samantha23 schreef:Vraagje, ik rijd 3 keer in de week een fjord. Hij is nogal moeilijk voorwaarts, reageert af en toe amper op het been enzo. Hier werk ik nu aan, ook met les.
En hoe kan ik het zonder sporen oplossen? Waar ik nu mee bezig ben, is veel overgangen rijden.
Ik vind sporen een hulpmiddel om je hulpen te kunnen verfijnen. Niet om een paard voorwaarts te kunnen krijgen.
Mijn paard is absoluut niet voorwaarts, maar ik rij hem nooit met sporen. Tegenwoordig ook niet meer op wedstrijd, want het maakt in princiepe bij ons toch niet veel uit eerlijk gezegd.
Het enigste om hem goed voorwaarts op je been te krijgen is consequent zijn en blijven.
één keer drijven is ook reactie, krijg je geen reactie dan een schop, krijg je daar nog geen goede reactie op, 1 keer goed slaan met je zweep en dan waar verder rijden.
Dit klinkt echt heel hard misschien, maar na een kleine week krijg je al beduidend meer reactie op je been. Dan begrijpt hij ook waarom je been geeft. Nu zal hij misschien denken: Och, ze drijft constant en ik hoef toch niet te reageren. (en je werkt jezelf uit de naad, terwijl meneer onder je in het zelfde tempo rond blijft sjokken)
Misschien dat dit laatste stukje niet klopt, niet boos zijn op mij
maar ik denk eerlijk gezegd dat sporen je met dit probleem niet echt kunnen helpen. Misschien voor even, maar daarna went ze daar ook weer aan als je niet consequent bent.
Maar wanneer ben je toe aan sporen?? Als je je benen altijd BEWUST bestuurd zeg maar.