zandgrond laten omspitten en nu hoe verder bak aanleggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

zandgrond laten omspitten en nu hoe verder bak aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 16:19

We wonen aan het bos, de grond van het weiland is een vieze zwarte zandgrond. Met al het getob met het voorste stuk van het weiland heb ik besloten daar een kleine bak aan te leggen van 15 x 30.
Nu ligt hier in Belgie op een bepaalde diepte 'zavel', een soort oranje-achtige zand en die heeft de graafmachine dus naar de bovenkant gespit, dat schijnt al een goede ondergrond te zijn.
Ik heb nergens een afwatermogelijkheid voor drainage of ruimte om een sloot te laten graven. De grond is natuurlijk nu hoog van het omspitten, het moet nog zakken.
Ik had van een andere loonwerker een tip gekregen om met een palenboor 1 meter diepe gaten te maken en dat te vullen met kiezelsteen om het zo af te laten wateren. Toch denk ik dat dat ook weer dichtslibt door de zand eromheen maar goed, het zou een tijdje kunnen werken uiteraard.
Als ik nu de boel laat zakken, laat egaliseren/aanrijden door een trekker en dan gronddoek neerleg en zand erop laat storten, zou dat voldoende zijn om er even 2 jaar vooruit mee te kunnen, eventueel zand bijstorten steeds?
Iemand ervaring hiermee?

Urielle

Re: zandgrond laten omspitten en nu hoe verder bak aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:53

zavel is toch prima ondergrond? Als het niet steeds onder water staat zou ik het mooi zo laten en pas zand bij gaan storten als de zavel teveel gaat mengen met het zwart zand.
Gronddoek vind ik niet zo prettig, dat komt naar boven op den duur, tenzij je echt veel zand erop stort maar dan wordt je bak waarschijnlijk weer heel erg zwaar want eer het allemaal goed ingeklinkt is ben je wel weer even verder.

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:55

Ik zou geen gronddoek neerleggen, dan moet je er weer een flinke laag zand overheen gooien om het bovenwoelen te voorkomen en dat terwijl je eigenlijk een goede ondergrond hebt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:40

Ik zou eerst eens bij de gemeente gaan informeren naar mogelijkheden (vergunningen)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:05

ik woon in Belgie, longeercirkel had ik al een keer aangelegd en nooit problemen mee gehad, is landbouwgebied dus geen idee... Schuilstalletje heb ik ook gewoon neergezet, we zitten met paardeneigenaren onder elkaar ( alleen heb ik geen contact met mijn buren, heel apart) en de wijkagent ken ik goed ;-)
Zavel is maar klein dun laagje wat omgekiept is, daarna dus weer zwarte grond. Ik zat ook te denken om zand te storten en klaar. Zand op de zwarte grond met longeren heeft ook lang gelegen zonder problemen, alleen verzakt het veel hier met de bomen.
bedankt!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:22

iemand nog een soort van drainagetips? met die gaten boren was ook een apart iets, wil dat toch gaan proberen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:27

die mnet die gaten boren is een erg goed idee. wij hebben het ook uitgeprobeerd maar omdat wij een leem/kleigrond hebben werkt het niet.

je zou het ook helemaal schuin kunnen leggen met op het laagste deel dus een soort waterput. en dat je het vandaaruit kan afvoeren

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:51

Hallo Ikke20, ok, dus op de zandgrond moet dat toch wel iets afwateren, alleen het grondwaterpeil is hier best hoog. Schuin leggen kan ik ook geen kant op helaas, mijn weiland loopt langs de weg aan 2 kanten ( een s bocht) en links ligt mijn uitloop voor de paarden voor 's winters en aan de voorkant mijn pad naar mijn achtertuin waar de aanhangwagen met hooi etc. staat... maar bedankt voor de reactie, ik zal het eens met die gaten proberen, baat het niet, schaadt het niet toch?