Schuilstal nodig? en mag je dat zomaar bouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kunamosity

Schuilstal nodig? en mag je dat zomaar bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:19

Onze opzet is om 2 twenters in een groot weiland te plaatsen met een schuilstal. Nu vroeg ik me ten eerste af of een schuilstal echt nodig is (als er bijvoorbeeld bomen in het weiland staan) en of je er 1 mag bouwen zonder vergunning en zo niet, of je makkelijk een vergunning kan krijgen? Ik vraag me af hoe andere bokkers dat hebben gedaan met schuilstal.

Odysseus

Re: Schuilstal nodig? en mag je dat zomaar bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:21

Ik zou sowieso een schuilstal plaatsen.. Imo geven bomen niet genoeg bescherming... Plus als het onweert en ze gaan onder de bomen staan... ook niet geheel handig natuurlijk :)

Voor een schuilstal heb je een vergunning nodig, en dat is niet altijd even gemakkelijk.
Er zijn wel opties om een schuilstal te maken zonder vergunning (zoals een verrijbare zeecontainer neer zetten), met de zoekfunctie kun je dit soort opties wel vinden :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:25

Helaas heb je ook voor verrijdbare/verplaatsbare/tijdelijke schuilstallen een (tijdelijke)vergunning nodig.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:38

Brainless schreef:
Helaas heb je ook voor verrijdbare/verplaatsbare/tijdelijke schuilstallen een (tijdelijke)vergunning nodig.

Echt? Bij ons adviseren ze dat altijd omdat dat gewoon zou mogen?! Of is dat veranderd. Voor het geven van vergunningen doen ze nogal moeilijk. Maar als je paard 24/7 buiten staan willen de dierenorganisaties een schuilstal verplicht maken. En de gemeente verbied het! Domme situatie dus.. Begin me ook alweer boos te maken erover -:(- haha

Ik zou het toch proberen aan te vragen. Of ze er gebruik van maken is wat anders ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:39

Dit soort regelgevingen verschillen per gemeente, dus gewoon even jouw gemeente opbellen (of misschien staat het op hun website ofzo?) om te kijken hoe het bij jullie geregeld is.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:44

Paarden hebben een plek nodig waar ze droog kunnen liggen, verder hebben ze een plek nodig om uit de wind te kunnen staan en zomers een plekje in de schaduw.

Je mag niet zomaar een schuilstal bouwen, daar heb je een vergunning voor nodig.
Je kunt informeren bij de gemeente welke regels er bij jou gelden.

Ik ken het weiland en jouw situatie niet, maar ik denk dat ik de paarden 's winters gewoon op stal zou halen en dan dagelijks de paddock in.

Als je de paarden ook 's winters in de weide wilt laten zul je rekening moeten houden met de lengte van de dagen, heb je er electriciteit?
Blubber en aan en afvoer van mest, strooisel, ruwvoer en krachtvoer, je zult waarschijnlijk bestrating moeten aanleggen om niet vast te komen zitten.
Verder moet je rekening houden met vorst, je zult water moeten aanvoeren en een aantal malen per dag de bakken ijsvrij moeten maken.

In de zomer gaat alles veel eenvoudiger..

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:04

( ik ben de 2e persoon die samen met kuna 2 twenters in de wei wil zetten)
Misschien is het waar dat het 'swinters moeilijker is. Ik denk echter niet onmogelijk een vriendin van mij doet het ook. Het klopt dat je zeker 2keer per dag naar de paarden moet. Maar dat zou ik zomers ook doen. Alleen hoef ik dan geen ijs door te breken.
Gelukkig mijn vriend, de loodgieter, weet hoe hij leidingen ijsvrij moet houden in de winter dus dat is al een punt minder.
Blubber is minder leuk, maar de wei die wij tweeen op het oog hebben is redelijk droog, en gelukkig gewoon verharde wegen dus met auto's altijd goed begaanbaar het hele jaar door.
Heel misschien is het wel mogelijk om een paard snachts op stal te zetten iets verder op. Maar waarom raad je dat aan Gmekkes? Aanvoer van eten zie ik niet als een nadeel. Ik zie weide + bewegingsruimte echt als een mega pre!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:06

oh nog een vraagje!
Waar aan moet volgens jullie een schuilstal voldoen. Hij wordt in dit geval in ieder geval voor 2 paarden.
Hoe denken jullie over hoogte? en wat voor'n ondergrond is het beste?
Mag je een schuur ombouwen naar stal zonder vergunning (denk het niet maar vraag het toch even aan jullie?)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:08

Alles wat langer staat dan 31 dagen en wat ook het doel heeft om ter plaatse te functioneren, is vergunningsplicht. Er zijn gemeenten die partytenten, containers of andere "verplaatsbare" schuilstallen gedogen en er zijn gemeentes die meegegaan zijn in het dierwelzijn verhaal en hun beleid in het buitengebeid hebben aangepast dat er schuilstallen mogelijk zijn.

Het beste kun je contact opnemen met de gemeente.

Ik zou voor de verbouwing van de schuur even op omgevingvergunning.nl kijken. Interne verbouwingen zijn meestal (niet altijd) vergunningsvrij mits je niet de functie verandert.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:36

Oke dat hoe dan ook een vergunning aan gevraagd moet worden staat vast!
Maar nu gelijk maar verder met een andere vraag.
De stal en weide zal 24/7 het hele jaar door gebruikt worden door 2 paarden.
Waar moet het aan voldoen?
Vraag 1 Waar moet een goede weide aan voldoen en hoe groot moet hij zijn aangezien we graag het hele jaar door de paarden in de wei willen houden.
Vraag 2 Hoe groot moet de schuilstal zijn. Hij moet geschikt zijn voor 2 volwassen paarden. Wat voor'n afmetingen minimaal (we houden van ruime stallen en schuilstallen)

BVD voor uw antwoord!

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:39

ik dacht dat je vanaf oktober 2010 een schuilstal mocht bouwen maar met regels, volgens mij mag hij
niet groter zijn dan 20 vierkante meter en moet een zijde geheel open zijn.
Voor Belgie weet ik het zeker, maar ik dacht dat het hier nu ook mocht

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:28

Alice13 schreef:
Oke dat hoe dan ook een vergunning aan gevraagd moet worden staat vast!
Maar nu gelijk maar verder met een andere vraag.
De stal en weide zal 24/7 het hele jaar door gebruikt worden door 2 paarden.
Waar moet het aan voldoen?
Vraag 1 Waar moet een goede weide aan voldoen en hoe groot moet hij zijn aangezien we graag het hele jaar door de paarden in de wei willen houden.
Vraag 2 Hoe groot moet de schuilstal zijn. Hij moet geschikt zijn voor 2 volwassen paarden. Wat voor'n afmetingen minimaal (we houden van ruime stallen en schuilstallen)

BVD voor uw antwoord!

Ik zou 1 ha minimaal per paard aanhouden, zeker als ze er het hele jaar op moeten staan.
Wat er minimaal moet zijn:
Watervoorziening voor de paarden
Iets waar je ruwvoer in kan voeren zonder dat alles wegwaait
Een schuilstal
Een plek waar ze droog kunnen staan (dus iets wat bestraat is bijv.)

Ik zou voor de schuilstal minimaal 9m2 per paard aanhouden. Het liefst groter dus als je een ruime stal wilt maken zou ik gaan voor 25/30 m2 voor twee paarden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:53

30m2 is dus 5/6 bijvoorbeeld. Dus 60 m2 is dan 10 bij 6 ofzo. De wei is wel heel erg groot! Niet opgemeten maar ruim zeker! (opmeten is kleine moeite die wij vooraf kunnen doen)
Droogte lijkt me ook geen probleem, tegels plaatsen is te doen. We willen graag een hooikorf met kap en voorbak voor ruwvoer hadden we dus zelf ook al over nagedacht.
Watervoorziening moet misschien zelf aangevoerd worden dat moeten we nog even goed na kijken.
Bedankt voor al jullie goede tips!