Kan een pony, zonder dat het een ijslander/shetlander/fjord ofzo gewoon in een uitloopstal staan?? Ze kan in de ruime stal en naar buiten wanneer ze dat wil.. wel met een deken natuurlijk
isverwijderd
Geplaatst: 27-02-11 17:45
Zonder deken kan dat ook wel. Als het dier gezond is iig.
Ja hoor tuurlijk kan dat.. niet alleen ijslanders shetlanders en fjorden kunnen dat hoor. Elk paard wel als het gezond is
Mir_horses
Geplaatst: 27-02-11 17:47
Waarom niet?? . Elk paard kan in principe buiten staan. Alleen de rassen die je benoemt staat er om bekend dat ze bij zeer guur weer en onder sobere omstandigheden kunnen overleven in de natuur. Die zijn een stukje sterker van zich zelf. Maar je pony kan lekker naar buiten hoor, graag zelfs! Is alleen maar goed voor haar.
aerdenhout1
Geplaatst: 27-02-11 17:48
Nou...als dit dier dat niet gewend is, zou ik hem niet dag en nacht buiten zetten, niet zonder dek tenminste. Als je een weekend krijgt als dit weekend, is dat wel erg wennen voor je stal paardje!
lailapri
Geplaatst: 27-02-11 17:48
als ze gezond zijn en ze het lichamelijk aan kunnen kunnen ze best zonder deken met schuilstal buiten lopen. Heb je het idee dat ze het alleen maar koud heeft of dat haar lichamelijke conditie achteruit gaat ondanks voldoende ruwvoer (is hun kacheltje) kun je deken om doen.
Tuurlijk kan een paard buiten staan...... maar inderdaad ff kijken of ze een deken nodig heeft... maar ze hebben niets voor niets een wintervacht
Nicole21
Geplaatst: 27-02-11 17:51
Wat is het paard normaal gewend? En staat het dier alleen of niet? En is het geschoren?
De meeste paarden zouden er wel tegen moeten kunnen, leeftijd speelt ook een rol.
Mir_horses
Geplaatst: 27-02-11 17:51
Ts beschreef dat de pony een deken of heeft en een ruime schuilstal, ik zou het dan wel eerder aandurven dan een paard inderdaad in deze storm met regen op een weiland te plaatsen.
aerdenhout1
Geplaatst: 27-02-11 17:52
Ik heb het natuurlijk over een paard/pony die NU nog naar buiten zou moeten, niet over een die aankomende winter buiten moet staan. Want wat betreft die wintervacht...die is inmiddels al aardig aan het uitdunnen natuurlijk!
isverwijderd
Geplaatst: 27-02-11 17:52
NU zou ik ook niet doen, dan vanaf volgende winter idd.
Nachtlampje
Geplaatst: 27-02-11 17:54
Elk gezond paard kan dit. Maar stel hij heeft tot nu toe altijd onder een deken gestaan, zou ik nog even wachten en zodra het warmer wordt voorgoed de deken eraf gooien, zodat hij volgende winter een lekkere poofy vacht heeft. Een paard die onder een deken staat bij koud weer, kan niet zijn eigen temperatuur regelen op dat moment. Daarnaast is het ene deel dichtgepakt en het andere deel bloot, dus dan heeft hij, om het zo te zeggen, een warme rug en een koude hals. Mijn mening: veel gezonder, een paard zonder deken.
Nou ze kunnen dat best wel hoor alles goed gezond zijn dan kan ieder paard dat!.
Anoniem
Geplaatst: 27-02-11 21:28
In principe kan ieder paard (met de juiste voorbereiding) naar "buiten" zonder problemen. Maar er zijn uitzonderingen.
Oudere paarden en bijzonder gevoelige paarden kunnen gevoelig zijn voor kou. Zelfs als ze een dikke wintervacht en deken op hebben.
Wij hielden al onze paarden altijd buiten, zomer en winter, dag en nacht. Zonder deken (waren winterharde paarden). Op één na. Want dat was een kwpnner, en die werd erg gevoelig voor koliek (hij verkrampte dan letterlijk van de kou) als we hem in de herfst en winter buiten hielden (deken en schuilstal waren gewoon niet voldoende voor hem). Dus daar hadden we 's winters stalling voor geregeld.
Het hangt dus af van het individuele paard of ie buiten 'kan' of niet En inderdaad, ik zou een paard dat nu geschoren is of geen wintervacht heeft, nu niet meer buiten zetten deze winter. Daar zou ik mee wachten tot volgende winter, en dan gewoon een dikke vacht laten groeien. Even goed in de gaten houden hoe het gaat. En als er geen problemen zijn, kan hij gewoon lekker buiten blijven scharrelen
friesiszwart
Geplaatst: 28-02-11 09:41
Als het paard en droge plek heeft om te staan (dus geen blub) en een schuilgelegenheid moet het geen probleem zijn. Let wel niet van stal naar 24/7 buiten als het bar weer is (zoals vorige maand) maar als je paard in de zomer buiten gestaan heeft kan het paard gerust naar buiten.
Eskimo_
Geplaatst: 28-02-11 19:59
Ja hoor kan makkelijk. De KWPN waar ik op rijd staat altijd buiten, behalve in de winter gaat ie snachts naar binnen en heeft hij in de wei een regendeken op. Verder heeft ie nooit een deken en staat ie gewoon buiten. Paarden kunnen best veel hebben!