Maar maakt het dan niet uit hoeveel paarden je als hobby hebt? Want laatst hoorde ik dat er een maximum van 15 paarden per erf is, en dat je daarboven wel moet betalen voor het mestbeleid.
Aantal wat onder hobby valt verschilt volgens mij per gemeente en ligt meestal tussen de 5 en 7 stuks. Beste kan je even je gemeente bellen over wat in jouw situatie van toepassing is.
Oke, bedankt, maar er staan er nu al 11, en dat mag sowieso.
joyce B
Geplaatst: 03-03-11 00:04
De mestwet is een andere regelgeving dan de milieuvergunning grens die een gemeente aanhoudt voor het hobbymatig houden van paarden.
Voor de mestwet gaat het om normen met fosfaat en stikstof en dat kan gemeten worden, of je kunt standaard normen gebruiken. Ik meende dat er verschillende hoeveelheden waren voor paarden en pony's in verschillende leeftijden, kan alleen het schema niet vinden
Voor de mestwet kun je vrijgesteld worden als je hobbymatig paarden houdt, dat komt neer op ongeveer 7 paarden of 17 shetlandpony's (omgerekend) Als je meer dieren hebt, zul je moeten kunnen aantonen dat je de dieren hobbymatig houdt.
Een andere mogelijkheid om vrijgesteld te worden van de mestwet en dus registratie is wanneer je een klein bedrijf bent met niet meer dan 3ha landbouwgrond in minder dan 350kg stikstof produceert (ook weer uitrekenen met behulp van het schema met standaard normen)