Spoedje: Entings vraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Spoedje: Entings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 21:15

Ik ben in het bezit van 2 shetlanders.

Nu zit ik met het volgende:

4 weken geleden zijn ze beide geent. Tum gaat morgen weer voor zijn basis (bij vorige eigenaar een keer te laat geent, voor de wedstrijden).
Dan doen er elk jaar zo'n 14 paarden mee.
Maar mijn andere pony heeft vorig jaar op mijn oude stal zijn basis gehad,
Nu moet hij elk jaar een maand eerder dan de grote groep geent worden.

Tum die morgen zijn 2de enting krijgt na 4 weken, loopt dan wel gelijk met de groep.
Nu zat ik te denken om mijn andere pony ook na 4 weken te laten enten zodat hij meeloopt met de grote groep.
Maar is dit verstandig, want het is toch zoveel troep dat 4 weken na elkaar voor zo'n ukkie bijv hoefbevangenheid kan veroorzaken.
In november gaat er ook een groep maar als ik tot dan wacht moet tum 3x een enting dit jaar en ook 3x de da laten komen.

**Ik bedenk me nu dat ik tum die morgen zijn basis krijg helemaal niet 3x hoef te enten, want die loopt al gelijk met de groep.
Misschien alleen rivaldo enten in november met de groep en dan weer met de andere groep in februari mee laten enten? ( we hebben 2 grote groepen)

Het liefst wil ik elk jaar meegaan met de groep maar niet ten kosten van mn paardjes.

Ik vind het aan de ene kant gewoon zonde om elk jaar voor mijn pony's alleen de da te laten komen (zeker als er 4 weken daarna de grote groep gaat), maar ik wil dit niet ten kosten van mijn paardjes doen.
Tum moet zowiezo morgen voor zijn basis.

Weet zo snel niet wat de slimste keuze is.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Jes

Re: Spoedje: Entings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:28

Kijken of de groep volgend jaar een keer een maandje eerder kan?? Is denk ik het allermakkelijkste. Indien dit niet kan zou ik denk ik november aanhouden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:30

VSW -> MD

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:42

Ik denk niet, dat de grote groep een maand wil vervroegen, wat ik zo hoor zit daar al een half jaar ritme in, februari en november.
Ik zou de tweede pony in november met de groep mee laten enten, dan zit hij in een groep en hoef je voor die pony niet 4 weken voor de groep uit apart een dierenarts te laten komen.
En dan dus de ene pony in de februari groep mee laten enten, de andere vanaf dit jaar in november.
Een keer extra enten kan niet zo heel veel kwaad, maar nu na 4 weken nog een keer terwijl die al een geldige basisenting heeft, is niet echt nodig, zeker niet als je de pony in november met een groep mee kan laten gaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:44

Gewoon een keer overslaan.
Laat jij je ieder jaar inenten tegen de griep??

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:16

singasong schreef:
Gewoon een keer overslaan.
Laat jij je ieder jaar inenten tegen de griep??

Ik niet nee, maar voor wedstrijden is het verplicht. En mag er max. een jaar tussen zitten.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:40

bedankt ik heb inderdaad voor november gekozen vind heu anders echt te kort op elkaar. Allemaal erg bedankt. Waar je wel niet druk mee kan zijn he ik ent elk jaar inderdaad ook omdat ik met meerdere op een stal sta en ik ook hoop dat hun dat ook netjes doen en voor de wedstrijden en uitjes.