Tips i.v.m. staartbijten gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Tips i.v.m. staartbijten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 00:14

Zo zag de staart er 3 maand geleden uit:
Afbeelding

...intussen is ie weeral een stuk dunner en korter.

Oorzaak:mijn 3 jarige ruin -:(- -:(- :D !

Er blijft echt niets van der staart over.Ik heb al geprobeerd om er iets in te smeren,allerlei vieze producten geprobeerd,maar dat haalt weinig(lees:niets)uit.Het is niet dat hij eraan knabbelt,nee,tijdens het spelen trekt hij er gewoon hele plukken haar uit.

Ik heb al gedacht aan zo'n staartzak voor westernpaarden,maar ik kan mij al voorstellen hoe leuk hij dat gaat vinden om dààraan te trekken,en het dan misschien nog erger maken.

Enige optie tot nu toe lijkt de ruin apart zetten,maar dat is dan weer zo triestig voor beide paarden.Ik hoop eigenlijk een beetje dat hij,als ik hem deze zomer een beetje an het werk zet,kalmeert en er sowieso mee ophoud.Maar dat is misschien weer ijdele hoop?

Dus als er iemand een 'gouden tip' heeft,laat maar horen!!

JPS

Re: Tips i.v.m. staartbijten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:56

Heb je de Cribox anti-bijt creme/spray al eens geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:57

Hertshoornolie al geprobeerd? Als ze er dan nog aan vreten helpt echt niks...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:01

Sambal?

Als ze samen staan, hebben ze dan ook genoeg te doen kwa eten enz? of staan ze in een lege paddock, dan zou hooi erbij gooien misschien wel helpen..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:31

Kijk er mee uit! Ik heb bij ons op stal een paardje staan, daar is door een veulen zodanig aangevreten dat de staart mogelijk geamputeerd moet worden.... staart is echt verwond geraakt. Echt verschrikkelijk. Zou voor mij een reden zijn om de 3-jarige apart te zetten of desnoods te herplaatsen, hoe naar ook.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:33

En het werkt niet om de staart in te vlechten en/of het op te binden?
Tjah, en anders toch echt alleen zetten die ruin.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:56

Misschien een graasmasker voor de ruin?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:02

Bij de ruin de tastharen weg scheren.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:12

Als smeren echt niet werkt en je al geprobeerd hebt voldoende afleiding aan te bieden zoals continu kunnen eten uit een slowfeeder bijvoorbeeld kun je overwegen hem een muilkorf om te doen. Wellicht dat als er straks gras is hij het niet meer doet en de muilkorf weer af kan. Let voor het andere paard in iedergeval heel erg op dat er geen schade word gedaan aan de staartwortel met eventuele amputatie als gevolg. Ik zou zelf erg uitkijken met vlechten en staartzakken.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 00:01

Hij doet het evengoed in de zomer,afgelopen zomer deed hij het ook al.

Ze staan met zen drieen in een grote paddock,met enkele speelgoedjes(bal,tonnetjes,wilgentakken,...)en ze krijgenvoordroog 'a volonté'.
Bij de andere merrie,zijn jaarling-zusje,doet hij het trouwens niet!daar jaagt hij ook wel eens achter,maar meer ook niet.
Ik denk dat het ook nog wel een beetje hengstekuren zijn:hij is als jaarling gecastreerd maar dat wil hij niet aanvaarden,hihi :D ;) !

Ik het al één of ander bitter goedje(weet niet meer welk merk)in de merrie der staart gedaan,tabasco,...maar dat helpt eigenlijk niet.Hij doet het écht tijdens het spelen:jaagt achter de merrie en bijt volle galop in der kont/staart.Het zou missch helpen moest de merrie eens een mep op z'n bek geven,maar ze lijkt het spelletje best leuk te vinden en doet niets.

daarmee dat ik ook niet te vinden ben voor een staartzak ofzo:als hij dat in volle vaart beetpakt zou hij haar echt wel eens kunnen kwetsen.

Muilkorf voor de ruin is misschien nog een optie!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:47

er bestaan toch ook van die staartkokers? die zag ik laatst bij een webwinkel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:50

Graaskorf voor je ruin, iets anders helpt echt niet of kan de staart aantasten

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:55

maak er eens gewoon een hele dikke vlecht van, dan is het al een heel stuk moelijker om er plukken uit te trekken, en leg inderdaad eens iets in de paddock om ze af te leiden, een bal ofzo off wat meer te eten

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:02

_Maxime schreef:
maak er eens gewoon een hele dikke vlecht van, dan is het al een heel stuk moelijker om er plukken uit te trekken, en leg inderdaad eens iets in de paddock om ze af te leiden, een bal ofzo off wat meer te eten

Er ligt al vanalles in de wei om te spelen,ze hebben voordroog 'a volonté' en een dikke vlecht gaat niet...ze heeft nu al geen staart meer!! :D :D