ervaringen van een vlas stal met matten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

philips

ervaringen van een vlas stal met matten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:58

Ik ben op zoek naar mensen die hun ervaringen willen delen met hun vlas stal.
Ik sta nu sinds 4 dagen op vlas omdat mijn merrie en haar kleine vriendje van het stro
af moesten ivm het stof. Nu heb ik in mijn stal matten liggen dit zijn geen orginele stalmatten maar gewoon vlakken matten.
Hier over dus 1 pak vlas. Nu ben ik benieuwd naar mensen die dit ook hebben en wat hun verbruik is per maand.
Ik hoop de kosten erg in de hand te houden en maximaal 4 balen per maand te gebruiken het liefst minder. 1 pak kost op stal al 8 euro namelijk.

fokfanaat

Re: ervaringen van een vlas stal met matten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:00

poeh das duur, ik betaal 4,75 geloof ik.

Deboortjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:02

wij hebben op stal ook paar paarden op vlas staan.
als je de stallen goed schoon houd dus vaak de mest en urine plekken weg haalt red je het misschien net met 1 baal per week, ligt er denk ik ook aan hoe schoon je paard van zichzelf is.
we hebben er 1 die zelfs 3 balen per week gebruikt.
is wel erg duur ook btw. wij betalen 4,25.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:04

Ik heb in mijn stal matten en alleen op de achterste meter vlas. Daarbij moet ik wel zeggen dat het eigenlijk een inloop stal is, dus de paarden er niet enorm veel in staan. Een van mijn paarden staat er wel graag in als het waait en 's nachts vaak ook wel een tijdje. Maar ze liggen er nooit in, dat doen ze liever buiten in het zand.

Ik verbruik hierdoor heel weinig vlas. Ik denk dat ik per 1 of 2 maanden hooguit 1 baal gebruik. Ik haal dagelijks de mest uit de stal en dan veeg ik het vlas weer naar de achterste meter. Een keer in de zoveel weken haal ik al het vlas eruit en leg er een halve nieuwe baal in. In de weken erna, strooi ik de rest van de halve baal er in gedeeltes overheen. Beetje afhankelijk van hoe vaak ze in stal staan doe ik op die manier 1 tot 2 maanden met een baal.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:04

een stalgenootje van mijn heeft ook vlas op matten, zij heeft en paard die alles door elkaar roerd en af en toe hele gten graaft, zij gebruikt gemiddeld 5 pakken per maand.
door de matten hoeft de laag vlas ook niet zo dik te zijn.

philips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:06

Bedankt voor jullie reacties! Ze staan hier gemiddeld 5 uur per dag buiten en in de zomer meer. De rest dus op stal. Met de matten verbruik ik inderdaad al wat minder strooisel dan normaal. Ik vind een baaltje vlas ook nog erg weinig eruit zien trouwens zaagsel lijkt je stal gelijk zo vol bij vlas niet maar vind vlas wel fijner in gebruik. :)

Welke regio wonen jullie ? Wij zijn verplicht het strooisel bij de stalhouder te kopen maar ik heb ook al hier in de buurt eens gekeken daar licht het vlas ook al wel tussen de 7 en de 8 euro dus schiet er zoiezo weinig mee op het elders te halen.
Het zijn trouwens 2 hele kleine ponys bij elkaar in de stal. Shetlander.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:08

stalgenootje heeft een paard.

dewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:08

bij de ranzijn of welkoop kan je ook deze vlasbalen halen zal je een stuk schelen in de kosten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:09

welkoop hier zijn ze ook 7,50

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:00

Matten icm vlas werkt niet, want bij vlas moet de onderlaag een bodem vormen, anders wordt het een natte bende. Je kunt evt. wel matten met wat vlas er over om urine op te nemen en dat er dagelijks uitscheppen, maar ik vraag me af of dat echt een succes is. Normaal vlasverbuik is beginnen met 3 pakken en dan min. 1 pak per week, als ze tenminste het grootste deel van de dag binnen staan en bij stal van normaal formaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:51

Ik heb ook een tijd op een stal gestaan waar je zelf kon kiezen wat voor strooisel je wilde. Aangezien een gewoon strobed voor mijn allesvreter geen succes is werd dat dus vlas. In de stal lagen rubber matten en dat werd GEEN natte troep.

Ik deed het als volgt: 1 pak vlas erin. Dan bovenop het vlas een dun laagje stro zodat je de mest er makkelijk uit kunt halen en het bovenste laagje ook droog blijft omdat de urine er meteen doorheen loopt en wordt opgevangen door het vlas. Iedere dag haalde ik het schone stro opzij en haalde ik het vieze stro en de mest weg, en dan ongeveer 1 plakje stro per dag er bij om het toplaagje van stro weer aan te vullen. Twee keer in de week haalde ik de echt natte (rode) plekken uit het vlas en 1 keer in de week ging er een half pak vlas bij. Dus in totaal, na dat eerste pak, gebruikte ik 2 pakken vlas en ongeveer 3 balen stro per maand.

Er waren daar ook mensen die een dun laagje vlas hadden voor het opvangen van urine, dat werd dus een zompige bende vaak. Het paard dat voor mijne in die stal stond stond vaak in de nattigheid (strobed) maar toen mijn paard die box kreeg en er vlas in kwam bleef het droog. Een baal vlas kostte me ongeveer 7 euro maar is wel al zo'n anderhalf jaar geleden dat ik daar stond. Je had de keuze uit zeer fijn, gemiddeld fijn en grof vlas.

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:01

Bij ons kost het per baal 6,50
Maar het hangt heel erg van het paard af
Want m'n moeders paard gebruikt er 2, en die van mij 1 per week
Meestal kun je de poep, het bovenste laagje, en de rode stukken er wel uit halen
Maar je moet er niet alles uit halen, want de bodem werkt ook als een soort isolatie
Ik weet niet of dat met die matten ook het geval is, want wij hebben zonder

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:57

als je met matten werkt, werkende matten als isolatie.

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:58

Wanneer je het vlas oppot dan verbruik je relatief weinig, maar dan moet je wel uitkijken dat de bodem onder de matten niet slecht gaat worden, dus niet té lang opgepot laten.