Verwaarloosde weide weer goed krijgen : experiment !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Verwaarloosde weide weer goed krijgen : experiment !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:10

Hoi allemaal ,

Ik heb geprobeerd om een weide-adviseur te vinden , maar dat wil nog niet erg lukken….

Er zal toch een plan moeten komen om de wei hier een beetje aan de praat te krijgen ,
dus als ik niks meer hoor van de wijze heren dan zullen we maar gewoon wat moeten proberen :=

Wellicht hebben jullie tips ?

Wat zouden jullie doen met de volgende weide :

Jaar of 9 geleden stond hij lekker sappig en egaal in het gras , daarna is de wei behoorlijk aan zijn lot overgelaten…
wel steeds kort gegraasd geweest (op de hoge strontplekken en onkruid na….) maar er is nooit iets van onderhoud gedaan ,
qua doorzaaien / bekalken / bemesten en dergelijke. Stront bleef in de wei liggen , stalmest werd ook her en der op
een hoop in de wei gegooid.

Zomer 2009 stond de wei vol met hoge plukken gras , JKK , Bereklauw , en natuurlijk ook de boterbloem-perken hier en daar :P

We hebben toen handmatig tientallen kruiwagens stront verwijdert , de JKK uitgetrokken , en de rest met de bosmaaier
kort afgemaaid , zodat het geheel tenminste weer een beetje overzichtelijk werd en ze in ieder geval overal weer konden
lopen…en de mest een beetje te vinden was tussen de hoge plukken :-P

Daarna hebben we steeds handmatig de JKK / Bereklauw en Boterbloem e.d. weggehaald , maar de bodem is natuurlijk
zo “uitgeput” dat die troep steeds weer terugkomt , de grasmat moet gewoon sterker en dichter worden om die rommel tegen te houden!

Vanaf januari dit jaar hebben we de huur gelukkig over kunnen nemen , waardoor we de wei nu eens grondig aan kunnen pakken.

We hebben de wei verdeeld in en looppad rondom , en 3 weitje in het midden.

Het meest linkse weitje is nu een veld van mos… deze is wel het minst lang begraasd geweest , pas de laatste jaren ,
hebben ook alleen van die lopende drollen op gelegen , geen hele hopen stalmest. Maar wat een mos , pfffft !

De middelste wei heeft een zielige grasmat , veel andere rommel staat er , maar hij is zo kort gegraasd geweest altijd dat het onduidelijk
is wat er nu eigenlijk op staat…..maar het lijkt ook voornamelijk andere rommel te zijn , en dan die eilanden van grof gras waar de ergste
strontplekken waren bij de vorige huurders.

De rechterwei heeft vanaf vorige zomer al redelijk rust gehad omdat ik graag wilde zien wat daar zoal op zou komen ,
en dat is voornamelijk een klaverveld , met wat eilandjes van voornamelijk boterbloem , en dan ook nog wat ander verschillende spul.

Al met al zijn de Bereklauw , Boterbloem , JKK , mos en klaver het grootste probleem nu.

Ik neem aan dat er sowieso gekalkt moet worden. Maar welke kalk dan , en hoeveel ?
En zou de grasmat nog te redden zijn ? Of doorzaaien ? Of opnieuw inzaaien ?

Wat zouden jullie doe om deze weitjes weer goed in het gras te krijgen , gezond structuurrijk gras , duurzame en evenwichtige aanpak ?

Ik kan de verschillende stukjes gras eventueel ook op een verschillende manier behandelen , en dan met foto’s bijhouden wat de voortgang is ,
zodat we er een "levend experiment" van maken en verschilende aanpakken kunnen vergelijken , wellicht hebben meer mensen daar iets aan ! :)

Dus : hoe zouden jullie de verschillende stukken wei aanpakken ?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken !!

Voor foto’s van de situatie vroeger en nu :

http://www.boomloosrijden.nl/weide-advies.htm

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:15

TJee wel een skrale weide inderdaad.

Mijn weiland is ook niet meer up to date, veel mos, heel veel mos in de winterweilanden. En in de zomerweilanden wel meer gras, maar ook rete veel distels in de zomer die ik allemaal keurig omzeis.

Het enige wat echt effectief is denk ik, is ploegen en opnieuw inzaaien?

Het vervelende met gras is, is dat het overal groeit behalve waar je het wil hebben. Bij mij thuis komt het bij wijze van door de tegels omhoog en op het weiland moet je het met een lampje zoeken :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:20

IK heb vriendlief net de foto's laten zien en die zegt: omploegen, goed bemesten en opnieuw inzaaien met een goed weidemengsel. Zonder dat krijg je het niet goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:47

Paardemest verzuurd de grond, dus aan flink kalken zit je in elk geval vast. Denk dat je daar het beste een loonwerker voor kunt vragen (of om te doen of in elk geval om de kalk te leveren ivm kosten) Vriendin met ook zo iets had voor halve ha (ongeveer zelfde maat) 500kg kalk nodig. Zaaien kan je pas als de vorst uit de grond is, zo rond april meestal. Voor dat doorzaaien kan je de loonwerker het beste vragen, die kan dan met machine bovenste laagje wat losmaken, zaaien en alles gladtrekken (als ik het goed begrepen heb was dat 1 machine).
Voor wat er verder mist in je grond kan jet het beste bodemonderzoek (laten) doen en aangeven dat het om paardenweide gaat, anders krijg je advies voor melkvee en dat is veel te rijk voor pony's.

Je track weer van gras voorzien is ronduit lastig, of je zaait in/door en sluit het tot zeker volgend voorjaar af (laat dit jaar maaien/hooien, van de winter schapen erop) Dan zou je voorjaar 2012 weer beloopbaar gras hebben, maar intensief belaste stukjes grasmat gaan altijd stuk. Ik heb hier de track express smal (2 meter, voor 2 D-pony's) en laat dat gewoon stuk lopen. Zodra het droog is stampen ze het tot 1 stevige vrijwel egaale plaat waar ze en ik makkelijk uit de voeten kunnen. Heb je de mogelijkheden en de middelen zou ik overwegen om stukjes te tegelen (eventueel een grindbak) en verder zandpad van te maken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:52

Je hele wei vernieuwen. loonwerker inschakelen en de boel plat laten spuiten, ploegen etc. Bodemmonsters laten nemen bijv via BLGG en dan aan de hand van die monsters bemesten. Dan inzaaien en goed op de soort gras letten. Bij BLGG kun je aangeven dat het gaat om een paardenweide daar wordt het advies dan ook op gebaseerd. Zij kunnen de monsters voor je nemen. In iedere provincie zitten monsternemers.
By the way, wel een prachtige documentatie in je linkje!!!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:59

Omdat er lang stront en mest opgelegen heeft, zou ik niet nog extra bemesten. Overbemesting belemmert de groei. Mos en boterbloem groeit op zure grond. Dus je bodem is niet uitgeput, hij is zo zuur dat gras er niet goed op kan groeien.
Ik zou omploegen (niet enkel de toplaag), kalk strooien en opnieuw een grasmat zaaien. Zorg er ook voor dat er geen bladeren oid op de weide blijven liggen, dat verzuurt de bodem ook. Wat je nu al kan doen, hoewel het niet zo'n groot effect gaat hebben, is met een riek gaatjes in de grond prikken. Wat is de bodemstructuur? Zanderig of eerder zware kleigrond? Bij een zanderige grond moet je minder kalk strooien dan bij een kleigrond.

Caira

Re: Verwaarloosde weide weer goed krijgen : experiment !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:15

500 kilo kalk voor een halve hectare? Dat lijkt me wel errug veel. Ik heb mijn weiland net gekalkt met 75 kilo voor een derde hectare.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:48

Ik zou het ploegen, kalken en daarna opnieuw inzaaien met een goede paardengrasmix, dan heb je denk ik de meeste kans op een goede weide.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:59

Ik denk dat je hier goede adviezen hebt gekregen al (ik kan ze niet geven, zit hier op veengrond, is een heel ander verhaal). Maar ik geloof wel in de kunde en kennis van 'locals' ;-), die de grond in jullie omgeving goed kennen en daar al jaren ervaring mee hebben. Wat zeggen boeren en loonwerkers in je naaste omgeving ervan? Denk dat die hele nuttige adviezen kunnen geven, die zou ik zelf als eerste weide-adviseurs beschouwen :-).

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:10

mja als het zo erg gesteld is, zou ik ook voor een nieuwe start gaan hoor!
ik heb ook wat mosplekken en een paar mesplekken omdat de vorige huurders geen mest van de wei haalden/open sleepten, maar met een goed kalk-bemestingsbeleid kon ik al veel doen...

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:24

Ik zou de boel omploegen en opnieuw inzaaien .Alvorens het te ploegen zou ik wel alles dood sproeien .Bereklauw en ook sommige andere onkruiden komen gegarandeerd weer boven groeien als je alleen ploegt en daarna opnieuw inzaait .Afhankelijk van de kwaliteit van de grond kalk strooien of flink goede mest erbij onderploegen.In April inzaaien en zo gauw het kan schapen erop om een mooie ingelopen weide te krijgen .Met een beetje geluk kun je er dan nog tegen het eind van de zomer je paarden erop laten lopen . Maar beter zou zijn om te wachten tot volgend voorjaar .Je zou het natuurlijk in gedeelten kunnen doen ,dit jaar de helft en volgend jaar de andere helft bijv.Dan kun je je dieren in ieder geval nog in de wei doen .

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 02:47

idd ploegen en zaaien en voor een dichte grasmat eerst een stel schapen erop laten lopen

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 03:02

Ik zou nu de boel platspuiten met roundup, in april de wei omfrezen (niet ploegen) en inzaaien.
Normaal gebruik je 400 kg kalk/stikstof per Ha/jaar. Dan 2 weken niet laten begrazen. (begin april bemesten)
Dan heb je eind Mei weer een fatsoenlijke weide.
kalk/stikstof zorgt er ook voor dat een aantal parasieten, muggen en schimmels die bijvoorbeeld mok veroorzaken behoorlijk gereduceerd worden.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 03:06

Ons weiland was ook veel onkruid, en altijd alleen maar gemaait voor hooi. Wij hebben onkruid bespoten, wei een paar keer per zomer slepen, zaaien en bemesten. Wij halen overigens ook nooit de mest uit het land, dat slepen we altijd door het land heen als ze weer op een ander stuk mogen lopen :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 03:14

Tja, wei onderhoud...
Je moet je vooral niet laten leiden door adviezen van koeienboeren, de weten weinig van paardenweides.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:04

Caira schreef:
500 kilo kalk voor een halve hectare? Dat lijkt me wel errug veel. Ik heb mijn weiland net gekalkt met 75 kilo voor een derde hectare.

Is zeker niet te veel. Als onderhoudsbekalking wordt 1200 kg per ha aangeraden. Max mag je niet meer dan 2 ton per ha toedienen want dat heeft dan toch geen effect.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:59

Okee , bedankt voor jullie adviezen !

Het gaat om kleigrond.

Het idee is om nu alleen de linker wei en middelste wei aan te pakken , en de track misschien wel even glad te schrapen (zodat de kuilen er uit zijn van het lopen) , zodat ze van het voorjaar / zomer nog gewoon gebruik kunnen maken van de track + rechterweitje + de dijkwei , want om ze helemaal van het gras af te houden is ook sneu :)

Als dan de linkerwei en middelste wei weer een paar uurtjes per dag gebruikt kunnen worden , wil ik het rechterweitje en de dijkwei aanpakken.

Al met al heb ik er zelf natuurlijk nog steeds geen verstand van , maar mijn gevoel zegt dat serieus omploegen wel erg heftig is. Op zich lijkt de bodem nog niet eens zo slecht. Water loopt redelijk snel weg na veel regen , er zitten flink wat wormen in....die wil ik eigenlijk niet allemaal om zeep helpen :P

Als ik iedereen zo hoor en alles een beetje meeneem dan komen er wat vragen omhoog , willen jullie daar ook nog even je visie op geven alsjeblieft ?

- Eerst alles doodspuiten , omdat de Bereklauw e.d. anders terugkomt ? (wanneer moet dit dan gebeuren en waarmee ?)
- bodemonderzoek laten doen
- sowieso kalken. Hiervoor eerst bodemonderzoek afwachten / spuiten / bovenste laagje open halen / zaaien of nu al beginnen ? En wat voor soort / merk kalk ?
- inzaaien , welke soort / merk gras ?

Aangezien het gras puur voor de voeding zal zijn omdat we ze er alleen dagdelen op laten en ze op het pad verder hun beweging krijgen , mag het wellicht wat rijker gras zijn vergeleken met een wei waar ze de hele dag op lopen ?

Ze moeten er natuurlijk gezond gras naar binnen werken waar ze niet snel hoefbevangen van worden :P , maar er mag best wel een beetje voeding in zitten zodat ze er wel met een goed gevuld gevoel van af komen.

We merken het nu we van dagelijks een baal gewoon hooi overgeschakeld zijn op een halve baal gewoon hooi + een halve baal graszaadhooi , dat ze meer eten. Het is natuurlijk zonde als je wei vol staat met gras dat net zo arm is als graszaadhooi , want dan kun je duur hooi aan blijven slepen om ze toch een voldaan gevoel te bezorgen :P

Ook zullen we wat werken op de wei , vooral op de middelste wei want die is de grootste.
Daar is een stevige grasmat dus extra belangrijk.

Ik weet eigenlijk niet of er goede paarden-grassen zijn die extra geschikt zijn voor dergelijk gebruik ?

Heb er al zoveel uren / weken / maanden zoektochten op zitten maar alles spreekt elkaar zo tegen , zucht.

Vind het belachelijk dat het zo moeilijk is om gewoon een compleet weide-advies bij iemand te krijgen ,
gewoon stap-voor-stap een op te volgen lijstje voor dummies , met hun persoonlijke advies :P

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:06

EstherHegt schreef:
Je hele wei vernieuwen. loonwerker inschakelen en de boel plat laten spuiten, ploegen etc. Bodemmonsters laten nemen bijv via BLGG en dan aan de hand van die monsters bemesten. Dan inzaaien en goed op de soort gras letten. Bij BLGG kun je aangeven dat het gaat om een paardenweide daar wordt het advies dan ook op gebaseerd. Zij kunnen de monsters voor je nemen. In iedere provincie zitten monsternemers.
By the way, wel een prachtige documentatie in je linkje!!!

Ik heb deze nog weer even naar voren gehaald, want dat is wel belangrijk. De GLGG geeft niet alleen een mest advies, maar ook een mineralen advies. Daar heb je dus je handboek voor wat je moet gaan doen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 11:15

Ik heb net deze ingevuld : https://blgg.agroxpertus.nl/Producten/a ... ingswijzer grasland

Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Het lijkt me sterk dat daar een lijstje uit voortkomt dat precies aangeeft wat ik wanneer moet doen , en met hoeveel precies van welk stofje , en op welke manier ?

Ik neem aan dat ze aangeven wat er tekort komt , en ik het dan alsnog zelf moet uitzoeken ? :P

Met het rechtse klaverweitje zal toch sowieso iets moeten gebeuren. Ik wil ze hier dus nog wel op laten dit seizoen , terwijl de linker- en middelste wei aangepakt worden.

Zou het nut hebben om hier nu nog iets op te strooien om de klaver terug te dringen en het gras op te peppen ? Iets van stikstofspul , of kalk , of beiden ? En ook wat graszaad wellicht ?

Ik ben echt superbenieuwd wat hier nog van te maken is voor dit seizoen , met wat simpel handwerk , dat is ook wel een leuk experiment :j

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:32

Groeit er bij de klaver ook mos?
Veel klaver duidt op een stikstofgebrek in de weide, wat dus duidt op een slechte bemesting. Kalk zou ik er dan niet opgooien, enkel een goede bemesting.
Wat je nu kan doen is de klaver kort houden. Het duurt dan een poos eer het weg en dan moet je dat nog bijhouden maar het is handwerk :) Met een goede zeis is dat zo gebeurt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 00:23

Nee , bij de klaver groeit geen mos , er zit wel aardig wat Boterbloem tussen.

Ze kunnen het kort houden d.m.v. grazen , daar hoef ik niet voor te zeisen :P

Ik hoop dat bovenstaande link trouwens de goede is geweest voor een bodemonderzoek ?
Iemand ervaring hoe het nu verder gaat ? Mailen ze ? Bellen ze ? Moet ik zelf iets doen...?

Ik zit elke keer maar te wachten op reactie van de profs die ik contacteer , maar dat schiet allemaal maar niet op en ondertussen zitten we al in maart :roll: :o

Ik zal e hooiboer ook nog eens vragen wat hij voor tips heeft....als ik anders toch van niemand iets hoor :P

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 02:28

Mos en ook boterbloem zijn een teken van zure grond dus wel kalken is aangeraden ;) .
Als de pH van de grond niet goed is dan zal de opname van voedingsstoffen door het gras ook moeilijker verlopen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:23

ik ga dit vanmiddag even lezen, ben erg benieuwd naar de tips.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:39

okay even alles doorgelezen en de foto's bekeken, ik zou ook kapotspuiten vooral het ongewenste onkruid en het mos, omploegen, vlakzetten en opnieuw inzaaien, je bodum kan nog wel vocht doorlaten maar is niet goed om er goed gras op te laten groeien.

evt bodum monster doen om te kijken wat de grond te kort komt.

dus ga met de andere mee.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:42

pmarena schreef:
Ik hoop dat bovenstaande link trouwens de goede is geweest voor een bodemonderzoek ?
Iemand ervaring hoe het nu verder gaat ? Mailen ze ? Bellen ze ? Moet ik zelf iets doen...?

Als je een formulier hebt ingevuld en je telefoonnummer ook heb ingevuld dan bellen ze je wel, tenminste zo gebeurde dat bij mij. Ik werd gebeld en kreeg naast veel uitleg ook de naam en telefoonnummer van de monsternemer bij mij in de buurt.
Als je deze week niets hoort zou ik er gewoon een belletje aan wagen.