binnenkort een paard, en dan..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irma1984

binnenkort een paard, en dan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:38

Ik ga a.s. zaterdag kijken (voor de 2e keer) naar een 2-jarige e-pony/klein paard.
Op dit moment is hij nog hengst. Zodra hij is gecastreerd etc. bij de eigenaar kan ik hem ophalen (anders kan ik hem niet plaatsen bij de stal waar hij komt te staan)
Ik heb op zich geruime ervaring met paarden, maar totaal niet met jonge paarden.
Nu vroeg ik me af of jullie me kunnen helpen met de volgende punten (en of ik het goed heb):
* Ontwormen 1x in de 6-12 weken -> paard komt op weide te staan met soortgenoten
* Inentingen ong. 1x in de 10 mnd
* Pony heeft al een naam, hoe te veranderen in paspoort?
* Iemand ervaring met twenters? Wie heeft nog tips?

Jacky91

Re: binnenkort een paard, en dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:49

leuk, ik hoop dat het paardje wat wordt
als hij gecastreerd is is hij nog ongeveer 6 weken vruchtbaar
ontwormen is 1x in de 3 maanden
inentingen doe ik 1x per jaar
de naam in het paspoort veranderen, dan moet je het paspoort opsturen naar desbetreffende instantie, dit kun je op internet vinden

mijn 2 jarige, wordt in juli 3, doe ik verder nog niet zoveel mee
lekker poetsen en knuffelen, hij moet eerst wat op gewicht komen
ik weet niet wanneer hij 3 wordt maar anders zou je hem evt een keertje kunnen longeren of met hem spelen in de bak, als hij nog maar net 2 is zou ik hem nog even lekker paard laten zijn

suc6 zaterdag

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:54

ik reageer alleen even op ontwormen.
Tegenwoordig is het gebruikelijk mest onderzoek te doen. Dit kost ongeveer 12 euro, verschilt natuurlijk per Dierenartsenpraktijk. Je doet dan poep in een zakje en brengt die naar je DA deze onzerzoekt het op wormen eieren. Als je paard besmet is raad hij aan met welke je mag ontwormen. (hij weet dan het type wormen en iedere kuur behandeld andere wormtype)

Zo maar lukraak ontwormen zorgt voor de resistentie van de wormen. Dit moet je dan ook samen met de andere paardeneigenaren afstemmen.
Dus samen een mest onderzoek, en als ze dan iets hebben met zijn alle ontwormen. We moeten de resistentie tegen gaan!!!

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:57

@ Jacky91: Zag net dat je naam in paspoort niet kan veranderen, maar wel de sportnaam, maar zo ver is het toch nog lang niet ;)
En hij mag idd lekker paard zijn :D

@ Marietje_007: Ok, dat wist ik idd, bedankt voor je reactie!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:24

Ja, mestonderzoek promoten ze wel, maar ik ben er helemaal klaar mee. Mijn paarden hebben nooit wormen gehad. 3 jaar geleden ben ik overgestapt op mestonderzoek en iedere keer waren ze schoon volgens het onderzoek. Vervolgens bloedonderzoek laten doen bij 1 merrie omdat ze zo mager was en raad eens? Fikse wormbesmetting (die was dus niet boven water gekomen met het mestonderzoek). Tegenwoordig ontworm ik weer volgens mijn oude schema (april-juni-augustus met ivermectine, oktober met Equest Pramox (Moxidectine én Praziquantel) en het gaat weer prima.