Stro en ondergrond probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Stro en ondergrond probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 09:32

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Ik sta op een pensionstal die bijzonder luxe is. Echter is de ondergrond van de stal heel erg glad.
Als er al een paar dagen in de stal gestaan is doe ik in het midden de poep en pies verspreiden zodat
als ze loopt niet alles wegschuift.. Echter als er uitgemest is ligt er alleen schoon stro in stal en
binnen 2 dagen heeft madam de helft ervan al opgegeten.

Ze stond eergister met een dik been en gister ging ik zelf 2x bijna onderuit tijdens het uitmesten dus
ik denk dat ze is uitgegleden.. nu heb ik het even opgelost door zoveel mogelijk smerigheid in het
midden te gooien zodat ze niet uit kan glijden maar vandaag wordt er uitgemest....

Ideeën? Misschien de middenlaag stro nat maken na het uitmesten zodat het papperig wordt?
Mest van de mesthoop af sleuren en weer teruggooien in het midden? Maar dan staat ze in de mest
van een ander... hmm.. lastig..

* Vanuit mijn pensionstal wordt er op donderdag uitgemest door stal zelf *

suus_pepper

Re: Stro en ondergrond probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:36

Hebben andere paarden het ook bij jou op stal? En hoe lossen zij het op? Anders even met de eigenaar praten denk ik die zal het ook gemerkt moeten hebben lijkt mij. Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt.. Maar misschien mag je er rubberen matten inleggen? Succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:36

Is het mogelijk om rubber matten onder het stro te leggen? (van die 60x60 speeltuin tegels bijv?) Dan wordt de ondergrond stroever en tegelijkertijd wordt het stro minder vies (urine zakt dan mooi weg). Dat lijkt me ook wel fijn aangezien ik uit jouw verhaal begrijp dat de pensionstal 1x per week radicaal mest?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 09:42

Zou ik moeten bespreken... kosten die erg duur? En ja.. dan is het vraag of het personeel daar aan mee
wil werken.. het is onhandig natuurlijk omdat hun met een trekkertje rijden en scheppen.. :(

Ja iedereen zeurt erover maar niemand doet er wat aan. Vandeweek was een klepel van de waterbak
bij 1 van de paarden vast komen te zitten. Alle stallen waren zeiknat.. hebben ze er alles uitgehaald en
een klein laagje erin gegooid... hoorde ik ook gisteren pas.. ik dacht al.. paard moet een strobuik hebben
zoveel is er ineens weg.. maargoed als je het niet weet... en ze hebben het netjes opgelost zodat de
paarden niet doordrenkt stonden.. maar ik baal wel dat ik zelf ook al 2x bijna op mn snuffert ben gegaan,
zal straks eens een foto maken van de ondergrond. Ik weet ook niet of die matten niet verschuiven..
het is écht spek en spekglad. (glijd makkelijker met uitmesten denk ik? Want buiten de stal hebben we
antisliptegeltjes...)

Maar mijn merrie draait veel.. en rolt ook heel veel.. de meeste paarden hierzo zijn vrij rustig maar mijn
paard MOET en ZAL in het stro rollen als ze bezweet is geweest. Buiten in de paddock rolt ze niet :')

Ze mesten 1x per week radicaal en afentoe doordeweeks beetje pies uit stal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:14

Kun je geen rubberen tegels in je stal leggen? Kost wel even wat, maar dan heb je een stroeve bodem, kunt eventueel minder stooisel gebruiken en je houdt een schone stal. Je hebt ze die waterdoorlatend zijn, divoza verkoopt die bijvoorbeeld. Zelf heb ik tegels die geen water doorlaten via mijn oom gekregen. Die waren niet duur. Ligt er dus maar net aan wat je wilt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 13:50

Ja ik ga er eens naar snuffelen denk ik en straks even op stal overleggen of het mag.

Geen zin om straks met een paard met gescheurde pezen en spieren te eindigen,
dat kost me duurder dan een paar tegeltjes.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:54

rubberen matten. ik mest gewoon elke dag, zo kan er ook niks gebeuren. toen wij nog stro hadden (maand geleden) toen hadden ze het binnen een halve nacht op.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:01

Ben ik blij dat ik helemaal zelf mag beschikken over een eigen box en zelf bepalen hoe en wat, ik strooi heel dik op en dan de volgende dag alles goed door mekaar husselen, met mest en al, voor stroeve ondergrond, en dan vers opstrooien, en dagelijks natte plek eruit en mest eruit, op die manier altijd stroeve ondergrond en schone zachte box.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:02

Ik wilde je ook rubbermatten aanraden.
Maar of dat kan en mag is ook afhankelijk van of ze machinaal uitmesten of met de hand.
Met machinaaluitmesten zullen de matten problemen geven omdat ze dan een obstakel zijn in het pad en je niet makkelijk met een schuif of bak de stalvloer van de rij in 1 keer schoon kan schuiven (dan neem je de matten mee)

Heb alleen niet zoveel op met vochtdoorlatende matten op een dichte ondervloer. Dan kan het vocht nergens heen en gaat het heel erg stinken. Liever een dichte mat op maat van de stal. hij hoeft niet zo dik te zijn, als hij maar stroef is (reliëf of nopjes oid)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 14:13

ja hun doen het machinaal, ik denk ook niet dat ze er echt op zitten te wachten.. daarnaast is mn stal
3,5 bij 3,5 hahaha.. maar goed vragen kan geen kwaad.. en anders moet ik inderdaad maar zeuren om
meer stro en de dag erna alles goed husselen en anders desnoods maar een emmer water over de onderste
laag gooien vermengt met mest.

Ik weet het anders ook niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:20

wordt het glad omdat de vloer dan nat is? Of is hij droog ook glad? Anders zou je kunnen overwegen om onderop je stal een laagje hemparade of fijn zaagsel te strooien. dat neemt snel vocht op en is niet glad. Hemparade is een gehakseld soort strooisel wat snel verteert, en zaagsel is zo fijn, dat het in je stromest niet meer opvalt (heb het dus niet over houtkrullen!)

Beide strooisels zou je iets vochtig kunnen maken om een vastere onderlaag te creëren, zonder dat daardoor je stal en stro natter wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:25

Ik zou toch eens gaan praten met de stalbaas over wat je mogelijkheden zijn , want het is natuurlijk te gek voor woorden dat je paard niet veilig staat in zijn eigen stal ! Daar betaal je niet voor , komop :)

Om de stal smerig te maken met mest en nattigheid is toch ook van de gekken eigenlijk , dat is toch geen oplossing , je paard verdient gewoon een schone , veilige stal , klaar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:52

De stalvloer is spekglad, vooral als hij droog is. Als er nattigheid in de stal ligt, mest en pies
dan is het te verstrooien en dan blijft het wel redelijk liggen.

pmarena ben ik met je eens, ik ga ook met ze overleggen. Denk dat ik wel de keuze heb om
dan zaagsel in stal te laten gooien.. maar dan moeten er iedere week 4 balen in.. en die moet
ik zelf betalen terwijl strooisel wel inbegrepen zit bij het stalgeld.. dat moeten ze afscheiden,
mag niet samen met het stro weg ofzo..

Het is misschien wel van de zotte dat ik zelf mijn stal smerig moet maken om mn paard veilig
te laten staan.. maargoed.. ik heb dan liever een vieze stal dan een paard met beenproblemen
en over een tijdje beengebreken.

Je hoort ze wel vaker klagen dat de ondervloer zo glad is maar ik heb nog nooit gehoord dat
er een paard is uitgegleden in stal.. maargoed.. blijkbaar is ze lomp? Nu staat ze met een
dik been... of althans.. eergister.. maar kon er wel gelijk eergister en gister een dierenarts
bij laten komen om haar in te spuiten met antibiotica 2x en controle vn het been..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:54

Glijd ze uit als er schoon stro ligt of als er juist nog niet gemest is? Het laatste lijkt mij juist gladder eigenlijk.
Kwestie van meer opstrooien, je moet echt een dikke laag hebben dan is het niet glad.
Maar mesten ze maar één keer per week bij jou?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:56

svdijk86 schreef:
De stalvloer is spekglad, vooral als hij droog is. Als er nattigheid in de stal ligt, mest en pies
dan is het te verstrooien en dan blijft het wel redelijk liggen.

Wat idioot, daar moet de stalhouder gewoon wat aan doen want dat kan echt niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:56

annelies

Juist als er schoon stro in ligt.. en als er plekken in stal zijn waar ze niet gepiest heeft
(waar dus nog schoon stro ligt) Ik zal zo eens een foto maken van de ondervloer...
gisteren wou ik dus opstrooien en toen ging ik 2x zelf bijna op mn snuffert. Heb maar
snel zoveel mogelijk mest en pies in het midden gegooid en verspreid (doet ze meestal
links in stal) en toen ging het wel.. maar vandaag is er weer uitgemest en heb geen zin
in hetzelfde probleem.

Ze mesten op donderdag de hele stal leeg.. en een paar keer in de week doen ze links
en rechtsom af en toe een beetje opstrooien en weleens wat pies verwijderen en afentoe
krijgen ze wat stro bij.

Op zich staan ze op donderdag royaal.. alleen het paard is gek op stro knabbelen en er
verdwijnt nogal wat in haar buikje..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:10

waarschijnlijk is de stal te glad gevlinderd en zou hij opgeruwd moeten worden.
Dat is iets wat de stal zou kunnen doen.
Lijm (of betonverf) smeren en zand erin strooien als dat nog nat is wil ook wel helpen tegen gladheid.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:14

De vloer opruwen. Daar heb je van die apparaten voor die je kunt huren.

Of met botenlak de vloer insmeren en speelgoedzand erop

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:22

Bedankt dinopino.. maar ik denk niet dat de stal dat toe zal laten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:39

Ook een natte stal kan problemen geven, stank = ademhalingsproblemen, vochtigheid = rotstraal.
Kun je niet naar een andere stal als ze niet willen meewerken aan een oplossing want dit is gewoon niet veilig en dat snap ik niet van zo'n stalhouder, je betaald er toch voor!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:29

Ja een gladde vloer is een bijzonder vervelend probleem (ook voor je stalhouder). Zij kunnen de vloer laten deboucheren (opruwen), maar dit is ook beslist niet zaligmakend. Feit blijft ook dat je paard bewegelijk in de stal is en daardoor alle stalstrooisel zal weg- of naar achteren zal lopen.
Ook ik kan je rubber matten aanraden al zullen ze dan niet meer machinaal kunnen mesten. Vaak in goed overleg is er veel mogelijk. Met een houding van dan zoek ik wel een andere stal en ik betaal er toch voor, kom je vaak niet ver.

Rubber matten zijn vaak wel te vinden op Marktplaats, kosten varieren van € 10 tot 25,- p/m2. Let er wel op dat je de matten goed in elkaar kunt hakken anders verschuiven ze en dat is ook vervelend.
Rubber matten heeft nog een bijkomend voordeel en dat is dat hoeven (ijzers) minder afslijten en je dus een paar weken langer kunt wachten met de smid of ze kunnen verlegd worden.

@Bigone
Een natte stal van urine zal de klachten geven die jij opnoemt, van water zal dit niet het geval zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:08

Vandaag alles opgeschud en er ligt een flinke berg stro in, heb de stalhouders helaas niet gesproken
maar heb wel even de stal nagekeken. De stalvloer op zich valt wel mee.. het is de combinatie van
de strosnippertjes + de vloer. Ik ga zowiezo even aangeven dat het een vervelend probleem is en of
we tot een oplossing kunnen komen.. en anders hebben ze weinig keus en zullen ze meer stro in stal
moeten gooien (vaker) En als ze dit weigert begin ik toch eens over die matten.

Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken.

PS. Nee zo'n attitude zal ik ook niet opzetten. Vergeleken met andere stallen in de buurt voeren
ze super en ze gaan heel netjes met mn paardje om. Ze wordt bijv. netjes in een andere box gezet
omdat ze op de poetsplaats te onrustig is en in een andere stal lekker relaxed blijft. Ook met medicijnen
kan ik altijd bij het personeel aankloppen en aangeven dat ik op stal schrijf dat er iets moet gebeuren
en dat ze er even op letten en ze zijn allemaal heel vriendelijk enz.

Misschien hebben de stalhouders het zelf niet zo door wat betreft de vloer want die rijden verder niet
en komen ook niet verschrikkelijk vaak in de stallen maar hebben wel altijd een luisterend oor als je ze
even belt etc. In dit geval is het niet zo dringend dus ik spreek ze wel aan als ik ze zie lopen vandeweek :)