bakomheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinker11

bakomheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 22:53

Hallo,

Wij gaan in de zomer een bak maken.
Ons eerste plan was om de omheining simpel te houden met palen en lint maar mijn voorkeur gaat uit naar een houten omheining.
Weten jullie bedrijven die voor niet al teveel geld houten omheiningen plaatsen?
Of over welk bedrijf zijn jullie erg te spreken?
Ik heb niet echt een budget maar wil gewoon niet al teveel uitgeven aan een bak.
Ik ben zeer benieuwd!!

Groetjes!

Zilvermoon

Re: bakomheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:55

Ik heb prijsopgave gedaan bij Boavista rikken en daar koste het 1695 euro voor een 20 bij 40 bak. Andere prijsopgaves krijg ik nog binnnen. Ik ben er namenlijk ook mee bezig. Kijk ook is op www.horsefriend.nl
Hebben ze ook houten omheining

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:56

Dat ligt er heel erg aan wat je niet al teveel vind...houten omheiningen zijn erg duur en laten plaatsen (zeker voor een relatief klein stukje) is erg prijzig. Zou je zo geen bedrijf kunnen aanraden, gewoon eens googelen op wat er in je buurt zit en goed vergelijken zal zeker de moeite lonen.

2 dingen om rekening mee te houden:
- Hout is erg hard om op te vallen
- Een omheining voor een rijbaan hoger dan (als ik me niet vergis) 1 meter moet worden aangevraagd bij de gemeente

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:49

ik zelf vind stroomdraad langs de bakrand niet fijn omdat:

- Als je valt dan kom je (mischien) op het draad, dan krijg je stroom. AUW!!
- Als je met je been te dicht langs de bakrand komt dan krijg je ook stroom, of je moet rubbere laarzen hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:14

Sjors493 schreef:

- Als je met je been te dicht langs de bakrand komt dan krijg je ook stroom, of je moet rubbere laarzen hebben.

Je kan de stroom er ook afhalen als je gaat rijden of als er geen paarden zonder toezicht in lopen het gewoon helemaal niet verbinden met je schrikapparaat.

@TS: Qua solide omheining staat er hier in de buurt 1 van spoorbielzen met 2 rijen steigerpijp, ik denk dat dat een via via handeltje is geweest, maar misschien ook een optie.

Vraag wel even na bij je gemeente wat zij gedogen en wanneer je een vergunning moet hebben (en hou rekening met hoe snel klagen je buren + ligging bak qua zicht/opvallen vanaf de openbare weg ivm hoe strak je je aan de regels moet houden).

Bieke78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:45

Zilvermoon schreef:
Ik heb prijsopgave gedaan bij Boavista rikken en daar koste het 1695 euro voor een 20 bij 40 bak. Andere prijsopgaves krijg ik nog binnnen. Ik ben er namenlijk ook mee bezig. Kijk ook is op http://www.horsefriend.nl

Dat is helemaal niet zo veel! Voor welk type omheining had je gekozen en met of zonder poort?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:56

ALs je voor hout kiest zou ik er ook schrikdraad aan de binnenkant tegenaan zetten voor als je er paarden in losgooit. Anders kunnen ze er tegenaan gaan hangen of zelfs in gaan bijten -> weg mooie bakrand.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:58

Bieke78 schreef:
Zilvermoon schreef:
Ik heb prijsopgave gedaan bij Boavista rikken en daar koste het 1695 euro voor een 20 bij 40 bak. Andere prijsopgaves krijg ik nog binnnen. Ik ben er namenlijk ook mee bezig. Kijk ook is op http://www.horsefriend.nl

Dat is helemaal niet zo veel! Voor welk type omheining had je gekozen en met of zonder poort?

Alleen de poort al kost 375 euro.. Dus die maken we zelf wel. Vriendlief is handig.. Ga geen 375 euro betalen voor een poort..

Dit is de prijsopgave die ik kreeg:

Naar aanleiding van uw mail geef ik onderstaande een overzicht en prijzen voor de rijbak

Omheining

RIJBAK OMHEINING 21 X 41 METER - 2 REGELS - HALFROND OF GEFREESD 9.6 CM

De omheining bestaat uit 2 regels naar keuze halfrond 12x6 cm of gefreesd 4.6 x 9.6 cm –

Palen 10x10x200 cm – getrild gezet op 2.5 mtr afstand hoh – gecreosoteerd grenen met een

Levensduur van 20-25 jaar - hoogte 1.30 meter - inclusief montage.

Basisprijs per meter € 14,85 121 meter nu a € 13,65 € 1.651,65

POORT AFMETING 3 METER.

De poort is gemaakt met 4 regels 5x10 cm – poortpalen 15 x 15 x 250 cm - versterkt met cement om palen

Verzinkte en nastelbare hang en sluit werken – inclusief montage

€. 375,--

Voor de omheining kunnen wij ook gefreesd van 12 cm breed leveren deze kost 1 euro meer per meter.

Prijzen zijn exclusief 19% btw , af werk , wij rekenen alleen een dieselvergoeding voor trucks.

Sjtal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:01

Akhal_Teke schreef:
ALs je voor hout kiest zou ik er ook schrikdraad aan de binnenkant tegenaan zetten voor als je er paarden in losgooit. Anders kunnen ze er tegenaan gaan hangen of zelfs in gaan bijten -> weg mooie bakrand.

Dat wilde ik ook net zeggen. Ik vind een houten bak wel heel mooi staan, zeker een witte ;) Maar een schrikdraadje is wel handig hoor!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:01

ik heb stroomdraad omdat ze er ook vake rop lopen
Als ik ga rijden haal ik de stroom er even af
Hout vind ik mooi, maar erg duur

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 20:07

heel erg bedankt voor de reacties!
Idd een goed punt dat je bakrand hoger dan 1m moet aanvragen!
Ik vind € 1650,- helemaal niet duur voor een houten omheining eigenlijk.
Ik ga eens informeren!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:32

let op dat er voor particulieren nog 19% BTW overheen komt! Bij een prijs van €1650 id dat wel al snel meer dan €300,- extra erbovenop!
Zelf zetten wil ook wel eens flink goedkoper zijn. Heb ook prijzen gezien vanaf 8,50 a €10,- per meter bij zelf afhalen en plaatsen.

johancoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:21

Dezelfde omheining kan ik je ook plaatsen € 1650,-maar dan geïmpregneerd. Gecreosoteerd hout gaat bij warm weer zweten, waardoor je brandplekken op je huid krijgt als je eraan komt. Geïmpregneerd gaat net zo lang mee. Ik zou echter kiezen voor rond door rond omheining. Deze is veel steviger en omdat de liggers door de paal vastgehouden worden i.p.v. schroeven heb je nooit geen losse liggers. Palen van 14 cm dik, liggers 8 cm dik, paalafstand 3 mtr, hoogte 1,40 kost voor jouw bak: € 1845,- Beide prijzen excl. BTW en zonder poort.
Het ligt er wel aan waar je woont. Anders komen er nog transportkosten bij.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:36

Wij hebben een omheining van Lands End laten plaatsen.
Dit hout is bewerkt met diffusec en heeft dezelfde levensduur als gecreositeerd. Alleen niet de nadelen zoals afgeven en zo.
Bovendien hebben zij een hele mooie plank door paal contstructie (vind ik dan).
Hoe duur het was weet ik niet meer...maar het viel mij toen reuze mee weet ik nog...

http://www.landsend-nl.com/index.php/nl ... ining.html

En wat je ook kunt doen is horserail. Dit gaat niet flapperen en uitrekken en verkleuren, zoals lint wel doet. Ik vind het zelf eerlijk gezegd niet mooi, daarom hebben wij dit ook niet genomen, maar smaken verschillen...en wie weet is het wel iets voor jou...

http://www.jrd-support.com/nl/jrd%20support%20nl.htm

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:20

Is zelf zetten geen optie dan? Palen diameter 12, geimpregneerd, goed beitsen en de onderkant die in de grond gaat nog extra behandelen. In de grond. Met de waterpas aftekenen waar je gaten moet boren. Gebeitste geimpregneerde palen met diameter 6 of 8 erdoor. Wiedepoort erin met bielzen.
Heb je een supernette omheining.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:48

johancoolen schreef:
Dezelfde omheining kan ik je ook plaatsen € 1650,-maar dan geïmpregneerd. Gecreosoteerd hout gaat bij warm weer zweten, waardoor je brandplekken op je huid krijgt als je eraan komt. Geïmpregneerd gaat net zo lang mee. Ik zou echter kiezen voor rond door rond omheining. Deze is veel steviger en omdat de liggers door de paal vastgehouden worden i.p.v. schroeven heb je nooit geen losse liggers. Palen van 14 cm dik, liggers 8 cm dik, paalafstand 3 mtr, hoogte 1,40 kost voor jouw bak: € 1845,- Beide prijzen excl. BTW en zonder poort.

Dat geimpregneerd net zo lang meegaat als gecreosoteerd hout ben ik absoluut niet met je eens, daarbij vreten paarden snel aan geimpregneerde omheiningen , verder zou ik iedereen een rond door rond omheining voor de rijbak afraden omdat de palen naar binnen toe uitsteken en je daar heel snel je knie of
voet kunt stoten , ook is deze niet sterker dan omheiningen met 5 meter regels die geschroefd worden, de liggers bij doorsteek omheiningen zijn vaak niet geschroefd en liggen dus los in de palen.
Een rijbakomheining moet je zo strak en glad mogelijk houden zodat kans van blessures of dergelijke voorkomen kunnen worden , en bij boavista-rikken hebben ze daar veel ervaring mee.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:08

Let op dat je stroomdraad niet te veel wind vangt. Wij hadden (op andere stal) lint er omheen en na een paar jaar was de hele (mooie houten) bak verrot. Alle palen kon je zo omduwen. Doordat er wind op het lint staat, trilt het steeds (ook al is het maar een klein beetje) en daardoor gaan je palen rotten. Dus of dunne stroomdraadjes/elastieken, of plastic palen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:49

omdat de palen naar binnen toe uitsteken en je daar heel snel je knie of
voet kunt stoten

Hoe dat Wanted? Dat is bij mijn buren volgens mij helemaal niet?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:53

Ik heb niet rond door rond, maar plank door de paal.
En ik heb nooit dat ik met mijn knieën of tenen tegen de paal aan zit hoor.

Is wellicht een goede manier om van het hoefslagplakken en kapstoktenen af te komen????

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:03

Hoi,

Ik ben ook van plan om een bakomheining te maken, maar dan wel heeeeel low budget.

Op de plaats waar de bak komt, hebben wij heel wat bomen weggedaan. nu willen we de bredere takken en stammen gebruiken als horizontale liggers. Verticaal komen gewone behandelde weidepalen, waarin we dus drie maal een ligger in schroeven.

Hoe kunnen we die liggers het best behandelen zodat de paarden er niet van eten? Sowieso komt er nog een stroomdraadje voor aangezien de bak ook als paddock zal dienen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:31

Wanneer je rond door rond hebt, of plank door paal zoals Polly2, is er altijd een gedeelte van de paal (dus niet van de legger) die naar binnen toe steekt, omdat de legger in het midden van die paal er doorheen gaat. Het is idd een manier om van je kapstoktenen af te komen, maar ook een gevaarlijke en pijnlijk wanneer jij of je paard er tegen aan komt.

Over zelf zetten laat ik me verder niet uit, is ook niet objectief gezien het feit dat mijn vader zich professioneel met omheiningen bezig houdt. Praktijk laat wel zien dat mensen die het zelf zetten dit nooit zo strak en recht kunnen als een professioneel bedrijf.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:40

johancoolen schreef:

Met geimpregneerd bedoelt u Celfix? of een andere zoutoplossing?
Dan kan ik u garanderen dat het niet net zo lang meegaat als een gecreosoteerde omheining. Geimpregneerd gaat (de palen dan) maximaal 8 jaar mee.Daarbij gaan paarden er gegarandeerd aan vreten.
Zeg niet dat ik er geen verstand van heb want zit al bijna 12 jaar in de paardenomheining.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:48

Wanted2003 schreef:
Wanneer je rond door rond hebt, of plank door paal zoals Polly2, is er altijd een gedeelte van de paal (dus niet van de legger) die naar binnen toe steekt, omdat de legger in het midden van die paal er doorheen gaat. Het is idd een manier om van je kapstoktenen af te komen, maar ook een gevaarlijke en pijnlijk wanneer jij of je paard er tegen aan komt.

Over zelf zetten laat ik me verder niet uit, is ook niet objectief gezien het feit dat mijn vader zich professioneel met omheiningen bezig houdt. Praktijk laat wel zien dat mensen die het zelf zetten dit nooit zo strak en recht kunnen als een professioneel bedrijf.

oke, ik begrijp het.
Schuin plaatsen lost dat wel op :j

Zelf plaatsen zal idd bijna altijd minder strak zijn, maar het scheelt ook 1000 Euro ongeveer, en dat is toch een heel bedrag. Met een waterpas en goed meten kom je een eind!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:03

Sjors493 schreef:

Stroom kun je er gewoon afzetten als je gaat rijden, maar als je de bak ook als paddock gebruikt is het reuze handig. Ook bij houten afrastering wordt vaak een stroomdraad toegepast.

Verder ben ik het helemaal eens met Esther.
Ik ben zelf als eens gelanceerd en vloog door de omheining (dik koord). Dat heeft me een gescheurd oortje opgeleverd (zie je niks meer van hoor). Maar onderweg kwam ik ook een afrasteringspaal tegen en die heeft ervoor gezorgd dat ik 8 gebroken ribben, een klaplong, een doorboorde long, een geneusde lever en nier had. Daardoor een week in het ziekenhuis mocht vertoeven en vele maanden aan het revalideren was.
Ik moet er niet aan denken hoe ik er aan toe was geweest als de gehele omheining hout was geweest. Vond dit wel even goed zo.

TS ingeval je gaat voor duurzaamhout dan betaal je een x bedrag per meter. Je kunt er jaren mee doen, maar het is wel een flinke investering. En idd afhankelijk van het gebied dien je een vergunning aan te vragen. Dit heeft te maken met het landschap. Doe je het niet en de gemeente is het er niet mee eens, dan kun je alles verwijderen. Zou in elk geval even bij de gemeente informeren hoe zij er tegenover staan.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:06

Urielle schreef:
Wanted2003 schreef:

oke, ik begrijp het.
Schuin plaatsen lost dat wel op :j

Zelf plaatsen zal idd bijna altijd minder strak zijn, maar het scheelt ook 1000 Euro ongeveer, en dat is toch een heel bedrag. Met een waterpas en goed meten kom je een eind!

Ja schuin plaatsen lost het wel op, maar is ook veel minder mooi. Daarbij hebben veel mensen hun rijbak min of meer in de weide, en dus steekt de rijbak weer uit naar de weide toe.

Nou in de prijsopgaaf die hierboven genoemd is, zijn de kosten voor het zetten echt geen 1000 euro, dus dat is ligt overdreven. En, tsja zelf zetten is zonde van het hout dat je koopt. Het is minder strak, maar staat ook zeker minder stevig in de grond. Als je na een tijd problemen krijgt, dan is in verhouding het bedrag dat je meer betaald om te zetten niet duur.