Wij staan op een kleine stal met 4 paarden. Elke ochtend gaan de staldeuren open en lopen de paarden de hele dag in de paddock. In de paddock krijgen ze ruwvoer,kuil in dit geval. Nu is het zo dat een van de paarden gevoelig reageerd op het kuil,met diaree tot gevolg. Dit paard krijgt sinds kort hooi op stal. Maar hoe moeten we dit overdag nou goed regelen? Of de paarden krijgen de hele dag geen kuil meer in de paddock,of het gevoelige paard moet steeds op stal staan als de andere weer kuil krijgen ! Alle paarden standaard hooi gaan geven is geen optie omdat de hooi prijs erg duur blijkt te zijn. Weet ik verder niks van,ik regel het ruwvoer niet, dat doet de stalbaas.Een kleine extra paddock maken is ivm ruimte geen optie. Misschien een hoge ruif voor het kuil waar het gevoelige paardje niet bij kan,het gaat hier om een kleine pony...maar dan valt er ook altijd wel iets op de grond!!
Wie o wie heeft de gouden tip !!!
Laatst bijgewerkt door Nixxs op 22-02-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Hoe groot is de paddock? Kan je deze dmv een draadje tijdelijk opsplitsen?
Selka
Geplaatst: 22-02-11 12:17
Het klinkt alsof de pony gevoelig is voor eiwitten (die zitten meer in kuil dan hooi). Kun je dus niet overstappen op hooi moet de pony apart of moet je de paarden binnen halen bijv. om 12 uur zodat ze dan allemaal op stal eten krijgen. Ik weet trouwens niet of er zoveel verschil in de prijs tussen hooi en kuil zit, mij is verteld dat dit niet veel uitmaakt (wel zelfde goede kwaliteit dan he).
Als de pony buiten staat kuil mee laten eten. 's Morgens en 's avonds op stal een laageiwithoudend ruwvoer geven. De kuil in de paddock eventueel halveren, geef in plaats daarvan een deel stro. Paarden vinden het ook vaak lekker om op stro te knabbelen...zo heeft de maag evengoed wat te doen en de pony krijgt veel minder kuil binnen.
Bianca92
Geplaatst: 22-02-11 15:05
stef schreef:
Hoe groot is de paddock? Kan je deze dmv een draadje tijdelijk opsplitsen?
Ja mij lijkt het ook wel een strak plan om een stukje af te scheiden voor dat paardje
een graasmasker of inderdaad scheiden. er staan 4 paarden ik neem aan dat je dan wel een ruime paddock heb. dan kan er heus wel een hoekje afgezet worden voor de pony die er niet tegen kan.
hoge hooiruif werkt denk ik niet, pony wil toch eten en trekt het dan desnoods uit de ander uit ze mond vandaan.
hoe hoog wou je het ruif maken dan? ook een kleine pony kan ze hals best ver uitrekken zeker als het om eten gaat
DebjeDopje
Geplaatst: 22-02-11 15:16
Maar als de pony samen met andere paarden staat, kan het zijn dat de andere paarden gaan 'vervelen' bij de graasmasker. Hoelang staat de pony daar al en sinds wanneer reageerd hij zo op het kuilvoer?
of als opsplitsen niet kan/handig is alle paarden overdag wat hooi, en dan 's avonds de pony op stal hooi en de andere paarden kuil... Dat scheelt toch in de kosten vergeleken met alle paarden op hooi.
peach2001
Geplaatst: 23-02-11 08:09
Het kuilvoer de dag van te voren even goed los schudden (in een lege box of een vloeroppervlakte die vrij is waar het niet in de weg ligt) en dan wat laten drogen Het is vaak de combi tussen voedingsstoffen en vocht, maar degenen die hier reageren met diarree hebben er veel minder last van als het al wat droger is.