plantjes voor in de wei,welke ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

plantjes voor in de wei,welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:26

Het lijkt mij wel leuk om in de wei bij de paarden wat plantjes te zetten/zaaien
die paarden erg lekker vinden,en goed voor ze zijn,maar als ik zoek op het internet kom
ik alleen bij giftige planten uit en die moet ik niet hebben natuurlijk.

dus wie weet wat ik nog in de wei erbij kan doen voor de afwissling met eten voor paarden ?

zodiacje

Re: plantjes voor in de wei,welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:39

Ik weet dat distels goed zijn voor de lever.
Paarden eten deze in principe alleen als ze dat stofje nodig hebben.

Brandnetels (gedroogd) zijn ook goed.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:43

Nadeel van distels en brandnetels zijn natuurlijk wel dat ze erg pijnlijk zijn als je ze aanraakt dus misschien voor jezelf niet zo heel handig om in de wei te plaatsen.

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:45

haha een ieder heeft ieder jaar weer bloed zweet en tranen om onkruid uit de wei te halen en jij wilt plantjes gaan zaaien! :+

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:55

er zijn voor paardenweiden speciale grasmixen met kruiden.
Probleem is dat paarden gras en kruiden helemaal tot kort afvreten, waardoor het niet veel kans heeft....

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 00:14

ikbenellie schreef:
haha een ieder heeft ieder jaar weer bloed zweet en tranen om onkruid uit de wei te halen en jij wilt plantjes gaan zaaien! :+

haha inderdaad that's me..nee grapje zit niet echt aan onkruid te denken eigenlijk of is het allemaal onkruid ?

verschillende grasmixen ken ik idd,zit ik nog over na te denken om te nemen..
en uhm ik zat eigenlijk niet aan brandnetels of distels te denken,als je die plant heb je het jaar erna idd heel de wei ermee vol staan en daar zit ik niet echt op te wachten.
zat meer te denken aan een strookje aan het einde en het begin van het weiland met lekkere plantjes voor de paarden..weet dat ze het allemaal snel opeten,maar leek me toch wel een erg leuk idee en lekker voor de afwisseling..
iemand andere suggesties ?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:44

(offtopic) ik ben ook erg benieuwd, maar denk dat er niet veel overblijft van je plantjes. Meesten zijn ook nog onkruid, dus die blijven echt niet in je strookje staan... ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:51

Wees blij dat je wei mooi vrij is van troep! Distels eten ze hier echt niet hoor... En, ''plantjes'' trekken ze er zo uit, net als kleine struiken...

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:22

Bij ons eten de paarden wel eens wilgentakken en takken van fruitbomen. Maar dit zijn weer bomen inplaats van planten. Msschien dat je er toch iets aan hebt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:13

hou er rekening mee dat die plantjes echt niet braaf op een strookje blijven staan. die zaaien uit en voor je het weet staan ze door je hele wei.

als je je paard iets te knabbelen wilt geven kun je inderdaad ook wilgentakken in de wei gooien.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:34

Als wij rond de schuur de brandnetels weg moesten halen, dan aten de paarden die daarna op.

Verder is een schrale bodem helemaal niet zo gek, dus om nou extra dingen te gaan planten...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:55

een "kruiden" weide moet je eigenlijk jaarlijks inzaaien, want de paarden eten het ofwel zo kort dat de planten sterven of het zijn slechts 1 of 2 jarige planten.
En helaas kruiden die goed zijn voor het paard, worden meestal alleen gemaaid en gedroogd door het paard opgegeten. bijgevolg riskeer je dat je weide volgroeid met "onkruid"

bv brandnetel, maar geen enkel paard eet het vers, alleen gedroogd
smalle en brede weegbree in beperkte mate, maar dat woekert dus ook weer enorm
zurkel: wordt ongemaaid meestal niet gegeten

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:03

Als ik brandnetels pluk en ik gooit ze in het paddock dan eten ze er bij mij wel van

Kleefkruid eten ze hier ook zonder problemen.

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:06

Pas op een droge zandgrond heel goed op met weegbree, dit kan je gehele weiland overnemen en dan heb je in het ergste geval helemaal geen gras meer. Ik heb het een keer zien gebeuren...

Of je je kruiden ieder jaar moet bij zaaien hangt van de intensiteit van je beweiding af. Wij hebben 10 paarden op drie hectare. Er staan op de minder intensief begraasde delen erg veel verschillende kruiden tussen het gras, denk aan paardenbloem, boterbloem, klaver, kamille, brandnetel.

Als je graag wil dat je kruiden het overleven moet je met begrazen wachten tot het zaad gezet is en van de plant gevallen. Als je de planten laat opeten voordat er zaad verspreid is, is de kans groot dat er het volgende jaar niks meer op komt.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:17

mijn paard eet de toppen uit de distels; erg handig want dan zaaien ze zich niet verder uit......... brandnetels eten ze ook wel als ze gemaaid zijn. Maar het liefste hebben ze gewoon een goede wei met allerlei grassen erin; ik doe er al jaren over om die te krijgen en van die rot netels en distels af te komen ; niet gaan zaaien dus hoor!!!!

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:57

Brandnetels en distels, ze zijn er zot op.