vlas, hemparade, hempbed of biobase ..wat vinden jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inferno1

vlas, hemparade, hempbed of biobase ..wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 00:34

Ik heb sinds een aantal maanden mijn paarden aan huis staan en heb ze (na altijd op stro te hebben gestaan) op vlas gezet. In het begin was ik er wel redelijk enthousiast over maar de laatste tijd staan ze er voor mijn idee altijd smerig bij terwijl ik me toch aan de "voorschriften" hou. Ik moet er wel bij zeggen dat ik merkloze vlas gebruikt heb...misschien kwalitatief ook niet het beste. Na het zoeken op internet kwam ik ook nog alternatieven zoals hemparade, biobase en hempbed tegen. Belangerijk is dat ik niet teveel mestafval heb maar nog belangerijker is dat de paarden er netjes bij staan....en dat ik niet uren per week met de stallen bezig hoef te zijn en nog steeds het idee heb dat ze smerig zijn. Wat raden jullie aan? wat zijn jullie ervaringen en waar halen jullie het vandaag en wat zijn de kosten?

Alvast bedankt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:48

Ik heb ervaring met zowel hemparade als koolzaadstro.
Mijn paarden staan hoogstens voor de nacht op stal (22:00 tot 9:00, niet langer)

hemparade zit minder in een pak, maar blijft langer schoon en neemt beter op en stinkt minder snel dan koolzaadstro. Maar door het verschil in inhoud van het pak kan je met koolzaadstro wel goedkoper uit zijn omdat je minder pakken nodig hebt om je stal te vullen en het sneller vervangen dus wel uit kan.

Uiteindelijk heb je met hemparade minder afval, maar verteert de koolzaadstro weer sneller.

Omdat ik nu een vies paard heb, wat veel door elkaar woelt, gebruik ik meer koolzaadstro en dan kan ik beginnen met 2 balen en dan na een week een natte plek er uit en de rest van de week teer ik in op de rest en dan hergebruik ik het droge restant in het paardentoilet in de schuilstal, en doe er weer 2 nieuwe balen in. Ik heb bijstrooien geprobeerd, maar dan vermengd het oude vieze strooisel met het schone en is het sneller weer vies, zo staat mijn paard er veel schoner bij.

Met hemparade moet ik met minimaal 3 balen beginnen en kan ik wel bijstrooien en de onderlaag langer laten liggen. Met een schoon paard en voldoende dikke laag blijft het lang mooi. Met een woel paard ziet het er wat sneller viezig uit, maar is het nog niet verzadigd, dus als je dan wat schoon eroverheen strooit voor het oog, kan het nog wel een tijdje blijven liggen.

Ik denk dat wanneer je paarden de hele dag op stal hebt, dat dit soort strooiels vrij duur worden omdat ze meer de mest door de stal zullen lopen bij 1x per dag uitmesten en meer zullen plassen in de stal.