Manen die alle kanten op staan.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska15

Manen die alle kanten op staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 18:19

Beste paardenliefhebbers,

Ik heb een vraagje, mijn vorige paard zijn manen hadden een erg sterke wil :+ De ene helft hing naar links en de andere helft hing naar rechts. Nou wil ik graag de manen een kant op hebben en kreeg als tip om een hengsten vlecht naar een kant te maken. Heel leuk bedacht, alleen stond mijn hengstenvlecht dan recht omhoog |(

Heeft iemand van jullie nog tips hiervoor? Of is dat helemaal niet mogelijk om de richting te veranderen dan waarnaartoe het groeit?

Dank jullie!

ZusJacobs

Re: Manen die alle kanten op staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:21

nee kan niet, je kunt wel invlechten (gewone vlechten dus) en dan valt het 1 a 2 dagen dezelfde kant op.

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 18:26

Daar was ik al bang voor:(

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:28

Irritant he? heeft ie van mij dus ook! Grrr... Kun je nooit een keer je manen los laten met springen (in de toekomst dan want ze springt nog niet met mij op concour) omdat het niet netjes naar 1 kant hangt!

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 18:30

Ja, ik wil dus beginnen emt oficiele wedstrijden, en dan heb ik strakker knotjes in, maar als ik hengstenvlecht heb gedaan, heeeel strak. Hup staat het recht omhoog, niet echt netjes dus:P

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:29

Wat heb je voor een paard? Bij een fries of arabier begrijp ik dat je lange manen wilt. Bij een ander paard zou ik zeggen maak ze echt een handbreedte lang, waarschijnlijk zullen ze dan omhoog springen. Knotjes lukken nog steeds een hengstenvlecht wordt lastig, bij mijn paard sprongen ze deels omhoog en lag een deel naar voren, maar ieder geval niet aan 2 kanten.
Ik trok de manen wel (manen worden dan rafeliger) of gebruikte een uitdun schaar, maar daar kon ik ook hele mooie happen mee creëren.....

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:32

Mijn paard heeft ook een dubbele manenkam, maar als je er maar lang genoeg vlechten in legt dan valt het wel naar een kant. Ze liggen nu al jaren naar 1 kant, zonder vlechten.
Moet wel zeggen dat hij lange zware manen heeft.. dat gaat vast veel makkelijker dan met manen van een handbreedte..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:36

strak vlechten naar een kant, manen van te voren nat maken en losse vlechtjes. Mijn fries heeft hier gedeeltelijk last van, heb het op deze manier gedaan. Heb er eigenlijk geen last meer van, de manen zijn denk ik zwaar genoeg geworden.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:37

hey
bij mijn shet is dat ook zo weet het mega irri,
ik zou ze natmaken vlechten an de kant war je de manen wil,
je kan er ook wat gel haarlak(beetje) opsprayen,en
anders op he kand,en paaker door de manen halen,
hoop dat je hier wat aan hebt
gr hackny

Noa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:39

kun je hellaas niks aan doen snap dat het vervelend is hellemaal als je mooie knotjes wil maken, maar zie er ook het positieve van in dat je paard mooie volle manen heeft ik persoonlijk vind dat geweldig maarjah ik rij ook geen wedstrijden

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:46

Je kan proberen:
*de manen te wassen(dus helemaal nat)
*dan alles ontklitten
*alles 1 kant op kammen
*dikke vlechten maken enso op laten drogen

is maar een idee

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:47

mikado98 schreef:
Je kan proberen:
*de manen te wassen(dus helemaal nat)
*dan alles ontklitten
*alles 1 kant op kammen
*dikke vlechten maken enso op laten drogen

is maar een idee

Ik zou dan wel dunne vlechten maken ipv dikke, die kan je strakker doen. Imo meer effect.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 02:10

Ik zie het probleem niet. Denk je nu echt dat ze in het springen er op letten naar welke kant de manen vallen. Verzorging is geen onderdeel in het springen. Die van mij heeft ook een dubbele manenkam. Wil je het dan toch veranderen dan vechten leggen aan 1 kant en een tijd laten zitten.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 02:32

Manen nat maken, dunne vlechtjes strak tegen de hals aanvlechten. Maar zie het probleem niet echt, lekker belangrijk naar welke kant ze staan.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:02

marsmars schreef:
Ik zie het probleem niet. Denk je nu echt dat ze in het springen er op letten naar welke kant de manen vallen. Verzorging is geen onderdeel in het springen. Die van mij heeft ook een dubbele manenkam. Wil je het dan toch veranderen dan vechten leggen aan 1 kant en een tijd laten zitten.

Ik sprak vorig jaar een jury die springen beoordeeld. Hem hebben we gevraagd of dat ook mee genomen wordt in de beoordeling. Hij vind niet dat een paard ingevlochten hoeft te worden "mits" je de manen netjes naar 1 kant hebt en netjes even lang etc.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:08

Dat is onzin, alleen in de b wordt je beoordeeld op stijl. Je krijgt punten voor het binnenkomen en groeten, houding en zit, en wijze van rijden van het parcours. Verzorging zit hier dus niet bij en kunnen ze ook nie op beoordelen.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:10

Ik heb het ook over de B. Je kan het wel onzin vinden maar vertel hier alleen maar wat mij is verteld door een jury! Ik zuig dit niet even uit mijn duim ofzo ;)
Ik weet ook wel waarop beoordeeld wordt en dat verzorging er niet bij in zit. Toch kan ik mij wel voorstellen dat als er getwijfeld wordt tussen een bijna 7 of een 6,5 er wordt gekeken naar het plaatje? Het mag wel niet maar gebeurd toch?!
Bij de dressuur mag er ook niet naar het type paard gekeken worden, dit gebeurd ook wel.

tumenmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:24

mijn paard heeft zijn manen ook 2 kanten op hangen.
elke keer als ik ga rijden kam ik alles naar rechts maar binnen 10 minuuten zit het weer zo als het zat.
mij maakt het niet zoveel uit welke kant zijn manen nou ophangen.
ik zou ook niet weten wat je er aan kan doen.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:30

marsmars schreef:
Dat is onzin, alleen in de b wordt je beoordeeld op stijl. Je krijgt punten voor het binnenkomen en groeten, houding en zit, en wijze van rijden van het parcours. Verzorging zit hier dus niet bij en kunnen ze ook nie op beoordelen.

Het is ook maar net hoe verzorgd je het zelf wil hebben.. Plus dat ik uit eigen ervaring weet dat jury's er in de B toch best vaak naar kijken hoor. Jury's geven (hier in de omgeving in ieder geval) meestal in 1x punten ipv alle onderdelen los beoordelen en punten optellen. Dan wordt verzorging soms wel meegenomen. Maar net wat ik al zei, tis ook maar net hoe nauw je de verzorging zelf neemt. :j

TS: manen nat maken en veel kleine staartjes maken. Als ze weer naar de andere kant gaan weer herhalen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:00

RT-->VSW

julibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:29

Ach joh laat het achter je en ga lekker genieten samen met je pony ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:47

hangt er een beetje vanaf wat voor paard je hebt, maar heb je een paard waarmee je op wedstrijd gaat, met vrij dikke manen, trek ze 1 kant op, dan blijven ze die kant op staan.

kwakernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:49

Volgens mij is er niets aan te doen.

arvistables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:38

heb zo´n beest met weerse manen
wat een beetje helpt (voor een halve dag of zo of voor op de foto) is de manen met glansspray inspuiten en dan helemaal tegen de hals kammen Dan blijven ze inderdaad zitten maar zodra die halve gare gaat galopperen en rollen zit alles weer door elkaar. Ach, als t beest zelf maar lief en betrouwbaar is toch?