Geschillen op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mister T

Geschillen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:50

Hallo bokkers,

Ik denk dat iedereen wel eens een geschil heeft met de staleigenaar over zaken betreft de stalling en verzorging van je paard?
Wel of niet de gehele dag op het weiland, of enkel een paar uurtjes?
Gevaarlijke situaties als uitsteekende spijkers?
Te weinig eten of niet van goede kwaliteit?
Slechte voertijden?
Niet onderhouden van de bak of stallen?

Ik zou graag jullie reacties ontvangen.
Waar loop jij tegenaan? of welke geschillen heb je wel eens gehad?
Wat vind jij redelijk om te verwachten bij stalhuur? wat vind jij dat inclusief en exclusief de prijs moet zijn?
wat zie jij als oplossing voor dit soort geschillen?

Ik ben hierin geinteresseerd raakt omdat ik vaak hoor dat het moeilijk is om een geschikte stalling te vinden voor de wensen van jou als paardeigenaar, maar ook voor de behoeftes van jouw paard. Er is altijd wel een onderdeel waar je niet tevreden over bent. Ik wil dus een soort onderzoekje starten. Er zijn de laatste tijd al geruchten over bepaalde stalkeurmerken etc. Het lijkt me mooi als er zoiets ontwikkeld kan worden of misschien zelfs een bepaald contract. Voor allerlei andere overeenkomsten (caravan of auto stalling) bestaan dit soort contracten wel, waarom niet voor paardenstalling? Ik doe een HBO opleiding in juridische dienstverlening, dat kan de interesse ook wel extra gewekt hebben ;) Indien er echt behoefte naar is, zou ik wel een project willen opstarten..

Alvast bedankt voor je reactie _/-\o_

Groetjes,
Siobhan

Anoniem

Re: Geschillen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:53

Ik heb eigenlijk nooit geschillen met mijn stalhoudster. Wel eens een verschil van mening over wat bv het beste voor het paard is en daar praten we dan gewoon over zodat daar een oplossing voor komt.
We hebben een gewoon standaard (FNRS-) stalcontract wat in basis voldoende voorziet in vastlegging van de afspraken, en we hebben een aantal individuele zaken toegevoegd en beiden geparafeerd. Ik denk dat dat voldoende moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:56

Ik vind dat je op voorhand goede afspraken moet maken. Dus als je naar een stal gaat kijken, jezelf goed informeren over het hele stalgebeuren. Als een staleigenaar zegt dat de paarden 4 uur per dag worden buiten gezet, heeft het geen zin om nadien om meer te vragen.

Verder heb ik ooit op een stal gestaan waar ik wel vaker van mijn tak maakte:

Zo vond ik een keer mijn paard met beide achterbenen helemaal opgezwollen en met grote verwondingen op stal. Het zag er echt niet uit! Blijkbaar had ze met haar benen tussen de omheining van de weide gezeten.
Niemand had mij hiervan verwittigd, ze hadden mijn paard gewoon zomaar op stal gezet!

Ook vond ik haar meerdere keren met koliek plat in de stal, ook alweer zonder verwittigd te worden!

Natuurlijk klaagde ik hierover, maar dat hielp niet.

Gelukkig is mijn huidige stal een veel professionelere met duidelijke afspraken :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:57

Hier over bijvoeren (hij vind het niet nodig dat ik hooi bijvoer) en dat ik teveel vlas zou gebruiken. Maar verder eigenlijk niet.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:00

Ik heb lekker alles thuis staan... Nooit geen geschillen... enkel soms met een paardje een meningsverschil die liever lui is dan moe :j

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:10

Ik heb nooit echt geschillen gehad , maar ben wel tegen dingen aan gelopen die me niet lekker zaten.

Op de eerste pensionstal waar ik stond was bijvoorbeeld de bak gewoon altijd te zwaar, als er gesleept was dan was het maar van korte duur goed omdat het zand veel te mul was. Paarden gingen wel veel naar buiten maar wat me niet lekker zat was dat ze ook met onweer en zo buiten stonden en het een groot open land was.

Ik heb een tijdje op een privestal van iemand gestaan waar ik mijn pony een keer op stal wilde hebben en ik nadrukkelijk had gevraagd om hem te laten staan en dat ze hem toch weer buiten hadden gezet.
Op een andere stal waren er duidelijke voerafspraken onderling gemaakt in een schema maar maar een paar mensen hielden zich eraan, we moesten stro kopen wat binnen een maand opeens twee euro per baal steeg , we konden er niet op vertrouwen dat ze gevoerd werden sóchtends en zo wel meer van die dingen.

Op een andere stal werd niet veel aan communicatie gedaan en daar werd ik zonder argument van stal geschopt, dat begrijp ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet

Ik sta nu op een stal waar alles onderling wel goed wordt geregeld en de staleigenaar wel open staat voor je waardoor je makkelijker wat zegt, ik ben over het algemeen niet zo mondig en durf niet zo gauw wat te zeggen...maar hier heb ik nergens problemen mee. Als er ook iets is zegt deze eigenaar het ook direct op een vriendelijke manier tegen je, is me nog nergens anders gebeurd, bovendien hoef ik me om het voer geen zorgen te maken...
Hier heb ik ook een kort en bondig duidelijk contract getekend bij voorgaande ook (waar duidelijke afspraken waren maar niet werden nagekomen)

Ik vindt eigenlijk dat op een stal paarden zich zo natuurlijk mogelijk moeten kunnen gedragen en de mensen gewoon normaal behandeld moeten worden, daar tegenover staat een goede verzorging van de eigenaar door voldoende hooi/stro in huis te hebben en de bak netjes bij te houden. Op deze stal is de bak momenteel niet optimaal,maar als stal gaan wij dan samenwerken voor nieuw zand, iedereen legt wat bij zodat de eigenaar het kan waarmaken...en wij hebben weer een goede bodem voor de paardenvoetjes.
Lang niet overal is alles altijd duidelijk en weet je waar je aan toe ben en ik vindt echt dat sommige eigenaren aan meer moeten denken dan alleen die klinkende munt ten koste van de paarden...want die zijn altijd de dupe..

sorry voor de lange tekst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:15

Ik had altijd discussie over wel of niet buitenstaan van mijn paard. In de winter kwamen ze daar niet buiten. Gevolg, mijn paard stond 5 maand op stal. Ook kozen zij hoeveel krachtvoer mijn paard kreeg etc. Nu doe ik het allemaal zelf, en het is stukken beter. Eigen stal, eigen wei, paardjes 24 op 24, 7 op 7 buiten. En ben nu enorm tevreden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:55

Ik heb op 1 stal wel eens problemen gehad met de stalbaas. Dit was omdat hij echt gewoon te weinig vlas in de boxen deed, waardoor ook de bovenlaag nattig was. Hierdoor heeft mijn paard meerdere keren rotstraal opgelopen. (overigens hadden meer paarden hier last van)
Ik heb meerdere keren gevraagd of hij er meer in wilde doen, maar dat wilde hij niet. Zijn manier was goed en daarmee was de discussie klaar.
Ben toen zelf mijn stal extra bij gaan houden, maar dat was toch niet ideaal.
Uiteindelijk ben kon ik toen op mijn huidige stal een box huren, dus ben ik toen overgestapt.
hier heb ik alles zelf in de hand, dus ben nu dik tevreden.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:04

op mijn vorige stal werd ik echt zo moederloos van de staleigenaar

mijn pony zet mega snel aan en moet heel sober gehouden worden
dus ik had al een aantal keer gezegt hij mag niet te veel kuil en musli : ja is goed had ie gezegt
maar ponylief werd maar dikker en dikker ,,, dus onder een kop koffie begon ie lachend te vertellen ja maar IK voer en IK kijk met mijn ogen naar het paard en zo is ie goed anders word ik er voor op aan gekeken als ze te mager zijn ,,,, duidelijk geprobeerd te maken dat hij echt TE DIK IS ,, maar hij voerde vrolijk door ( mijn pony kreeg net zoveel als de kwpn merrie van 1.64 naast hem .)

mijn hoefsmid had al een aantal keer gezegt hij moet drastisch op dieet anders word ie bevangen

toen ik door kreeg dat de staleigenaar zijn zin door bleef drammen ben ik naar een andere stal verhuist
hij valt rustig af en komt weer in proportie , deze staleigenaar heeft nu al gezien dat mijn pony heel snel dik word van iets te veel hooi/voer , ik sta hier zoveel beter :D

mijn stalgenoot van de andere stal is ook verhuist naar een andere stal - ook op haar nieuwe stal werd meteen gezegt je tinker is veeeelste dik !!! dus die staat nu ook op rantsoen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:10

Ik sta nu bijna een jaar op onze huidige stal en heb nog geen geschillen gehad met de eigenaren.
Zijn hele fijne mensen en zodra je komt worden je wensen besproken.
En ze houden zich hier ook aan. Als je iets verandert wilt hebben (ik ben bijv. van hun voer over gegaan op eigen voer) dan is dat geen enkel probleem en wordt het ook gedaan.

Daarnaast is dit de eerste staleigenaar die ik tegen kom die zich aan afspraken houd.
De belangrijkste afspraak voor mij was dat de paarden in de winter buiten kwamen.
En ik heb daarmee een hoop ellende gehad op de vorige stal met een doodziek paard tot gevolg.
En ook daar hebben ze zich aangehouden.
Ze hebben deze winter vrijwel elke dag buiten gestaan. Op een dag of 3 na toen het levensgevaarlijk was door ijzel.

Dus geen geschillen hier... Gelukkig maar.

Bianca92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:24

Ik sta met mijn bijrijdpaard op een fijne stal :D mocht het paard koliek krijgen of iets dergelijks staan die mensen gelijk op stal en bellen de veearts en dan jou pas, ze zijn er altijd voor de paarden :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:29

Mijn eerste pensionstal was super, nooit geen klachten gehad. Voor 150 eurie hele jaar door weidegang bij keuze, als het echt slecht was mochten ze naar de paddock, luxe krachtvoer met allerlei supplementjes mocht 't paard dat nodig hebben, prima stal hoefsmid, onbeperkt ruwvoer, onbeperkt stro van goede kwaliteit, goede uitrij mogelijkheden en heeeeel erg gezellig :D

De tweede was net zo goedkoop, maar daar werd er uitgemest. Ik was niet zo te spreken over de hoeveelheid stro in de stal, paar uurtjes weidegang en kwaliteit brok. Ook vond ik de stal wel erg dompig. Ben daar ook niet zo lang gebleven.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:34

zijn wat dat betreft maar weinig stallen die zich goed aan afspraken kunnen houden, ik vertrek als ik het gezegd heb en het niet verbeterd, op die manier hebben we nu ons plekje gevonden alles is bespreekbaar!
dingen waar de discussie over kon gaan was bijvoorbeeld:
-het niet buiten zetten in de wintermaanden
-het niet ijs vrij maken voor de stal en 2 dagen de stal niet uit kunnen
-de kwaliteit van het ruwvoer
-de omheining van de wei, meerdere paarden in de sloot beland
-te veel krachtvoer voeren
-wormenkuren
-niet bellen als paard ziek is
-niet slepen van de rijbak
-nooit aanwezig zijn van de staleigenaar als je hem nodig hebt en niet reageren op aanbellen, sms en telefoon

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:42

Ik loop eigenlijk nooit tegen geschillen aan, maar dat komt denk ik omdat alles van te voren in een contractje wordt gezet en daarbij het stalregelement wordt gevoegd. Je weet dus precies wat je krijgt (en wat niet).

Door het opstellen van een contract denk ik dat je al veel problemen buiten de deur houdt, omdat je (beide partijen) altijd kunt terugwijzen naar het contract. Mochten er dan andere dingen zijn die je storen, kun je dat altijd bespreekbaar maken en even over overleggen.

Bovendien is het altijd overal wel wat. Zolang je het maar bespreekbaar blijft maken (weliswaar op een normale manier en niet d.m.v. steken onder water oid) hoeven irritaties niet hoog op te lopen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:55

heb vaak genoeg een contractje gehad en nog een geschil hoor, probleem is vaak dat dingen anders opgevat kunnen worden of in het geheel niet voorkomen in het contract. Misschien is jou contract gewoon erg goed en een beetje communicatieve vaardigheden van de stalhouder helpen ook altijd erg goed.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:10

MarissaM schreef:
op mijn vorige stal werd ik echt zo moederloos van de staleigenaar
Best handig als je een geschil met je moeder hebt! :+

Ik vind het belangrijk dat er een stalreglement geldt en dat iedereen zich hier ook aan houdt. Daarnaast vind ik dat je als paardeneigenaar -adv het stalreglement- zelf beslissingen neemt over je eigen paard. Als er onenigheid ontstaat tussen pensionhouder en -klant moet dit onderling uitgesproken worden. Wanneer het vertrouwen in elkaar weg is, lijkt het me beter als paardeneigenaar een andere stal te gaan zoeken voor het paard.
Daarbij ben ik ervan overtuigd dat je eerste indruk een reeele weergave geeft van de pensionstal en dat je dat naderhand niet wilt/moet gaan veranderen, mits dit in overleg met de stalbaas/-genoten gebeurt.
Wat de kosten zijn tav prijs is van vele factoren afhankelijk. Wat je in- of exclusief kan verwachten zal per stal verschillen en zal ook je eigen keuze zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:09

De perfecte stal bestaat niet, waarom? Elke paarden eigenaar heeft daar nl een ander idee over, als stal eigenaar kan je niet aan al die plaatjes voldoen en zoek je de gulden middenweg.

Ik baal ook wel eens van dingen, maar ik ga dan liever het gesprek aan en dan komen we meestal wel tot een oplossing.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:13

Op de vorige stal waar ik stond waren helaas te veel zaken die anders of beter hadden gekund, maar omdat er na jaren mopperen door vele pensionners niets tot nauwelijks is veranderd en er alleen maar stalgeldverhogingen werden doorgevoerd, leek het mij beter om naar een andere stal te verhuizen. Dit had ik jaren eerder moeten doen! Mijn pony is er enorm door opgeknapt, ik voel me er ook helemaal op mijn gemak en de kwaliteit en mogelijkheden zijn vele malen beter (terwijl ik nu veel minder betaal). En als er ook maar iets zou zijn, dan wordt dat direct verholpen. Er wordt niet naar elkaar gewezen, maar samengewerkt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:14

ik denk dat er overal wel eens geschillen zijn op een stal omdat iedereen een andere denkwijze en handelswijze heeft
ik heb laatst flinke Bonje gehad met een stalgenoot omdat haar onopgevoede rotknol uitgebroken was uit zijn stal toen ik mijn merrie de wei op gooide met haar veulen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:33

Op mijn vorige stal kwam mijn paard, tegen de afspraak in, te weinig buiten. Soms maar een uurtje. Terwijl ik hier vantevoren duidelijk vragen over had gesteld. Na wat gesprekken ging het even wat beter, daarna verviel het weer in hetzelfde patroon. Ik heb mijn paard verhuisd.
Met de huidige stalhouder heb ik geen geschillen gehad. Als ik ergens tegenaan loop, dan ga ik daar een vriendelijk gesprek over aan en dat wordt het opgelost. Als bijv. de bak gesleept moet worden, dan vraag ik dat vriendelijk en dan is het de volgende dag altijd gebeurd.
Hetzelfde met voer. Als ik vind dat er meer of minder gegeven moet worden, dan geef ik dat aan en gebeurt het ook. Over weidegang hebben we heel simpel dezelfde mening; zoveel mogelijk.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:10

Ik had deze week nog flink gedonder over dat we ons mest niet ver genoeg op de hoop leegden...
En zo zijn er nog meer zaken waarvan meerderen op stal vinden dat het beter kan, maar dat zet ik niet allemaal openbaar. :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:34

Tja, iedere paarden-eigenaar wil het anders voor haar paarden. Bij de ene stal vind je wat en bij de andere stal laat je wat... Pensionstallen met 40 paarden en 40 eigenaren kunnen het niet iedereen naar 't zin maken.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:02

Ik heb op een stal gestaan waar de pensionhoudster de brokken van de paarden buiten op het zand gooide zodat ze dus brok incl zand binnenkregen.

Zelf heb ik een voerbak weggezet met de vraag of ze de brok hierin wou gooien,is goed hoor was het antwoord, stiekem in de gaten gehouden en ja hoor het werd gewoon stug naast de voerbak gegooid, keer op keer gezien.
Resultaat zandkoliek, gelijk vertrokken daar.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:06

Ik heb geen geschillen gehad, maar wel ergernissen. Nu huur ik een privéstal, en dat bevalt vele malen beter!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:14

Ik heb op mijn huidige stal nog nooit ergernissen of meningsverschillen gehad. :) Nou moet ik zeggen dat ik ook ontzettend bof met mijn stal. :D Het is er heerlijk. :) Elk paard wat er staat knapt er van op. :j