Hoe bewaren jullie de mest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emm_

Hoe bewaren jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 19:04

Hallo!

Sinds 1.5 jaar hebben wij de paarden praktisch aan huis staan. Echter zitten we nog steeds met het probleem om mest te 'bewaren'.
Van de gemeente krijgen we geen vergunning voor het aanleggen van een mestkuil. Tot nu toe bewaren we de mest dus in een grote kar, om deze als hij vol is over het land uit te spreiden. Nu is het een hele klus om de mest uit de stal, in de kruiwagen, en uit de kruiwagen op de wagen te scheppen en de wagen is te hoog om een plank op te leggen dat je naar boven kunt rijden. Kortom: elke x als ik uitmest vraag ik me af of het niet makkelijker kan :Y)

Hoe 'bewaren' jullie je mest? En wat zou eventueel de ideale oplossing zijn? Ik wordt er langzaamaan een beetje gek van :)

Lightielight

Re: Hoe bewaren jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:07

Ik vind het ook een ellende..bij ons ligt hier wat en daar een bult...ik vind het ook niks..heb al eens geinformeerd naar een mestcontainer die dan ook opgehaald wordt,maar daar hangt een prijskaartje aan...
Kortom...paardenmest...vind het ook een ramp...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:10

Wij hebben gewoon een L van hout gemaakt (ongeveer 1m20 hoog en de benen van de L zijn ongeveer 4m.
En hier kappen wij onze mest in. Dus eigenlijk gewoon op de grond. Af en toe alles op een hoop scheppen. En als het tijd is voor de hof (moestuin) om te doen, komen alle buren enzo met hun auto en aanhangwagen de wei ingereden, parkeren daar langs, laden hun remorque in, en gooien het thuis in hun hof. En dan als er een aantal mensen zijn geweest, is alles weer leeg...
Moet er wel bij vertellen dat we hier 5 paardjes op stal hebben staan. Maar die staan gewoon op beton (geen stro of vlas of ... dus).
En dat hebben we mensen wel graag voor in de hof.
Als we het echt niet kwijt raken laden we het op en spreiden we het over de maisvelden in de buurt uit.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:11

misschien kan je het op een zeil gooien?
je rijd makkelijk een zeil op met de kruiwagen.
als je een beetje sterk bent kun je ook zo het zeil optillen om de mest bijv. op een wagen te gooien als dat nodig is
(maar wel bakstenen of iets erbovenop leggen tegen de wind :+ )

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:23

Nu heb ik ruimte voor een mesthoop, maar in het verleden deed ik het met een aanhanger die ik mocht legen bij ons hooi/stro leverancier. Wij hadden een soort "laadperron" gemaakt, de aanhanger stond in een verdiept stuk, zodat ik er aan de achterkant zo op kon rijden met een kruiwagen, voor was een schuine helling waar ik hem aan de auto kon koppelen en wegrijden.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 14:31

@Suzzy_3; Dus je hebt zelf een soort mestkuil gemaakt? En dan moet je dus alsnog met de hand de kar volscheppen wanneer de kuil geleegd wordt?
@fiona1; aan zoiets hebben wij ook al gedacht, maar hoe diep moet je hem ingraven? Want als hij te diep staat komt hij het schuine vlak niet meer op of je moet het schuine vlak erg 'lang' oplopend maken?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:36

Ja... Maar het is geen kuil eh, dus geen gat. Gewoon op de grond... Alles op een hoop gooien.
Inderdaad, dan moet je alles nog eens opscheppen en op de remorque gooien.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:46

Ik heb de kar naast de paardenstallen staan en loop dus met mijn schep elke dag op een neer naar de kar. Ik gooi niks meer in de kruiwagen.
Ik dacht eerst dat dat veel meer/langer werk was, maar dat is dus niet zo. Als ik elke keer een kruiwagen moet leegscheppen, dan kost me dat ook tijd.
Ook onze kar is te hoog om er een plank tegenaan te leggen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:34

ik heb een dichte aanhanger met speciekuipen die ik 2-3 keer pw leeggooi bij de overbuurboer. ook niet meest handig maar met 2 paarden prima te doen, speciekuip volscheppen en even slepen naar de wagen. wei mest ik met kruiwagen die ik leeg in de speciekuipen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 02:05

Ik sta bij een boer met m'n paardje (hun hebben er zelf ook).
Maar die hebben gelukkig gewoon een hoop. En dat rijden ze zelf weer uit over het land.....

dewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:11

een container huren door een groot bedrijf die ze gewoon komen afhalen kost wel wat meer

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:03

Container! Heerlijk ideaal, het staat opgeruimd en je hebt er weinig werk mee.
Mijn oldi, had na 15 jaar trouwe dienst een doorgerotte bodem (ding zelf was waarschijnlijk al 40 jaar oud). Heb nu weer een oude gekocht die nog in redelijk staat is. Gooi m'n mest vanuit de stal direct op 't ding en zorg dat de container zo vol mogelijk wordt. Zodra die vol is laat ik een vrachtwagen van 't containerbedrijf komen die de volle container bij een boer op 't land neergooien.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:05

We hebben een mestplaat/bak gemaakt. Maar ken iemand die mest elke week en rijdt dan na het mesten met een volle aanhanger naar de gemeentereiniging. Weg is het.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:04

Kan je naast de parkeerplek van de kar een soort rolstoelhelling maken maar dan voor je kruiwagen?

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:12

@Psydoxy; Maar zon container is toch ook hartstikke duur? Ik kan mn mest kwijt bij een boer in de buurt dus daar hoef ik me niet druk over te maken, alleen: 'hoe komt die mest daar'? Zonder dat ik de mest steeds over moet scheppen...

@Amalarab; er is wel genoeg plaats naast denk ik, alleen dan wordt de helling al snel een 1.5m hoog denk ik.. En dan moet hij natuurlijk ook nog eens breed genoeg zijn. Pfff maar denk dat dit wel het dichtst in de buurt zal komen..

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:36

Ik heb een oude vuilcontainer 10m3 laten ingraven. Die wordt 2x per jaar leeggeschept met een kraantje. We hebben matten in de stal en ik red het zo net met 2 of 3 paarden.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:40

Vrienden van mij gooien alles in een hoek van de wei en als hij dan hoog genoeg is spreiden ze het over hun land.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:31

Emm_ schreef:
@Psydoxy; Maar zon container is toch ook hartstikke duur? Ik kan mn mest kwijt bij een boer in de buurt dus daar hoef ik me niet druk over te maken, alleen: 'hoe komt die mest daar'? Zonder dat ik de mest steeds over moet scheppen...

Er staan genoeg 'roestbakken' die nog te gebruiken zijn, ja natuurlijk zijn ze niet gratis. Je moet een beetje geluk hebben. Afvoeren betaal ik ong 50 euro per keer. Gebeurd 2x per jaar voor 2 paarden.

Even voorbeeld fototje gegoogled, dat ding dat ik heb is helaas wat korter.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... eklwkg&t=1