Hoefbeschermers?? Hoefspring gel boots??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Hoefbeschermers?? Hoefspring gel boots??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:48

Hallo,

Ik wil mijn paard van de zomer weer een paar maanden wegzetten op het land.
Ze heeft alleen ijzers en trapt deze af. Paard kan niet zonder ijzers en springschoenen hebben geen zin.
Nou had ik het er laatst met mijn smid over dat je eigenlijk een soort rubber iets om de hoef en ijzer heen zou moeten kunnen doen.
Hij gaf aan dat dit al bestaat en dat het voornamelijk bij dravers wordt gebruikt.

Nou vond ik deze op internet:

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring mee?? Of heeft iemand nog een andere tip??

Ik hoor het graag!

Duhelo

Re: Hoefbeschermers?? Hoefspring gel boots??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:49

vraag mij af of dit de hoefkwaliteit ten goede komt als ze constant in broeierig rubber zitten ...

ik zou een eerste instantie toch opteren om ofwel zonder ijzers (als ze volledig op de wei staat mag ze wel wat gevoelig lopen, als je ze wil in het werk houden is het uiteraard een andere zaak)
ofwel eens door een andere hoefsmid te laten beslaan, mss dat die de ijzers nét iets korter of anders legt, waardoor ze er minder makkelijk onderuit gaan...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:21

mmm...ik kan ook wel enkele nadelen verzinnen (zwetend, schurend misschien en afsluitend voor vocht) maar zeker ook wel een paar belangrijke voordelen :j Mijn paard had daar ook zo'n handje van: hoefsmid kwam gemiddeld elke 2 weken het ijzer er weer ondertikken (altijd hetzelfde voetje). Ik ben benieuwd of er hier al gebruikerservaringen zijn, ik had het zelf nog nooit gezien!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 13:23

duhelo: Mijn paard heeft afgelopen jaar zonder gestaan, ik heb haar twee keer steenkreupel van het land afgehaald. Ze had tot twee keer een hoefzweer en hele korte voeten waardoor ze dus niet goed liep. Zonder ijzers is dus geen optie. Mijn smid maakt de takken al ze kort mogelijk alleen ze krijgt het toch voor elkaar om ze eraf te trappen.

Rijerijerije: de onderkant is open, ik vind alleen ook dat ze wat hoog vallen dus zat er zelf aan te denken om het bovenste randje eraf te knippen zodat hij echt alleen om dr hoef zit en niet om dr koten.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 13:25

Andere tips zijn ook welkom :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:28

Als de onderkant open is, schuift de boel dan niet naar boven, in de koot zeg maar? Ik zie wel wat van die ingesmolten randjes, maar ik vraag me af of dat genoeg is...Helemaal als je takken al kort zijn en er dus niet zoveel is om die hoefbeschermer achter te haken zeg maar...

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:22

Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen ;) Alle info is welkom!