joyce B schreef:Ik zou de paddock inderdaad zoals bij optie 2 over de korte zijde maken, maar de weide zou ik in de lengte opsplitsen. Dus dat je vanaf het midden van de paddock de scheiding van beide weides maakt en daar waar de inkeping zit die weide op laat houden (evt. een hek daar over het extra stukje breedte zodat je achterin van weide 2 door naar weide 1 kan)
Op die manier kunnen de pony's altijd in de paddock en als je aan beide kanten van de paddock een doorgang maakt, voor elke wei 1, kun je kiezen welke wei je evt. open zet, en welke wei rust heeft.
Zo hoef je ook nooit door de 1e wei als je weide 2 wilt gebruiken en kun je je paddock open laten staan en daar water geven en eventueel hooi bijvoeren.
17,5 meter breed is voor een shetlander een mooie breedte van een wei, waar ze makkelijk de bocht kunnen halen als ze eens flink gaan rennen. Een lange, smallere wei, nodigt meer uit tot bewegen dan een vierkante wei.
Hoe zit dat met de stal? Waarom heb je die in dat achterste stukje gezet? Of is dat achterste stukje eigenlijk vooraan?
Je kunt je stal beter in de paddock zetten, zodat ze altijd in de stal kunnen schuilen, onafhankelijk in welke wei ze staan en onafhankelijk van hoe slecht het weer is en hoe nat de wei is.
Als die stal er al staat, zou je kunnen overwegen je paddock/rijbak rondom je stal te maken en de weide daarachter laten beginnen op het brede gedeelte en dan ook opsplitsen in de lengte.
een stal in de paddock is toch helemaal niet handig als ik er wil in werken?
de foto staat zoals in het beginn het kleine stukje met stal is de voorkant