paard wilt niet geborsteld worden...? Help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

paard wilt niet geborsteld worden...? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 09:15

Hoi hoi,

Ik heb sinds 3 weken een hele lieve merrie, ze is echt een schat.
Maar ze staat niet stil met borstelen, en niet gewoon dat ze loopt te drammen maar als je haar begint te borstelen, gaat ze draaien met haar kont, en dan ook echt gewoon zover dat ze je tegen de muur drukt, en dat is aan beide kanten zo, dan hoef je nog geen eens aan haar buik te zitten, begint al als je haar nek wilt borstelen, maakt ook niet uit met welke borstel. Het hoofd laat ze wel toe de rest niet.
Ik weet dat ze gewoon stil kan staan, want dit kon ze bij de vorige eigenaaresse ook, maar ze vertikt het bij mij gewoon...

Het zelfde met de deken op doen, af doen gaat nog wel, maar op doen is echt een uitdaging.
Dan doet ze dus het zelfde als met borstelen, maar als je haar een appel geeft en dan de deken op doet dan blijft ze netjes staan, word er soms echt dol van! Als je haar gewoon vast zet dan blijft ze netjes
staan, maar zodra je gaat borstelen, of deken op doet... is het raak!!

Zelfde met longeren, ene kant doet ze netjes, andere kant vertikt ze het gewoon, dan gaat ze stil staan en verzet geen stap, en als ze dat wel doet komt ze dreigend op je af gelopen. (we hebben een longeer cirkel), en ze word daar dus ook in gelongeerd.

Hoe los ik dit op help???

ThinkAgain

Re: paard wilt niet geborsteld worden...? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:43

wat het borstelen betreft, als het niet aan lichamelijke klachten ligt dat ze er problemen mee heeft, denk ik dat dat gewoon een kwestie van geduld is en belonen als het goed gaat. Gewoon de borstel tegen haar aanhouden, laat maar lekker draaien (moet je dus bij voorkeur niet naast haar staan in het begin, want je wilt niet platgedrukt worden) en als ze stilstaat uitgebreid belonen met je stem en kriebelen op een plekje wat ze wel fijn vindt bijvoorbeeld. Ze moet gewoon leren dat borstelen niet iets vervelends is. Ook kun je evt. met haar gaan clickeren en als ze dit oppikt dat gebruiken bij het borstelen, en bij de deken opdoen.
Misschien vindt ze het wel eng als je de deken er hoog overheen gooit, dus dit kun je ook op verschillende manieren proberen, net zolang totdat ze rustig blijft staan.

Het longeren klinkt alsof je de ene kant in de goeie positie staat maar op de andere hand wat teveel naar voren. Dan belemmer je de pony om voorwaarts te lopen en als je haar dan toch vooruit dwingt kan ze eigenlijk nergens heen behalve naar jou toe. Je zou ook kunnen proberen een keer zonder longeerlijn te oefenen, dan heb je wat minder in je handen en kun je wat beter op je lichaamstaal letten. Als ze dan niet voorwaarts wil moet je eens proberen een stapje verder naar haar achterhand te komen, zodat je wat meer in de drijvende positie komt. Vervolgens nog eens proberen aan te sporen (met zweep / longeerlijn / leadrope) en kijken of het dan wel lukt. Als dat niet lukt zou je misschien kunnen proberen met een naastloper voor de eerste paar keren, die de pony meeneemt aan de hand, dus als jij zegt 'stap', stapt diegene met de pony weg. Dit moet je alleen niet te lang doen want het is uiteindelijk de bedoeling dat de pony op jouw stem reageert en niet op degene die naast 'm loopt

veel succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:51

Als ze het wel braaf deed bij haar vorige eigenares, dan treed je denk ik niet streng genoeg op.
Dit is dominant gedrag en ze komt bij jou duidelijk als sterkste uit het "gevecht"
Goed pak op d'r je weet wel geven als ze gaat staan dreigen. In dit geval niet belonen met een appeltje OM het dek op te doen, maar NA het dek opdoen als ze braaf is geweest.
Maar belonen met stem is eigenlijk ook al voldoende.
Lukt het je echt niet, neem dan eens contact op met de vorige eigenares en vraag of die je een keer kan helpen. Dan kan je goed kijken naar haar lichaamstaal, want daar gaat het volgens mij fout.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:57

Zowel het niet gepoetst willen worden áls het longeerprobleem kan duiden op spierproblemen..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:29

_> VSW

Puck1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:10

Mijn verzorg paard wil ook niet geborsteld worden, dat is al heeewl lang zo. maar als ik hem vast zet dan trekt ie zich los. Zodra ik hem ga borstellen loopt ie ze stal heen en weer en zoekt ie ruzie met z'n buren. Meestal geef ik hem een hand lucerne maar dan is ie nog niet rustig.. Ik bortsel dus gewoon door als ie heen en weer loopt;) anders is het gewoon niet te doen..

x

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 13:06

Alvast bedankt voor de reacties.

@femmefatale1: Dit snap ik, maar bij mijn vriend doet ze wel gewoon beide kanten op lopen met longeren, alleen na enige minuten wilt ze niet meer, en doet mevr lekker wat ze zelf wilt. Wat betreft het borstelen, dat zou kunnen.

@ iedereen, bij de vorige eigenaaresse stond ze inderdaad wel gewoon stil met borstelen. Maar die was ook iets hardhandiger, en op die manier wil ik niet met mijn paard omgaan.

@peacehorses : ik longeer haar al zonder longeertouw, dit doet ze op zich netjes, ik longeer haar alleen met halster om, opzich pakt ze dit goed op...Alleen bij mij luistert ze gewoon niet.

We (mijn vriend en ik) hebben al wel aan de stal eigenaar gevraagd wat we moeten doen, (man heeft zelf ook ervaring met paarden, en rijd zelf ook hoog in de sport, en gaat met veel respect met de paarden om), en volgens hem zijn we inderdaad niet streng genoeg, omdat ze wel stil staat als ze een appel krijgt. En zoals hij zegt het is een heel lief dier, en heel rustig karakter, maar er zit wel een ''kop'' op...

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:00

Dat konte draaien tijdens het borstelen zou ik toch zeker corrigeren.
En corrigeren doe je zo zacht als kan maar zo hard als moet.

Ik zou me toch echt niet vast laten zetten door een edele billen partij,
dan hebben ze er allang een schoenmaat 39 onder geparkeerd gekregen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:17

Als je de ene keer een appel geeft zal ze de volgende keer nog harder draaien om die appel te krijgen, niet doen dus anders heb je straks ook nog een bijtprobleem.
Je kunt echt wel met respect met je paard omgaan en streng zijn, het paard moet jou als leider respecteren anders worden ze ongelukkig en gevaarlijk, dus weg met dat aai,aai, lief paardje zoals ik het noem en heel streng en duidelijk zijn want over een week kun je er misschien helemaal niets meer mee.
Een paard is een paard en geen schoothondje dus wanneer je nu weer gaat poetsen en ze begint te duwen dan sla maar een keer met je hand niet al te hard onder haar buik en erbij een flinke stem opzetten en haar waarschuwen, bvb EH DENK ER OM of PAS OP, niets geven en stug volhouden, ze heeft het snel genoeg door, geloof me, als je paard weet waar ze aan toe is heb jij en zij er veel gemak van.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:31

Je hebt natuurlijk ook nog zoiets als de gulden midden weg..paard total los slaan als ze niet luisteren, of even de puntjes op de I zetten w.b.t de verstandhouding door 1 keer een flinke mep zijn 2 verschillende dingen.
Maar ik zou een paard toch echt even flink vertellen dat ik niet wil worden geplet, getrapt of gebeten!
Zou dat dan 1 keer met "grof" geweld moeten dan is het jammer, voor het paard dan!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 17:34

oke, dat word dus wat ''strenger'' optreden tegen mijn paard... :( Tja wat moet dat moet, ik wil ook niet geplet worden, en geborsteld worden moet ook gebeuren. Thx iedereen

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:49

het paard waar ik op rijd is ook kriebelig met poetsen, blijkbaar vind ze het totaal niet prettig als je hard/ruig poetst. Ik probeer dan ook altijd met rustige bewegingen en weinig druk te poetsen (het gaat al goed! vandaag stond ze vrij relaxed op een plukje hooi te knabbelen!) Het gaat dan met name om het roskammen, ze doet niet moeilijk over de zachte borstel)

nevadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:00

Beauty26 schreef:
Hoi hoi,

Ik heb sinds 3 weken een hele lieve merrie, ze is echt een schat.
Maar ze staat niet stil met borstelen, en niet gewoon dat ze loopt te drammen maar als je haar begint te borstelen, gaat ze draaien met haar kont, en dan ook echt gewoon zover dat ze je tegen de muur drukt, en dat is aan beide kanten zo, dan hoef je nog geen eens aan haar buik te zitten, begint al als je haar nek wilt borstelen, maakt ook niet uit met welke borstel. Het hoofd laat ze wel toe de rest niet.
Ik weet dat ze gewoon stil kan staan, want dit kon ze bij de vorige eigenaaresse ook, maar ze vertikt het bij mij gewoon...

Het zelfde met de deken op doen, af doen gaat nog wel, maar op doen is echt een uitdaging.
Dan doet ze dus het zelfde als met borstelen, maar als je haar een appel geeft en dan de deken op doet dan blijft ze netjes staan, word er soms echt dol van! Als je haar gewoon vast zet dan blijft ze netjes
staan, maar zodra je gaat borstelen, of deken op doet... is het raak!!

Zelfde met longeren, ene kant doet ze netjes, andere kant vertikt ze het gewoon, dan gaat ze stil staan en verzet geen stap, en als ze dat wel doet komt ze dreigend op je af gelopen. (we hebben een longeer cirkel), en ze word daar dus ook in gelongeerd.

Hoe los ik dit op help???

nevadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:03

Ik zou jezelf en je paard wat tijd gunnen om elkaar beter te leren kennen, gewoon voeren en met elkaar kennis maken laat je merrie rustig naar je toe komen en voel wanneer je haar kunt aaien.
Wandel wat met haar aan een halster, doe andere dingen en vermijd dingen voorlopig die ze niet leuk vindt.
Zoek een weg die bij jou en je paard past.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:33

Apple schreef:
_> VSW

Moet dit topic niet naar omgang & paardengedrag? :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 06:50

Is dit paard gekeurd bij de aankoop door de veearts?
Zijn hierbij de ogen gecontroleerd? Als ik het zo lees, kan het best zijn dat het paard aan één kant minder of niet goed ziet en daarom draait, omdat ze de omgeving en jou niet kent/vertrouwt. Dat zou ook de problemen met longeren verklaren; ze ziet je misschien niet goed van één kant.
Ik zou haar ogen eerst laten testen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:43

Hoi Janouk, het paard is gekeurd bij aankooop... Maar we gaan het allemaal rustig aan opbouwen en zo doende aan elkaar wennen, en lekker wandelen samen zoals nevadas zegt... Iedereen bedankt voor het lezen van mijn verhaal, en voor de adviezen...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:47

het moet duidelijk zijn dat jij de baas bent over haar en niet andersom. Mijn ponys hebben op het begin heel wat op hun flikker gehad maar nu kan je geen betere ponys hebben ze zijn 3 jaar oud en zullen geen pas verkeerd zetten komen altijd blij naar me toe rennen en bij me staan maar ze weten nu wel dat ze niet moeten proberen om maar iets verkeerd te doen. zo vind ik dat het hoort. Laat je pony dus maar eens goed duidelijk weten dat jij baas bent en niet met je laat sollen en inderdaad kijk naar de lichaamstaal van je paard.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 09:09

We maken kleine vorderingen... Het zijn maar kleine dingetjes, zoals stoppen aan de hand, (kende ze niet, of deed ze in elk geval niet want ze liep gewoon ''door'' je heen) dat doet ze nu, en halster om doen in de stal, haar gewoon kunnen aaien buiten als in de stal... etc etc...Het zijn kleine dingetjes maar ik ben er van overtuigd dat als we zo doorgaan dat we er samen wel komen. De stal waar we haar vandaan hebben werd ze erg hardhandig aangepakt, en dit wil ik dus niet meteen... vooral omdat ze wat bang is voor mensen... (wij hebben dan ook het vermoeden dat ze niet erg ''netjes'' is behandeld voor ze bij ons kwam... Maar zoals gezegd ik ben der van overtuigd dat we er samen wel komen met wat geduld, liefde en duidelijkheid, en soms inderdaad streng optreden

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:34

Heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar op hun plek zetten? Ze slaan een keer voluit naar achteren en daarna weet iedereen zijn plek. Je hebt je nu een paar keer laten platdrukken en inderdaad iedereen ken nu zijn plek. Jij gaat voor je paard aan de kant...
Ik ben het eens met Dobel. Of je moet de situatie accepteren zoals hij is. Volgens mij is er geen tussenweg...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:44

Mooie regel is: wie de meeste meters maakt is de underdog. Dus als je paard jou opzij duwt en jij een of meerdere stappen opzij zet, heeft hij gewonnen. Zo werkt het in de paardenwereld. Het is een simpele regel, let er maar eens op! Een paar die op jouw voeten gaat staan is niet lomp, maar is gewoon de baas over jou. Het lijkt 'toeval' maar dat is het niet. Hij interesseert zich dan gewoon niet voor jou want jij bent toch niet de baas dus kan ie letterlijk over je heen lopen. Dit als voorbeeld :-) Ik vind het een simpele en duidelijke regel, voor je het weet maak je teveel meters. Let maar eens op mensen die longeren en het paard van zich laten weglopen, de meeste gaan opzij voor het paard, en dat moet je nooit doen. Paard moet opzij gaan voor jou. Ik doe elke dag eigenlijk automatisch kleine testjes, naast me lopen, niet me voorbij lopen, op me letten, stoppen als ik stop. Hand aan de teugel, zelf stoppen, paard loopt door, tja geen fijn gevoel in de mond, maar na 2 keer weet ie het echt wel. Het zijn van die kleine dingen die heel veel uitmaken. Een cursus Freestyle is daar een hele goeie voor, daar leer je dat soort dingen. Ik heb een cursus gedaan, zo leerzaam, lichaamstaal is heel erg belangrijk.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:43

Mijn pony houdt ook niet zo van stil staan, ik laat haar altijd hooi eten terwijl ik borstel en opzadel.
Zo kan ik lekker mn ding doen en vindt zij het niet erg ;)