Onderhoud van vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle__

Onderhoud van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 08:31

Hoi iedereen :wave:

Ik heb een vraagje over het onderhoud van vlas in een stal.
Hoe doen jullie dit?
Hoe zijn jullie begonnen toen jullie op vlas gingen en hoevaak halen jullie de plas er uit?
Bij ons op stal staat iemand op vlas, maar weet niet goed hoe ze het moet onderhouden, omdat er zoveel technieken zijn.
De techniek die ze nu doet is een aantal pakken in een lege stal gooien en dagelijks de mest en de plas er uithalen en dan weer aanvullen met nieuwe vlaspakken een aantal keer per week.
Dit kost dus erg veel pakken vlas...

Sommige zeggen dat je moet beginnen met het natmaken van de stal waardoor er meteen een vaste ondergrond ontstaat, maar hoeveel water moet je gebruiken en hoeveel pakken moet je er dan ingooien?
Hoevaak haal je dan de plas er uit?

Tips voor het onderhouden van vlas zijn dus erg welkom!!!

Jitske

Re: Onderhoud van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:41

De meeste mensen maken met vlaseen potstal. Dwzelke dag mest eruit en de urine pas als je het aan het oppervlak ziet liggen. Een potstal moet je daarnaast goed vlak houden want het moet een dikke laag worden.

Ik heb vlasstallen gemest waarbij elke dag mest en urine eruit gehaald werd. Je haalt elke dag weinig uit de stal en je hoeft echt niet elke dag op te strooien. Je moet er alleen voor zorgen dat je echt alleen uit de stal haalt wat nodig is. Je stal moet niet wit blijven zegmaar. Vlas wordt bruiner en 'dikker' wanneer het vocht opneemt, maar het hoeft eigenlijk paseruit als het heel erg donker is. Alleen de urinevlek is dus voldoende. We gooiden dan elke week 1 nieuwe baal per stal erin en als de stal tussendoor heel vies was een kwart of een halve baal. Beetje zuinig aan dus ;)

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:41

Ik heb het er toen gewoon in gedaan zonder water. Na een aantal dagen krijg je dan een vaste plak. Op woensdag en zondag haal ik de natte plek eruit. Dan krijgt ze op woensdag een halve baal erbij en op zondag een hele. Zo gebruik ik 6 balen in de maand. De andere dagen haal ik alleen de ballen eruit en trek ik de stal recht.
Ze staat in de winter ongeveer 5 uur buiten en dan haal ik haar er ook nog voor ongeverr 2 uur uit stal. In de zomer staat ze hele dagen buiten en komt ze alleen voor de nacht binnen. Dan krijgt ze een keer in de anderhalve week een baal en haal ik een keer in de anderhalve week de natte plek eruit.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:14

Bij ons op stal staan de paarden ook op vlas. Elke dag wordt de mest er inderdaad uitgehaald en de natte plekken.
Je moet wel goed opletten dat die echt natte plekken er op tijd uitgaan, in verband met rotstraal, maar dat is bij elke bodem zo.

Vlas lijkt snel smerig naar mijn idee, vooral als het bruiner wordt. Alleen het soppige wordt er vaak uitgehaald bij ons, omdat de rest wel gewoon 'schoon' is.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:41

de rest is idd 'schoon'. of iig, het kan nog veel meer water opnemen. stop maar eens wat vlas in een bakje en giet er dan water overheen. het wordt eerst bruin maar kan daarna nog veel meer water opnemen!

met een potstal heb je wel een warme en vochtige ondergrond, maar de kans op rotstraal valt wel mee omdat de bovenlaag erg dik en 'hard' is. wanneer de urineplek omhoog komt moet je hem er dan ook meteen uithalen.

bij een stal waar elke dag urine uitgehaald wordt moet dit ook echt elke dag gebeuren. omdat deze stal omgeschept wordt komt de urine dus boven te liggen en staat het paard er direct in met de hoeven. als je deze stal niet goed schoon houdt is er dus meer kans op rotstraal ja

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:10

Ik pot het op. Anders is het alleen maar viezer en je gebruikt veel vlas. Ik heb twee inloopstallen waar ze 's nachts toch veel instaan . Ik gebruik een baal vlas per week voor twee paarden. Weinig dus. Wel elke dag de drollen eruit maar geen natte plekken. Ik mest pas wanneer de laag me te dik wordt. Ik vind het superfijn en de bovenste laag blijft mooi droog.

Succes!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:15

Het ligt er aan hoe groot de stal is, maar bij ons op stal beginnen de meesten met 3 a 4 balen er in.
Dan dagelijks de drollen er uit en na een week de erg natte plekken en dan weer een baal erbij.
Gaat eigenlijk prima. Is natuurlijk ook wel afhankelijk van hoe lang het paard op de dag in zijn stal staat, bij ons staan ze van 11 tot 5 buiten namelijk en we merkten van de winter met de sneeuw dat je dan wel 1,5 baal per week nodig hebt om er bij te gooien.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:12

Ik heb een C pony op vlas staan. Ze staat overdag buiten en alleen 's nachts binnen, die stal onderhoud ik als volgt;
in een kale stal van 3x3 begin ik met 3 balen vlas. vervolgens halen we iedere dag met een handschoentje de mestballen eruit en als ik wat tegenkom ook al wat natte plekken (plus minus halve kruiwagen, klein formaat). ik trek de stal weer recht met mijn laars, zodat ik niet te veel door de ondergrond zit te harken. 1x per week zoek ik gericht naar de natte plekken en haal die eruit met een vlas riek (plus minus 2 kruiwagens, klein formaat). Dan gooi ik er ook 1 nieuw pak vlas in. tussendoor strooi ik niks bij, maar trek ik het dus enkel recht. Ik haal de stal om de 2,5 tot 3 maanden vrijwel helemaal leeg (al het vlas wat bruin is verkleurd, nog wel droog is maar er gewoon smerig uit ziet) en gooi er dan dus weer 3 nieuwe pakken in.
Wanneer ze vh jaar een veulen heeft weet ik nu al dat mijn stal veel sneller een puinhoop word, dus dan strooi ik wel tussendoor nog bij en gebruik ik ongeveer 1,5 tot 2 pakken vlas in de week. (2 paarden draaien nou eenmaal meer als 1) Ook haal ik dan de stal ongeveer 1x per maand/anderhalve maand vrijwel helemaal leeg en doe er dan dus weer 3 nieuwe pakken in.

Ik zou zelf niet te veel balen in je stal gooien, dit is nl. veel minder gemakkelijk uitmesten. gewoon om de zoveel tijd al het bruine vlas eruit halen en je stalletje blijft er vrij fris uit zien.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 08:27

Iedereen bedankt voor de reacties :)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:02

Ik heb een uitloopstal, de bodem blijft dus niet helemaal netjes. Maar in de winter maak ik er een potstal van, dan haal ik er alleen de mestballen uit en strooi er 1 pak vlas per week bij. De hele stal haal ik dan om de 2 -3 maanden leeg. In de zomer maak ik er geen potstal van ivm stank en vliegen. Dan haal ik er gewoon een paar keer per week alle natte plekken uit en vul ik aan met wat vers vlas.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:22

Ik haal dagelijks de mest er uit en vlak de stal. 1x per week haal ik de natte plek er uit, dan vlak ik de stal weer en gooi er een bak vlas bij. In natte periodes gooi ik er eens per 2 weken een extra bak vlas bij. Bij ons komen ze 3 uur per dag buiten. Tijdens het weideseizoen kan ik wel eens een dagje overslaan en kan ik af en toe mijn wekelijkse uitmestbeurt overslaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:25

Bij mij op stal worden alleen de drollen eruit gehaald, verder wordt er elke dag een schone laag gestrooid.
Als een pony verhuisd gaat de stal leeg en worden er 2 schone pakken oin gestrooid en gaat het van voren af aan, er zijn stallen die de afgelopen (jaren) niet helemaal leeg zijn gehaald.
Als het vlas te verzadigd is gaat de stal soppen en worden de natte delen eruit gehaald.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:28

even een vraag!!

wanneer moet het vlas er precies uit??
de 1 zegt namelijk alleen als het rood is ook al sopt het dat vermeng je dan weer met nieuwe vlas en gaat het wel weer mee..
de ander zegt als het sopt moet het eruit..

ook hoorde ik laatst iemand zeggen dat het alleen rood is als het urine is en anders niet??
heb namelijk het idee dat het ook van buiten af door de muur komt ofzo want blijf bezig met natte plekken scheppen na mijn idee...

heb trouwens geen putje in de stal is dat ook een probleem??

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 03:15

Je moet er vooral niet teveel in roeren, alleen als de natte plek echt naar boven komt, er tussendoor even uithalen. Rood vlas is echt verzadigd, maar dit heb ik echt zelden. Bij mij gaat nat vlas er gewoon uit, dus die koek die onderin ligt haal ik er 1x per week uit. Dit gaat beter met een mestvork dan met een vlasvork, want als het vlas nog geen koek heeft gevormd, is het nog niet nat genoeg. Ik werk er nu een maand of 9 mee en ik ben er ook nog steeds niet helemaal aan gewend.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:16

Mijn paard staat ook op vlas.
Je begint met 4 balen in een stal.. Ik haal elke dag de mest eruit en zodra de onderlaag rood is haal ik die ook weg dat is ong. 1 keer per week en 1 keer per week strooi ik er een baaltje bij. Als je een beetje een schoon paard hebt werkt dit prima! :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:33

Begin met 4 a 5 pakken erin. (dat is alleen de eerste keer, als je er te weinig in doet werkt het systeem niet, want dan wordt de stal te nat)
Dan iedere dag de mestballen eruit.
1 keer in de week de natte plekken eruit. Dat is meestal in het midden. Het buitenste dan weer naar binnen harken. En dan weer 1 of als hij het heel vies maakt 2 pakken erbij. Zo kan je maanden vooruit. en dan weer een keer alles eruit.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:44

om te beginnen zou ik 3 pakken in stal gooien.
Dagelijks uitmesten, en ik red het met mn merrie om 1x per
week de natte plekken eruit te halen (is dan ook redelijk wat)
en dat op te vullen met een nieuw pak. Mja, wij krijgen per week
een pak vlas van stal. En red je het niet trek je er wat meer uit
en gooi je er tussendoor nog een bij.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:45

Ik heb me paard op vlas staan en haal bijna elke dag de drollen eruit en soms de pisplekken, potten heb ik 1 keer gedaan, maar dat is dat een mega drama als alles eruit moet. ;)

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:51

Potten vind ik ook maaar niks. Wil wel gewoon een droge en schone ondergrond hebben. Ja oke de ondergrond moet wel wat vaster liggen natuurlijk.
Je kunt het beste het vlas eruit halen als het sopt of rood is. Bij mijn ruin was het nooit rood, maar sopte het wel heel erg.
Nu bij mn merrie is het rood en sopt het nooit..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:54

mijn paard staat op houtkrul gemengd met vlas (vlas alleen is glad en houtkrul alleen moeilijk droog te houden), maar het principe is het zelfde

ik ben begonnen met 3 pakken houtkrul en 2 pakken vlas (stal van 4x4) ik zorg dat er in het midden een dikke laag ligt en wat te veel lijkt, strooi ik in de hoeken en langs de kanten omhoog
ik haal dagelijks de mest eruit en trek indien nodig wat proper vlas naar binnen
slechts 2x/week haal ik de plasplek eruit, dus wanneer ik aan het opp de natte plek kan zien.
ik krab de bovenlaag opzij en haal het natte eruit en vul de lege plek op met wat "vuiler" vlas/houtkrul en trek de propere kanten naar binnen ik gooi er wekelijks 1 tot anderhalf pak bij (mede omdat ik houtkrul meng met vlas)
vlas wordt idd alleen rood in combi met urine, maar ik haal allas wat rood of donkerbruin is eruit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:25

ik gebruik ook vlas, ik heb de eerste keer er 3 pakken in gegooid.
verder haal ik dagelijks de mest er uit en 1x per week de natte plekken wat boven komt.
ik gooi de zijkanten er weer overheen en een half pak vlas er bij.

scheelt ook wel of je dier veel op stal staat of weinig :j

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:59

ik begin in de stal van mijn smeerpeerd met 4 pakken
als het vies begint te worden strooi ik om de 1 a 2 dagen een half pak erbij.
Dagelijks mest eruit, natte plek als het echt sopt.
Ik mest het vieze paard 1x per half jaar en de pony 1x per jaar. Ze staan alleen 's nachts op stal.
Als potstal functioneert het op z'n best. Nadeel is dat het er viezig uitziet.
Rotstraal hebben mijn paarden nog nooit gehad

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:11

ik heb vanaf oktober vlas in de stal van de jonge ruin.
Het bevalt me prima.. alleen haal ik niet zoals velen eens in de week de natte plekken eruit.
Ik haal elke dag de drollen weg en heel af en toe de bovenlaag van het vlas dat rood is geworden.
Maar er blijft altijd een bodem liggen.
Als ik die natte plekken eens in de zoveel tijd eruit haal, schraap ik dus een laag eraf en strooi dan wat schone vlas bij.
Dus de onderlaag blijft.. bevalt me prima, en in de zomer wil ik hem leeg scheppen.