Onhandig probleem, iemand misschien ervaring/oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_Ivy

Onhandig probleem, iemand misschien ervaring/oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:45

Hi,

Ik, nou ja, eigenlijk mijn paard, heeft een bijzonder eigenaardige eigenschap.
Ze mest namelijk ongeveer elke dag, zo niet vaker per dag, in haar drinkbak.....
En ik ben er natuurlijk niet de hele dag bij om hem leeg te scheppen voor haar.
De drinkbak hangt in de hoek van de stal, niet echt makkelijk om te verplaatsen, dan moeten alle leidingen nl helemaal omgelegd worden.
Hooi aan de andere kant leggen helpt niet, ze blijft in die hoek mesten. Andere stallen heb ik al geprobeerd, daar deed ze het ook.
Het lijkt wel een soort van tik, maar niet echt heel slim van d'r :o

Je kunt van die beugels kopen voor om de drinkbak, daar heb ik al naar gekeken, maar die helpen niet echt tegen het mesten in de drinkbak, dat is meer om te beschermen tegen trappen en zo.

Iemand een idee/tip? Ervaringsdeskundigen? Ik hoor het graag!!!

Alvast bedankt!
Groetjes, Anne

ambre

Re: Onhandig probleem, iemand misschien ervaring/oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:48

Je kunt proberen de mestplek te verleggen door ipv alle mest te verwijderen,mest op een andere plaats te leggen.
Maar of ze dat op pikt is de vraag..,Verder is er weinig aan te doen behalve de drinkbak iets hoger plaatsen.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:49

is het zo'n automatische drinkbak? Ik zag op een manege dat ze daar een soort rubberen flapjes overheen hadden gedaan omdat sommige paarden dus in de drinkbak mesten.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:50

Een stugge rubberen flap over je drinkbak hangen die ze aan de kant moet duwen als ze wil drinken.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:51

maar volgens mij staat dit hier verkeerd, is toch niks specifiek voor western??

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:54

ik heb in de hoek onder de drinkbak een speciekuip (met niets erin dus) staan dan kan ie zn kont net niet ver genoeg de hoek in duwen.... soms zit er nog wel eens wat in maar lang niet meer zo vaak!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:55

Zou het helpen om juist haar hooi onder de drinkbak te leggen en wat mest aan de andere kant neergooien?
edit: mijn voorganger! Handig idee!
Moet er wel bij zeggen dat mijn paard dat een levensgevaarlijk ding zou vinden. Ik had er eens een poosje een emmertje onderstaan omdat de drinkbak wat lekte na de vorstperiode.. meneer vond dat eigenlijk wel zo spannend dat ie de stal niet meer in wilde.. :D (en ja, ik heb het een week geprobeerd, emmer eruit, paard erin, emmer weer terug, hielp niet!)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:58

hiphopje schreef:
maar volgens mij staat dit hier verkeerd, is toch niks specifiek voor western??

Jawel, wij hebben een Quarterhorse die dat ook doet. :j Hartstikke lastig. Nu staan ze 24 uur per dag buiten en hebben we een hele hoge drinkbak en nu mest ie in de hooibak. :roll:

Anne_Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:59

Het hooi ligt al redelijk vaak daar in de buurt, maar het zou wellicht helpen als we echt allemaal daar ligt, proberen kan altijd.

Speciekuip, ook goed idee, alleen dan nog zorgen dat ze die niet haar hele stal door gooit :D .

Dank voor alle tips, ga eens even een en ander uitproberen!!!!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:02

Staan er meer paarden daar gestald? Anders misschien van box ruilen met iemand anders als de drinkbakken daar andersom in hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:02

Verplaatst van WN-AM naar VSW

Anne_Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 00:06

Ja die staan er wel, maar dit is al de 3e stal waar ik (zij) in sta, en ze heeft het tot nu toe trouw in elke stal gedaan :D, dus dat heeft niet zoveel zin helaas.

Hahha, fijn die quarter, eigenlijk wil hij gewoon een wc in zijn stal/buiten hebben _O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:11

wat is de moeite om even je drinkbak te verhangen? je hoeft alleen de pijp los te maken een flexibele slang met koppelstuk eraan te hangen en klaar.. of een pijp of balk diagonaal in de hoek plaatsen zodat je paard niet meer in die hoek kan parkeren om te mesten...

Anne_Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 00:15

Nou even een drinkbak verhangen, het is niet mijn stal en ik ben geen klusjesman. Maar dank voor de tip.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:28

Ik denk dat verplaatsen het probleem niet oplost. Ik denk dat dit paard gewoon op een andere plek gaat mesten... nl. daar waar haar drinkbak staat! Volgens mij is die speciekuip nog de beste oplossing...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:31

en anders nog ergens een drinkbak ophangen als dat lukt? (voerbak gevuld met water aan de stal hangen bijvoorbeeld?) dan heeft ze in elk geval extra te drinken totdat jij het weer schoonmaakt ;)

Of zout door het voer geven zodat ze veel dorst heeft en erachter komt dat in de drinkbak poepen toch niet zo;n goed idee was? (geintje ;) )

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:21

bij ons doen meerdere paarden dat.
gewoon een kwestie van goed opletten en af en toe ververse

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:07

mijn paard doet het ook bijna in eender welke stal, maar tot hiertoe hing of stond de drinkbak altijd als je de stal inkomt rechts in de hoek. en paardlief staat altijd met der kont naast de staldeur en bij een stal van 3x3 en een 1m brede deur, slaagde ze er dus altijd in om in de waterbak de mesten. nu ze een bredere stal heeft is het eerder uitzondering dan regel dat ze erin mest...
verplaatsen is voor mij ook geen optie, watn in 1 hoek hangt e voerbak en in de andere ligt haar hooi, als ik dit wissel, mest ze in haar hooi, want dat is toch een groter berg.

als het kan zou je dus wel de waterbak kunnen verplaatsen, een 60L kuip stoten ze meestal niet om. de mijne gooit hem alleen door de stal als hij leeg is, of een emmer in ene autoband tegen het omstoten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:16

Mijn paard schuurt tegen de waterbak; daarom zit er een houten dwarsbalk voor in de hoek, zodat ze niet kan schuren tegen de bak.
Als je zo'n dwarsbalk op afstand voor de waterbak bevestigd, zal hij waarschijnlijk niet meer bij zijn waterbak kunnen komen met zijn achterwerk en er net langs mesten.
En een balkje aanbrengen zijn 2 schroeven, dat is zo gebeurd.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:21

Hier nog zo 1 die elke dag en soms een paar x per dag haar drinkbak bevuild. Gelukkig staat ze op een druk bezochte stal en zijn er hele lieve stalgenootjes die altijd even om het hoekje gaan kijken bij haar dat de drinkbak leeg blijft.

Wat bedoelen jullie met zo'n flap over je drinkbak, misschien is dat wel een idee, want de drinkbak verplaatsen is hier ook geen optie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:22

Er zijn metalen balken te koop die je voor de waterbak kunt monteren.
Of je doet het met hout, als zou ik persoonlijk bang zijn dat die breken en splinteren met alle gevolgen van dien.
En paarden kunnen ook op hout gaan knagen, zodat je hem iedere keer moet vervangen.

Maar ik zou de afstand van paardenbips naar waterbak vergroten. Balk voor monteren dus...

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:29

Wat Knollentuin en Janouk ook al zeggen:
Een buis/balk/beugel om de drinkbak (of desnoods de hele hoek afzetten), en dan op een afstand dat als ze er tegen gaat staan en mest, de mest langs de waterbak op de vloer valt ipv in de drinkbak.
Je moet dan wel zorgen dat hij hoog genoeg zit, zodat je paard er niet klem in komt te zitten met zijn benen oid.
Misschien ken je iemand die handig is en zoiets voor je kan maken, als je het zelf niet kan.
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:31

Beschermbeugels zijn kant en klaar te koop, al denk ik dat je voor jou probleem wat meer afstand hebben moet naar de drinkbak.
En dan is het het risico weer dat ze er met maffe acties met hun benen tussen kunnen komen.
Blijft een lastig probleem....

Afbeelding

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:42

Precies Cassidy...
Blijft een lastig probleem.
Of je moet de kans hebben je bak buiten de stal te hangen (en dan natuurlijk wel zo dat je paard er goed bij kan om te drinken).
Dat zou misschien ook een oplossing kunnen zijn, maar bij veel stallen niet mogelijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:47

Ik heb juist voor hout gekozen, omdat dat gemakkelijk breekt in geval van nood. En ook maar vastgezet met 1 schroef aan elke kant, zodat het gemakkelijk los gaat. Houten balkje is ingesmeerd met vies spulletje om het te beschermen tegen knagende tandjes.