Oud paard te weinig beweging, wat doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coeur

Oud paard te weinig beweging, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:30

Met het slechte weer staat mijn oude ruin bijna de hele dag stil en krijgt hij hele dikke benen.
Even wat meer informatie:
Hij is ongeveer 25 jaar oud (en lichamelijk redelijk versleten). Hij staat samen met een 10- jarige volbloed merrie 24/7 op paddock met elk een eigen inloopstal.
In de stal van mijn ruin heb ik recent een vloer van stenen gelegd. In de stal van de merrie is het net als het grootste deel van de paddock nat en modderig.

De laatste week staan ze bijna constant in hun stal. (Meestal met 2 in de droge stal). Voor de merrie is dit niet echt een probleem, maar mijn oude jongen wordt helemaal stijf en heeft 4 hele dikke benen.
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hem kan laten bewegen. Hij stapt enkel nog, maar in dit weer heeft hij niet veel zin om veel buiten te komen.
Wie kan mij aan ideeën helpen om hem terug meer te laten bewegen en zijn benen terug beter te laten worden?

Anoniem

Re: Oud paard te weinig beweging, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:31

Ehhhhh is het erg voor de hand liggend als ik opper om 'm desnoods aan de hand af te stappen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:33

Drainagecompositum van de Groene Os zou je kunnen geven.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:33

Ik zou proberen om het voer zoveel mogelijk te verspreiden door de paddock d.m.v. verschillende hooibakken / ruiven / netten. En heb je de mogelijkheid om het water buiten de stal te geven?
Daarnaast kun je natuurlijk ook met je paard gaan wandelen, dat is ook weer wat extra beweging en niet belastend.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:44

Bedankt voor de tips alvast!
Het water staat aan het andere eind van de paddock, dus ze moeten er wel af en toe uit om te drinken. Als het niet regent of gaat regenen, geven we ook een deel van het hooi en bieten in de paddock, maar met de regen wordt het nat en vies, en dan willen ze het niet meer.
Wandelen dacht ik ook al aan, maar dat zou ik enkel in het weekend kunnen doen (laat terug van school en donker)
maar dan moet ik iemand zoeken om de merrie te nemen, omdat ze niet uit elkaar kunnen.
Maar binnenkort als het beter weer wordt en langer licht is, ga ik zeker regelmatig wandelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:47

Kun je niet op eigen terrein wat lopen met hem (en desnoods haar erbij, twee aan een touwtje moet lukken toch?)? Het is al tot 18.15 licht.
Ik zou dit niet laten gebeuren en het op weekeinden aan laten komen eerlijk gezegd, met een oud paard. Van dit stilstaan slijten ze hard...
Geen ouder/vriendin/verzorger/stalgenoot/buurvrouw of weet ik veel wie die bij wil springen?

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:51

Sonja schreef:
Kun je niet op eigen terrein wat lopen met hem (en desnoods haar erbij, twee aan een touwtje moet lukken toch?)? Het is al tot 18.15 licht.
Ik zou dit niet laten gebeuren en het op weekeinden aan laten komen eerlijk gezegd, met een oud paard. Van dit stilstaan slijten ze hard...
Geen ouder/vriendin/verzorger/stalgenoot/buurvrouw of weet ik veel wie die bij wil springen?

Ik had ook al gedacht om ze alle 2 zelf mee te nemen, maar ik vind het een beetje riscant omdat de merrie nogal eens 'fris' kan worden. en de wei ligt niet aan huis, en in die buurt ofzo weet ik niemand die zou kunnen helpen (niemand die paarden gewoon is, ook mn ouders enzo niet).
En ik moet er ook de straat mee op, dus dat vind ik eigenlijk te riscant.

Het probleem is ook dat ik soms pas om 2000u ofzo thuis ben, dus dan ga ik enkel voeren en controleren, maar wandelen zit er dan niet meer in...

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 20:01

Ik had ook al gedacht om zo'n voerbal te kopen, waar je snoepjes in moet doen (zoals voor honden).
Dan moet hij toch achter die bal aan om snoepjes eruit te krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:27

Daar zou ik geen wonderen van verwachten. Die vijf meter die 'ie daar misschien extra mee beweegt gaan geen zoden aan de dijk zetten, ben ik bang...

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:30

Sonja schreef:
Daar zou ik geen wonderen van verwachten. Die vijf meter die 'ie daar misschien extra mee beweegt gaan geen zoden aan de dijk zetten, ben ik bang...

Jaa, dat weet ik wel hoor. Maar beter dan niks eh... Alle beetjes helpen denk ik maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:32

Het houdt 'm sowieso een beetje bezig denk ik. Ik hoop alleen dat het niet teveel onrust bij je andere paard geeft.
Ik heb geen goede ervaring met die voerballen, op pension geeft het veel te veel onrust. Maar misschien valt dat zo met z'n tweetjes wel mee!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:32

Sonja schreef:
Ehhhhh is het erg voor de hand liggend als ik opper om 'm desnoods aan de hand af te stappen?

Dat lijkt mij ook het beste ..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:02

Memuska wordt er in mei 29 en die riskeert ook om stijf te worden. Ze staat overdag met de anderen in de wei met schuilstal en 's avonds sluit ik de doorgang naar de wei af maar laat haar staldeur open zodat ze wel wat in de paddock kan rondscharrelen. Omdat ik merk dat ze uit zichzelf niet zo veel stapt, ga ik 's morgens en 's avonds met haar (en de hond :+) een blokje om stappen. Zo blijft ze goed in beweging. Ik rij trouwens nog wel met haar - heel rustig en alleen buitenritjes - maar de dagen dat ik dat niet doe doen we het zo. Tenzij er sneeuw ligt, dan maak ik een weg vrij op het erf en stap ik rondjes met haar.

Zo'n voerbal lijkt me ook een beetje risky en zal niet zo veel extra beweging opleveren.

Kan je bv niet de merrie in de paddock laten en in de buurt van de paddock stappen? Toen Willow in de kliniek stond en ik met Memuska ging stappen stond Margriet ook eventjes alleen, zij bleef wel vrij rustig zolang ze ons kon zien dus stapte ik rondjes in het aangrenzende weiland en op het weggetje. Ze wende er trouwens vrij snel aan hoor.

Succes met je paardje iig.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:37

aan de hand gaan stappen is de beste optie denk ik, eventueel naast de fiets

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:41

Hoe groot is de paddock en word bewegen door die ruimte een beetje gestimuleerd.
Paddock vind ik op veel stallen nogal een vaag begrip, aangezien de ruimte vaak net zo groot is als een box alleen zonder dak.
Dus stimuleren om meer te lopen, water dus aan de andere kant dan het hooi.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:42

ja ik denk toch ook aan stappen, en je merrie zal ook moeten leren eens alleen te zijn.
Wat nou als je oudje onverhoopts wegvalt? dan is ze ook alleen.
blijven ze nu voornamelijk binnen omdat de boel te nat is?
zo ja dan zou ik toch zoeken naar oplossingen om de boel droger te krijgen, en evt een hooiruif buiten te plaatsen met een dakje, op mijn vorige stal lag in de paddock een betonnen plaat met daarop een hooiruif met dak, dan blijft je hooi/kuil goed en schoon. en moeten ze meer bewegen om aan voedsel te komen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:09

Is het niet een idee om dan in ieder geval een half uurtje door de paddock te stappen? Dit kan ook gewoon in het donker, want dan hoef je dus niet het terrein af. Of misschien een verzorger (of 2) zoeken die overdag met de beestjes aan de wandel kunnen gaan.

Jestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:26

Inderdaad toch gaan wandelen met je paardje. :) Lijkt me zelf de beste oplossing ook al ben je pas om 20:00 thuis zaklamp mee verlichtingshesjes om en gaan met die banaan.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:31

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:50

Aan de hand stappen door de paddock?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:53

Misschien toch beginnen met leren dat ze uit elkaar kunnen? Mocht je oudje komen te overlijden (onverhoopt!) is de merrie ook alleen...

Iemand die niks van paarden weet zou misschien je oudje kunnen leiden als je toch met twee gaat, of is die ook zo moeilijk buiten? En anders jongere paardje een hoofdstelletje om?

Als ze niet gewend zijn uit elkaar te gaan zou ik iig eerst kort weggaan, en dan dus met het oudere paard. Merrie zal dan waarschijnlijk gaan rennen, maar dat is toch geen ramp? Beter dan dat je eens andersom wilt, bijv. buitenrit met merrie zonder oude paard mee, en dat die zich dan gaat staan opwinden... Zo heeft mijn pony het ook moeten leren. Eerst werd hij helemaal gek en bleef hij gillen en rennen, nu is het nog maar een klein sprintje en bokje en dan gaat hij rustig staan wachten/eten :)