Paddock maken van bouwgrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Paddock maken van bouwgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:16

Naast ons huis ligt een stuk bouwgrond van om en bij de 1.000 vierkante meter. Momenteel lopen hier 3 hertjes in. Omdat ik het echt heb gehad met pensionstallingen (hier in West-Vlaanderen zijn nauwelijks degelijke te vinden), wil ik mijn paard volgende winter bij me thuis op dat stukje bouwgrond. Nu staat er gras op, maar dit zal natuurlijk binnen de kortste keren op zijn en herschapen worden in een modderpoel, zeker in de winter. Daarom wil ik het opdelen en een stuk paddock voorzien. Het is een rechthoekig stuk van 20m breed (straatkant) en 52 meter diep. Hoe zouden jullie dit aanpakken? De eerstvolgende jaren zal hier toch niets mee gebeuren en dan kan ik het zowel gebruiken om mijn paardje op te zetten. In de zomer zou ik ze dan op een weide laten grazen. bedankt alvast voor de tips!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:20

Urielle

Re: Paddock maken van bouwgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:35

Iets van praktische aard: de eigenaren van die grond zijn accoord en de gemeente ook (is het agrarisch gebied?) En heb je al iets voor de mest voorzien?

Dan zou ik je paddockdeel iig ophogen met zand zodat het hoger ligt dan de rest en je water afloopt, met oog op de winter en een deel verharden met stoeptegels oid zodat ze altijd ergens droog kunnen gaan staan.
Ook wel informeren of ze bij de andere kant van het perceel accoord zijn met je werkzaamheden, mijn buren hadden ook heel leuk bedacht om hun deel op te hogen voor een rijbak maar ik zit in mijn eigen bak natuurlijk ook niet te wachten op hun regenwater ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:45

een stuk verharden of zand laten storten zal je inderdaad moeten doen, tenzij je in een zeldzaam stukje West-Vlaanderen zit waar de grond niet te nat is :P
denk ook aan iets van beschutting voor je paarden: een rij bomen, een haag of desnoods een stuk windbreekgaas kan voldoende zijn, eventueel in combinatie met een deken.
denk ook aan een plaats om hooi en mest op te slaan.

1 paard houden op bouwgrond is geen probleem, je hebt geen milieuvergunning nodig en je valt niet onder het mestdecreet.
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... 6&page=faq

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:22

Urielle schreef:
Iets van praktische aard: de eigenaren van die grond zijn accoord en de gemeente ook (is het agrarisch gebied?) En heb je al iets voor de mest voorzien?

Dan zou ik je paddockdeel iig ophogen met zand zodat het hoger ligt dan de rest en je water afloopt, met oog op de winter en een deel verharden met stoeptegels oid zodat ze altijd ergens droog kunnen gaan staan.
Ook wel informeren of ze bij de andere kant van het perceel accoord zijn met je werkzaamheden, mijn buren hadden ook heel leuk bedacht om hun deel op te hogen voor een rijbak maar ik zit in mijn eigen bak natuurlijk ook niet te wachten op hun regenwater ;)

De eigenaars van dat lapje grond zijn wijzelf, is een stuk grond naast de grond waarop wij nu wonen. Veel problemen met omwonenden verwacht ik dus niet. Maar de mest, tjah, dat is een probleem. Ik heb een opslagplaats voor hooi en vlas, maar ik weet niet goed weg met de mest... Ik kan natuurlijk altijd informeren bij de boer die achter ons woont.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:24

fojoe schreef:
een stuk verharden of zand laten storten zal je inderdaad moeten doen, tenzij je in een zeldzaam stukje West-Vlaanderen zit waar de grond niet te nat is :P
denk ook aan iets van beschutting voor je paarden: een rij bomen, een haag of desnoods een stuk windbreekgaas kan voldoende zijn, eventueel in combinatie met een deken.
denk ook aan een plaats om hooi en mest op te slaan.

1 paard houden op bouwgrond is geen probleem, je hebt geen milieuvergunning nodig en je valt niet onder het mestdecreet.
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... 6&page=faq

een stuk verharden ging ik zowiezo doen. Ik zou een drainagesysteem voorzien ook. Bedankt voor de info rond de milieuvergunning ed,... is natuurlijk ook handig om weten ;)