incompleet blijkt te zijn, heb jij het recht om mij direct af te blaffen?
Maar ik zal voor de rest m'n bek wel houden, want blijkbaar mag je alleen wat zeggen als je 100% weet hoe het zit.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:25

kaotictjinta schreef:
Dionnevdkaal schreef:

Wij hebben ook eind februari ons land bemest met eigen mest.
Op advies van zeer ervaren boeren hier. Daarna nog weinig regen gehad.
Onze paardjes staan er nu wel op en neuzen tussen de mest die nog niet geheel is opgelost naar lekkere sprietjes.
Ze eten dus wel ondanks de mest die er nog ligt.

Inderdaad ook met het advies later te kalken en niet gelijktijdig.

Die van mij gaan een dag na de bemesting ook gewoon weer door met waar ze mee gestopt waren nl ETEN op het bemeste land , regen of geen regen.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:26

Oei... Wees blij dat ze het niet willen eten!
Als ik bekalk gaan ze er 3 weken niet op! En bemesten met korrels ook. Als ik de giertank laat komen, dus die injecteerd koeienstront, dan kan het niet veel kwaad als ze er een paar dagen later weer op gaan, beetje afhankelijk van het weer, of het al ingeregend is.

Nog een tip: bemesten en bekalken kan nooit tegelijk! Daar moet een flinke tijd tussen zitten. Kalken kun je in voorjaar of najaar doen. Reden dat ik het in het najaar doe, is dat ik dan niet meer bemest en dat er voorlopig geen paarden meer op komen..

Nou, succes, hopelijk kun je de paarden tijdelijk van het land afhalen of een paddock realiseren met hooi. Totdat ze de wei op kunnen.

edit: ik heb hier ook in febr al laten injecteren met mest hoor, dat maakt niet uit. Alleen de combi mest en kalk tegelijk is jammer..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:43

tussen kalken en bemesten moet minimaal een week zitten. Liefst met een regenbui ertussen. Verder zou ik wel graag weten waarmee er bemest is VOOR ik mijn paarden erop zet. Als er nml varkensmest op gegaan is zet ik mijn paarden er uberhaupt niet op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:54

ik dacht dat er zelf bij vorst mocht gekalkt worden, maar zowieso heb je eerst een goede regenbui nodig vooraleer je paarden na kalken en/of mesten terug op de weide kan laten...

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:59

Noppert schreef:
Wij (als boeren :D ) hebben ook allang gemest. We hadden wel het geluk dat het de dag erna gelijk ging regenen, dus onze paarden konden na een kleine week er al weer op en eten het gras ook gewoon.

En niemand komt op het idee dat dit zo is omdat de gierputten in februari vol zitten en de boeren graag vroeg een eerste snede kuil eraf willen hebben :D . Dit is dus geen vergelijk met een paardenweide. Wanneer je je eigen mest ( compost) over het land uitrijdt kun je dit inderdaad in februari al doen, dan is het meest wel verdwenen als de paarden er weer op gaan in het voorjaar. Voor kunstmest of drijfmest over een paardenwei is het veel te vroeg.

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 17:25

Het was organische mest.
Fijn om te horen dat het dan wel kan.
Jammer van de kalk ja. Dat wist ik wel maar de eigenaar blijkbaar niet. Nou ja, volgende jaar beter...
Vanaf morgen wordt er regen verwacht *\o/*

MarEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:38

Citaat:
tussen kalken en bemesten moet minimaal een week zitten.

Ook dat is in de wei dus wel het geval geweest :)

Valt dus eigenlijk allemaal wel mee *\o/*

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:17

[quote="MarEd"][quote]
Ook dat is in de wei dus wel het geval geweest :)
quote]

O ja? Dat is fijn *\o/* *\o/*