Proppen en koliek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Proppen en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 21:45

Aan huis hebben wij naast mijn eigen paarden nog een pensionpaard staan. Dit paard had gisteren in lichte mate koliek en heeft er toch wel de hele dag last van gehad. Nu tref ik al langere tijd na het voeren proppen aan. De eigenaar geeft aan dat het paard kieskeurig is en zijn eten niet lekker genoeg vindt en daarom proppen achterlaat. Ik vraag mij af of dat nou echt zo is. Een paard eet toch gewoon zijn eten op ook al vindt hij het niet bijzonder lekker en anders zal hij een deel laten liggen. Proppen zijn, naar mijn weten, het gevolg van een niet goed functionerend gebit, maar maakt een paard ook proppen als het zijn eten niet lekker vindt en kan dit ook koliek veroorzaken? Hoe zit dit nu?

Jes

Re: Proppen en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:03

Het lijkt mij dat het gebit niet in orde is, en dat dit een mogelijkheid is van de koliek, maar zeker niet 100% zeker de oorzaak...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:05

gebitsproblemen kunnen koliek veroorzaken...proppen is niet een teken van kieskeurigheid maar meestal van haken aan de kiezen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:47

Wij hadden een 2 jarige staan die ook vreselijk knoeide met z'n eten. Tandarts gebeld en ja hoor flinke haken op z'n kiezen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:53

Onze paardentandarts heeft o.a. ook een paard van de slacht gered!! Het beestje zou worden afgemaakt omdat het zo vaak koliekaanvallen had. Was volgens de dierenarts niets meer aan te doen..... Niemand had ooit naar het gebit gekeken....
Nadat de tandarts er door een vriendin bij was gehaald, had deze een hoop werk, maar het paard heeft nooit geen koliek meer gehad!!!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 10:32

Bedankt voor de reacties.
Bovenstaande reacties bevestigen mijn vermoedens, dat het gebit van het paardje niet in orde is. Alleen jammer dat de eigenaars blijven vasthouden aan kieskeurigheid. Dit paardje heeft al meerdere keren koliek aanvallen gehad, maar eerder was het waarschijnlijk door overgang naar ander voer/gras.