hoeveel grond voor 2 pony's nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

hoeveel grond voor 2 pony's nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 11:55

Hoi!

Ik had een vraagje. Hoeveel vierkante meter grond heb je nodig voor 2 D-pony's? (minimaal)
Het gaat om een paddock :) .

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:17

Ben hier ook wel geïnteresseerd in wat echt het minimale is zodat ze wel gewoon lekker kunnen rennen en hun energie kwijt kunnen. :)

Volg dit even

Rhine_

Re: hoeveel grond voor 2 pony's nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:21

De 'regel' is 25 are per paard/pony. Zelf heb ik net geen 30 are voor 2 grote shets.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:29

Rhine_ schreef:
De 'regel' is 25 are per paard/pony. Zelf heb ik net geen 30 are voor 2 grote shets.

Oke, een are is 100m² toch? Dus 2500m² per paard het liefste. In totaal dus 5000m² voor twee paarden. Dus een stuk van zo'n 70x70 is ideaal.

Maar wat is echt het minimale zodat een paard in ieder geval lekker kan rennen? Wij hadden namelijk eerst voor 3 paarden een paddock van 70 * 10 en daar konden ze hartstikke gelukkig rennen in de winter.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 03:36

Een paddock van 70 x 70 lijkt me wat groot.
Dan heb je eerder een superdeluxe grote rijbak...
Hoe lang staan ze er per dag in ts?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:50

een paddock heeft meestal als nadeel dat die vrij saai is voor een paard. ook als die groot is.
Hoeveel ruimte heb je beschikbaar?
Alternatief kan zijn meerdere kleinere paddocks die met elkaar verbonden zijn door een pad zodat ze rondom kunnen rennen over het pad en als je dan voer en water op verschillende plekken neer zet en onderweg wat interessante dingen neerlegt (takken, verschillende likstenen) lopen ze overdag ook lekker rond.

minimaal, vind ik moeilijk te bepalen.
Ik heb 4 paarden gehouden in een paddock van zo'n 20 bij 20, waarvan zo'n 120m2 bestraat en met een schuilstal. Dat vond ik aan de kleine kant. Nu is het zanddeel alleen al 20 bij 20 en dat is al ruimer.
Maar mijn paarden leven daar niet het hele jaar in. Ik heb ze daarnaast nog het grootste deel van het jaar een aantal uren tot hele dag in de wei lopen, en als ze langere tijd niet in de wei kunnen omdat die te nat is, dan heb ik ook nog een bak van ruim 20 bij 60...

Mijn pony heeft het bij de vorige eigenaar jaren moeten doen met een paddock van 10 bij 20 en slechts af en toe een periode wat weidegang. Niet ideaal, maar veel beter dan 20 uur of meer per dag op stal.
Hij kon er voldoende zijn energie in kwijt om met rijden braaf te zijn. Als hij op stal stond was hij niet te genieten en bokte je er zo af...

Je moet dus kijken naar hoeveel ruimte je hebt, hoe je het terrein in zou kunnen delen en je de oppervlakte zo efficiënt mogelijk gebruikt. Gras is fijn voor de afwisseling, en afwisselende, interessante paddock ipv 1 vierkant of rechthoekig zandbakje ook.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:11

Ik sta met TS op stal. We hebben beide een D-pony en we huurden altijd de 'paddock' van 62*8 meter. Daar zat nog een stoepje van 5.5 * 8 aan vast met een schuilstal. Hier worden ze op gevoerd.
In de zomer staan ze op de weide.

Nu is het zo dat de staleigenaar maart 2010 een ander paard van hem in de paddock erbij heeft gezet en voor hem een stuk had afgezet zodat onze pony's nog een stuk van 12*8 + het stoepje over hadden. Wij waren hier natuurlijk niet zo blij mee. Maar het zou maar een 'week of 6 a 8' duren. En alleen in de ochtend, daarna mochten ze de wei op.
Nou prima dan.

Maar nu was de situatie afgelopen oktober nog steeds hetzelfde. Ze hadden nog steeds enkel dat kleine stukje en dat paard had de beschikking over de overige 50*8 meter. Paarden mochten in de winter niet meer de weide op. Dus wij gaan er vanuit dat we gewoon weer de hele paddock krijgen zoals we ieder jaar hadden. Nou niet dus, staleigenaar deelt ons mede dat er nog een paard van hem bij komt. Hij doet het stuk van zijn paard door de helft. Waardoor zijn beide paarden 25*8 per paard hebben. En onze paarden met zn twee een stuk van 12*8.

Nu zijn we hier helemaal niet blij mee. Mijn paard is niet meer te rijden omdat hij gewoon veel te veel energie heeft. Er valt niets meer mee te beginnen, ook niet naar eerst in de bak losgooien of longeren.
Praten met de staleigenaar gaat denken wij niet helpen want hij is nogal een beetje eigenwijs + we hebben geen contract. Maar ik sta hier wel al 4 jaar met mijn pony en voorgaande jaren heeft hij nooit onze paddock gebruikt.

Vandaar dat we 'feitjes' zoeken om misschien de staleigenaar mee te overtuigen.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:55

en waarom kunnen jullie pony's niet samen met de paarden van eigenaar?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:21

Omdat hij dat niet wilt. Want we hebben een schuilstal en hij wilt zijn grote dressuurpaarden daar niet bij omdat hij bang is dat die zich bezeren ;)

En omdat ze ander voer krijgen en het dan dus niet kan met het voer.

nevadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:12

Als je het mij vraagt minimum 50 Are, en in twee weilanden verdelen.
Best ook nog een paddock waar ze in kunnen als je te veel of te weinig gras ter beschikking hebt.

laurieanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:09

ik heb wel eens iets gelezen dat het idealen 1 hectare per paard is maar ook belangerijk is dat er voldoende gras op staat.