Hooiruif voor niks gekocht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leoenpat

Hooiruif voor niks gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:29

Omdat het hooi in de paddock snel vertrapt werd en ik elke avond een kruiwagen kan weggooien heb ik een hooiruif aangeschaft. Hij is zo'n 1/80 hoog en er zit een dakje op, hij is helemaal gegalganiseerd. Nu heb ik em vanmiddag neergezet lekker gevuld met hooi,maar vooral mijn grote paard leek er weinig zin in te hebben. De kleintjes vonden het ook maar raar alleen mijn mini appaloosa durfde er af en toe een hapje uit te halen.Mijn grote paard zou zijn hoofd kunnen stoten als ie opkijkt wanneer hij eronder staat, ik weet niet of hij dat eng vindt, maar ik vroeg me af of iemand weet of zoiets misschien een paar dagen kost, of ik misschien iets anders moet doen
Ik ben er bij gaan staan trok er iedere keer wat hooi uit dan stond ie naast me en pakte het uit mijn hand maar zelf eronder gaan staan no way. Ze hadden alle vier best trek in hooi want vanaf dat het ding in de paddock gezet is rond 13.oo uur hebben ze geen hooi meer gegeten, behalve mijn mini hengstje dan een beetje.
Ik zit er wel een beetje mee. Iemand tips of is het een kwestie van tijd?

ZusJacobs

Re: Hooiruif voor niks gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:31

Ik zou het gewoon even op zich laten wachten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:31

Zijn de gaten niet te smal voor je soort hooi? Want bepaald hooi is niet altijd gemakkelijk eruit te trekken. Verder denk ik dat ze gewoon even moeten wennen, normaal gezien hebben ze het snel genoeg door!

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:35

@Solleke_Noah : Nee die zijn groot genoeg, ik heb er wat hooi alvast doorheen getrokken om het makkelijker te maken. En mijn grote paard kan het er boven zo uiteten er zit niks bovenop voor hem is het helemaal makkelijk. Maar hij lijkt het eng te vinden vooral het dakje. Nu moet ik erbij zeggen hij heeft er een raam uitgelopen bij de deur onlangs, misschien is hij nu wat bang om ergens onderdoor te lopen. Hij knalde het raam uit de sponning bij een deur waar we altijd doorheen gaan. Hij snuffelt wel iedere keer aan dat dakje en mijn gevoel zegt dat ie daar wat moeite mee heeft.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:38

ik zou in zo een geval denken.....ze krijgen vanzelf meer honger dan angst.......
Als je ze geen andere oplossing geeft gaan ze vanzelf op onderzoek uit :j

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:40

Wacht maar een paar dagen...

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:43

Gewoon laten staan en niet bijvoeren. Over 2 dagen is het heel normaal (waarschijnlijk)

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:53

Ja misschien is het nu even doorzetten en niet bijvoeren en me niets aantrekken van de sip kijkende hongerige paardenbekkies:-) Als ze honger genoeg krijgen dan zullen ze vanzelf een poging wagen, dat is misschien ook zo, het is natuurlijk nog nieuw zo'n apparaat ineens in de paddock. Bedankt voor de reacties alison_belle , Henkjan en Beli.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:06

Jee zo'n ruif is enorm duur maar heel handig. Gewoon doorzetten!! Je kunt er ook een hooinet voor kopen zodat ze nog zuiniger eten.
Ik zou er ook graag eentje kopen maar vind €1000,- veel te gek! Waar heb jij m vandaan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:29

gewoon even doorzetten, zul je zien dat ze er echt wel van gaan eten en binnen een paar dagen vreten ze er uit alsof ze nooit anders hebben gedaan

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:31

Gewoon even doorzetten, ze eten er vanzelf wel uit als ze straks honger krijgen. :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:00

Wij hebben zelf eentje geknutseld en in het begin vonden de paarden het ook maar gek. Na een paar dagen waren ze er aan gewend dus ik zou het even tijd geven! Succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:06

,Gooi eens wat hooi in de buurt van je verschrikkelijke gevaarlijke hooiruif!
(gevaarlijk in de zin dat je paarden het een eng monster vinden!)
Als je dat steeds verder in de richting van de ruif gooit, heb je grote kans dat ze er eerder bij gaan staan.

sjimmyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:11

geef ze wat tijd ze gaan vanzelf op hun tempo op ontdekking dat daar hun hooi te halen is

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:27

gewoon wat tijd geven inderdaad. ze krijgen vanzelf honger en gaan dan echt wel kijken :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:47

Mijn pony had het met onze hooikisten snel door, maar de pony van mijn zusje had zeker een week nodig voordat ze begreep dat ze het hooi er zelf uit moest trekken :+

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:02

ook bij mij moesten ze wennen. Maar inmiddels zijn ze er helemaal vertrouwd mee. Gewoon geduld en laat ze maar op onderzoek uitgaan. Worden ze makkelijk en dapper van.

Amalarab schreef:
Jee zo'n ruif is enorm duur maar heel handig. Gewoon doorzetten!! Je kunt er ook een hooinet voor kopen zodat ze nog zuiniger eten.
Ik zou er ook graag eentje kopen maar vind €1000,- veel te gek! Waar heb jij m vandaan?

Ik heb er 2, via MP gekocht in het zuiden van het land. Met wieltjes en trekboom (is te demonteren) kostten ze per stuk € 800,00, gehaald. Omdat we er 2 te kort kwamen en niet voor € 3.200 aan ruiven in de wei wilden zetten, hebben we een houten wortelkist (voor 1.000 kg) doormidden gezaagd en daar een bodem ingemaakt. Eerlijk gezegd werkt dat net zo goed. We vullen de ruiven/bakken altijd 's avonds. Als het regent dekken we het hooi in de houten bakken gewoon af met 2 doormidden gesneden vlaszakken. Op de hoeken een steen en klaar is kees. Degene die de paarden naar buiten doet, haalt het plastic er ff af.

Die wortelkisten kosten ons € 35,00 en daarvoor hebben we dus 2 hooibakken. Doet echt een beetje zeer, dat we eigenlijk die super de luxe hooiruiven niet hadden hoeven kopen....... Voor jou dus een tip.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:18

Bedankt voor de tip Marion71! €800,- is ook niet gek maar €35,- past nog wat beter bij mijn portmetniks.. :P