schilfers / zomer exzeem ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendie1992

schilfers / zomer exzeem ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 17:49

Hallo bokkers,
Ik heb een vraagje, Mijn fjordje komt uit denemarken, en had een giga dikke vacht.
Hij is heel erg gaan verharen en is dus een dikke kleed kwijt. Maar nu heeft hij in z'n vacht (bij zijn hals en billen en flanken) en zijn manen en staart, allemaal schilfers. Ik vraag me af wat dat is? komt dat door het erge verharen? of is het misschien zomer exzeem??
Hij is ook ontzetten vies! Als je je vingers door zijn vacht haalt, zijn je vingers helemaal blauw en vet... Ik weet dat paarden over het algemeen soms veel talg aanmaken en tijdens het poetsen het los laat, maar sil heeft het wel heel erg..

Hebben jullie paarden hier ook last van?

Wendie1992

Re: schilfers / zomer exzeem ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 18:05

Kan iemand me helpen??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:32

die schilfers zie ik bij de paarden bij mij op stal nu ook heel veel.
als de haren loslaten tijdens het verharen komt er altijd een schilfertje van de huid zelf mee..vandaar dat je nu dus die schilfers zo erg ziet.
goed blijven poetsen helpt dan al een hoop.

wat hyet huidvet betreft maakt het ene dier meer aan dan het andere,zou me er geen zorgen over maken.
mocht het al zijn dat hij er erge jeuk van krijgt of je andere verandering ziet aan de vacht dan is het wel een idee om de veearts te vragen of die wil kijken wat er kan zijn

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:59

Ik was mijn hafje van 't voorjaar altijd een keer met teershampoo van Kerato. Goed inmasseren en heel goed uitspoelen, dan is hij een helehoop losse haren en schilfertjes kwijt! Hij vind deze behandeling altijd erg lekker, doordat hij het hele jaar 24/7 buiten staat (met schuilstal) heeft hij altijd een enorme wintervacht en kost het verharen hem flink veel werk.
En voor ik er reacties op krijg: zijn huidvet was ik echt niet met een beurt weg, dus hij heeft nog voldoende huidbescherming om buiten te staan ;)

Succes ermee!

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 14:48

Dankje hier kan ik wat mee! bedankt!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:51

Al was je al het huidvet weg, na een dag heeft de huid zich bij een gezond paard zo hersteld dat er weer een beschermende laag opzit.
Wassen op een mooie dag en niet als er regen wordt verwacht.

Jouw Fjord heeft waarschijnlijk zichzelf zo goed beschermd tegen de kou.
Met een dikke vette vacht heeft jouw Fjord zich lekker warm en droog gehouden deze winter.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 14:58

Ja hij had ook een wintervacht waar je u tegen zegt! hahaha hij heeft zoveel haren al losgelaten, kan er een jas van maken zoveel hahahah :P
Bedankt! Maar het zal heen exzeem ofzo zijn...? want hij heeft er wel jeuk van..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:53

Mijn fjorden zonder eczeem hebben op dit moment ook jeuk. Komt door het verharen.
Als ik mijn jonkies lekker ga krabbelen heb ik ook onwijs vieze handen, inderdaad wat vettig en blauwig, is normaal, geen zorgen over maken.
Tegen kriebels gebruik ik ook vaak teershampoo, maar dan gewoon van de welkoop, fijn spul!!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:56

hoi,
als wij winters paarden gingen scheren haalden we daarna altijd een doek met spiritus over ze heen.
ik hoor/zie nu al mensen denken die is harstikke gek!! maar dit was om het overtollige huidvet eraf te halen. nu zou ik dit niet doen bij jou fjord tenzij je hem volgend jaar gaat scheren.

ik zou je fjord als het kan even goed wassen met warm water en goed uitspoelen, als ie droog is lekker poetsen en je zult zien dat het dan al veel minder is!