hoeveel stro gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danique00

hoeveel stro gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:10

hallo,

Ik zou graag jullie mening/ideeen eens willen weten.

Sinds kort sta ik met mijn paardjes op een nieuwe stal. Ik betaal een bepaald bedrag, daarvoor moet ik alles zelf doen (voeren, mesten, binnen/buiten zetten) ik mag ook onbeperkt hooi/stro pakken. Nou is het echt maar heel weinig wat we betalen maar ik heb het idee dat ik heel erg veel stro gebruik. Ik wil hier natuurlijk geen misbruik van maken, dus wilde ik eens weten wat een beetje een normale hoeveelheid stroverbruik in 1 week is.

Ik mest mijn stal (3x3) iedere dag uit. Alle drollen en globaal de natte plekken, daarna stro ik hem met 1 a 2 plakken op (5 x in de week). Helemaal leeg scheppen doe ik hem eigenlijk nooit omdat er altijd nog genoeg schoon in ligt. Dan doe ik 2 keer in de week heel goed de natte plekken eruit en stro ik hem 3 a 4 plakken op. Dus dat betekent dat ik op 1 week tijd gemiddeld anderhalf a 2 pakken stro in mijn stal gebruik.

Is dit nou erg veel? En heeft iemand nog tips om misschien wat minder te gebruiken?

Ik hoor het graag van jullie!

Groetjes Danique

kleinvosje

Re: hoeveel stro gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:12

Het ligt er een beetje aan hoe groot je pakken stro zijn. Als je hele grote balen gebruikt, vind ik het wl veel ja. Misschien kun je eens aan de stalhoudster vragen wat zij ervan vindt?

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:14

het zijn gewoon kleine pakjes ongebeer 25 kg.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:15

Tja, als je paard ook graag stro eet, valt het wel mee denk ik. Volgens mij gaat er bij mij meer doorheen, maar mijn stal is iets groter.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:16

Lijkt me een goeie tip van kleinvosje.
Kan me wel voorstellen dat je je 'zorgen' maakt maar een goed gesprek zal toch verhelderend werken?
Zo van een afstand is niet te zeggen hoeveel stro normaal is. Het ene paard maakt de stal veel sneller vuil dan de andere.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:17

Ik vind 2 plakjes per keer en ik keer 3/4 plakken omdat je meer er uit haalt absoluut niet te veel hoor.
Zo te horen heb jij een schoon paard en ben je zelf ook schoon op zijn box, dus de eigenaren van de stal zullen blij met jouw stro verbruik zijn ;)

Ik deed zelfde als jij omschrijft en strooide ook 2 plakken op, soms 3. Meer was niet nodig, omdat mijn paard schoon was en er heel veel schoon stro in de stal lag.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:18

Inderdaad laResidence, het buurpaard van de mijne is een echte smeerkees, die gebruikt wel 4 balen per week denk ik...

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:19

Ik verbruik zelf met een stro stal ook ongeveer 1.5 á 2 kleine pakjes per week.

Ik haal dan zelf ook dagelijks de drollen eruit en de echt natte plekken. Dan doe ik er 1 of 2 plakjes bij in. Mijn stal leegde ik ook nooit helemaal als ik stro erin deed.

Ik denk dat je het netjes aanpakt.

Eventueel, kan je de natte plekken laten liggen en alleen de drollen eruit halen en er 1 plak bij in doen. Dan krijg je een onderlaag die meer vocht op neemt. De plas zakt er dan doorheen.
Maar als je een paard hebt dat graag krabt in de stal, zou ik gewoon lekker zo doorgaan als dat je al doet.

Hoeveel gebruiken de andere huurders?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:21

Wij mogen per week 4 balen stro gebruiken; dit zit bij de stalprijs inbegrepen. Alles wat je extra gebruikt, betaal je apart tegen de marktprijs...
Ik kom goed rond met 4 balen in de week: op zaterdag mest ik wat grondiger uit gaat er een hele baal in en verder per dag een halfje (5 à 6 plakken) en dan verwijder ik alleen de drollen de de ergste natte plekken.
Jouw 2 balen per week vind ik dus zeer redelijk. :) Maar in mijn geval heb ik het over de normale, kleine baaltjes stro; ik weet niet hoe dat zich verhoudt tot een pak van 25 kg?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:23

Een klein baaltje is 25 kilo, denk dus dat jullie hetzelfde formaat gebruiken als ik. Twee is echt niet heel veel dan!

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:23

ow dan valt het allemaal nog wel mee. Ik heb inderdaad wel een erg schoon paardje. Maar ik ben zelf ook zo pietje precies, mijn man word er niet goed van dat ik ieder drolletje eruit wil halen. Maarja, dat is de aard van het beestje denk ik :D Ik zal het ook eens aan de eigenaar vragen (die zie ik alleen niet zo heel vaak)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:24

mairead schreef:
Maar in mijn geval heb ik het over de normale, kleine baaltjes stro; ik weet niet hoe dat zich verhoudt tot een pak van 25 kg?

Dat zijn de zelfde. Gewoon de kleine handzame ingebonden pakjes die net iets oversteken als je ze in een kruiwagen legt.

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:27

oh_oh schreef:
Ik verbruik zelf met een stro stal ook ongeveer 1.5 á 2 kleine pakjes per week.

Ik haal dan zelf ook dagelijks de drollen eruit en de echt natte plekken. Dan doe ik er 1 of 2 plakjes bij in. Mijn stal leegde ik ook nooit helemaal als ik stro erin deed.

Ik denk dat je het netjes aanpakt.

Eventueel, kan je de natte plekken laten liggen en alleen de drollen eruit halen en er 1 plak bij in doen. Dan krijg je een onderlaag die meer vocht op neemt. De plas zakt er dan doorheen.
Maar als je een paard hebt dat graag krabt in de stal, zou ik gewoon lekker zo doorgaan als dat je al doet.

Hoeveel gebruiken de andere huurders?

Die mesten niet iedere dag dus dat is eigenlijk niet te vergelijken. Daar gaat iedere dag wel wat nieuw stro op maar die stal word ook 1 keer in de week leeg gehaald. Ik zou dat moeten vragen om het te weten te komen

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:29

oh_oh schreef:
mairead schreef:
Maar in mijn geval heb ik het over de normale, kleine baaltjes stro; ik weet niet hoe dat zich verhoudt tot een pak van 25 kg?

Dat zijn de zelfde. Gewoon de kleine handzame ingebonden pakjes die net iets oversteken als je ze in een kruiwagen legt.

Wat een precieze beschrijving :+

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:59

Ik gebruik ongeveer 1 pak van 25KG per week maar mijn ponys staan ook op rubbere matten dus eigenlijk is het niet eens nodig.
Mijn kleine shetlander ruin vind het namelijk erg leuk om overal te pissen en alles door elkaar te lopen..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:04

wij hebben grote balen, en mesten elke dag uit en bij elke voerbeurt de drollen
elke dag 1 volle kruiwagen eruit en 1 plak van een grote baal erin
mijn box is 240x500cm
en ze staan lekker dik in het stro :D

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:06

Mijn paard is echt een smeer kees, heb nu rubbermatten in de helft van zijn stal, anders was het stro verbruik echt niet aan te slepen! vroeger (bij mijn vorige pony die niet zo vies was) gebruikte wij ook die kleine baaltjes, en daar gebruikte ik ook gemiddeld 2 plakken van per dag. Maar die was ook niet zo vies! Als ik dat bij mijn huidige paard zou moeten gebruiken, verbruik ik zeker het dubbele, maar inmiddels hebben wij die grote balen, en daar gebruik ik ongeveer een halve plak van! en dan schep ik elke dag drollen en natte plekken eruit. Oppotten heb ik ook geprobeerd, maar daar is hij echt te nat voor!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:11

Ik verbruik 3 balen stro per week, en als ik het zo lees zijn ze net zo groot als bij jou op stal.
Vind dat je het netjes doet hoor!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:15

Toen mijn pony bij de vorige eigenaren op stal stond, verbruikte ik (verzorgde hem toen nog) ongeveer 2,5 pak stro per week, maar dan lag er ook nog een pak zaagsel of hemparade onder, hij stond overdag altijd buiten en de stal was maar 2,5 bij 3

Toen hij in pension kwam eerst de stal vol met redelijke laag, de eerste dag alleen uitmesten, vanaf de 2e dag ook opstrooien met een paar plakken tot een halve baal. Deze box was veel groter dan zijn vorige stal (2,75 bij 3,5 denk ik). In de winter stond hij ook langer binnen, dan verbruikte ik meer dan in de zomer wanneer hij overdag gewoon buiten stond. Ik denk dat ik in pension zo'n 3 tot 4 kleine pakjes per week gebruikte en van die grote plakken meestal een halve, tot een hele, per dag.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:06

danique00 schreef:
hallo,

Ik zou graag jullie mening/ideeen eens willen weten.

Sinds kort sta ik met mijn paardjes op een nieuwe stal. Ik betaal een bepaald bedrag, daarvoor moet ik alles zelf doen (voeren, mesten, binnen/buiten zetten) ik mag ook onbeperkt hooi/stro pakken. Nou is het echt maar heel weinig wat we betalen maar ik heb het idee dat ik heel erg veel stro gebruik. Ik wil hier natuurlijk geen misbruik van maken, dus wilde ik eens weten wat een beetje een normale hoeveelheid stroverbruik in 1 week is.

Ik mest mijn stal (3x3) iedere dag uit. Alle drollen en globaal de natte plekken, daarna stro ik hem met 1 a 2 plakken op (5 x in de week). Helemaal leeg scheppen doe ik hem eigenlijk nooit omdat er altijd nog genoeg schoon in ligt. Dan doe ik 2 keer in de week heel goed de natte plekken eruit en stro ik hem 3 a 4 plakken op. Dus dat betekent dat ik op 1 week tijd gemiddeld anderhalf a 2 pakken stro in mijn stal gebruik.

Is dit nou erg veel? En heeft iemand nog tips om misschien wat minder te gebruiken?

Ik hoor het graag van jullie!

Groetjes Danique

Nee hoor je mest heel netjes uit. Zelf reken ik op een halve baal per dag per paard zoals nu dat de paarden overdag in de paddock staan.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:15

bij ons op stal staan alle paarden buiten overdag
en als je een beetje netjes uitmest zonder al te veel schoon stro weg te gooien, red je het makkelijk met 3 plakken van een 25kg baal.

tuurlijk is het ene paard viezer dan de ander.
bij elk paard dat nieuw komt, gaat er bijna een hele baal stro in de stal, dus beginnen met een mooie lading stro

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:54

ik gebruik ongeveer 1 plak van zon gigantische baal per dag, echter wel voor twee paarden (stal is 8*4, inloopstap, maar enkel het eerste stuk van 4*4 wordt opgestrooid, tweede stuk blijft beton bij de hooiruif)
ze staan er wel met twee in en lopen constant binnen en buiten, dus dagelijks trek ik alles leeg (want alles is nat en vies) en gooi er een nieuwe plak in.
de dagen dat ik weet dat ik niet veel tijd zal hebben gooi ik er 2 plakken in, zodat ik de volgende dag gewoon de viezigheid er kan uithalen, en beetje opnieuw kan opstrooien, maar dan heb ik dag 3-4 wel meer werk.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:55

Ik vind dat je niet veel stro gebruikt hoor!
Ik mest elke dag globaal uit en 's zaterdags haal ik alles leeg. Ik heb nu grote balen stro maar toen ik nog van die kleintjes had was ik dagelijks bij Willow en Margriet (= smeerpoetsen) elk ongeveer 3/4 baaltje kwijt en bij Memuska (schone dame) een half. En op zaterdag gingen er bij alledrie twee baaltjes in.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:29

Wij doen 1 keer in de 2dagen hele stal leeg halen.
en een pak nieuw stro er in.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:34

Dan heb je een schoon paard TS en ben je zuinig!
Het ligt er hier op stal aan hoe smerig ze zijn. Sommige kunnen af met een beetje, maar er staan hier ook een paar die elke dag zowat leeg moeten hoe dik je ze ook op strooit!
De paarden die elke dag heel veel over hebben, daar word soms wat uitgehaald als onderlaag voor de hele vieze paarden zodat elk paard toch steeds weer in een schone stal staat.