rijbak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 16:15

kun je ook een rijbak maken zonder de grond helemaal aftegraven en zo ???
en wat is een all weather tupt rijbak
kun je daarin echt ALTIJD rijden ???
ervaring ?

1Moon1

Re: rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:19

..? ik snap het niet helemaal, maar als je een recht stuk weiland hebt, en daar bakletters in plaatst, heb je een bak :)
ik zou er alleen niet in rijden als de wei heeeel modderig of bevroren is..

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 16:20

maar kun je daar ook gwn een laagje zand over doen of is dat geen goed idee ???

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:24

Hebben wij wel gedaan, op klei weiland hebben we in de maat van een bak zand gekiept en ik kan rijden. Hij is soms een beetje zwaar maar hij ligt er nog maar 1,5 - 2 maanden dus het moet nog wat zakken. En als je hem regelmatig aanrijd/sleept is het goed te doen!
Maar dit hoeft niet overal zo te zijn natuurlijk!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 16:28

oke maar wij hebben zand grond (midden)
en als je daar nou zand of tapijt over heen gooit (tapijt met zand ofzo )

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:35

dressuur518 schreef:

nee, ja.. laagje :( ik zou dat ook... dus ging ik bereken hoeveel zand we nodig hadden....ik geloof dat het over 150 kuub ging maar weet t niet meer)
Das dus echt duur, want een klein top laagje werkt niet.. dat waait weg. en dan kun je beter meteen drainage (schrijf je dat zo) eronder doen. Dat zijn buizen die het water opvangen en in een slootje laten lopen. Dan blijft hij droger.

Zelf heb ik een stuk weiland omgeploegd, en rij daar.. dit trek ik met de cultivator en eg regelmatig om.. Helaas is grond heel snel glad.. dus heb al sinds oktober niet gereden.. en in de zomer is het stof happen.

Echt goede rijbakken zijn zooo duur, dat lukt je als particulier waarschijnlijk niet (of heb je een breed budget :P)

Omgraven kan dus ook, mits je genoeg mooi zand in je weiland hebt. Bij ons was dat te weinig, met een grondboor kun je dat chekken.. Dan kun je er ook als het heeft geregend in rijden omdat zand niet zo glad is als aarde en modder :o

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:40

Wij hebben het ook gedaan op kleigrond (de paddock) maar in de loop der tijd trappen de paarden door de zandlaag heen in de klei en dan gaat het zich mengen. Dan is het na 1,5 jaar dus gewoon een blubberzooitje. Wij moeten dus ieder jaar nieuw zand bij storten om het droog en bruikbaar te houden. Nou wordt het op zandgrond nooit blubber natuurlijk maar hou er wel rekening mee dat je toplaagje zich op den duur gaat mengen met de onderlaag en daardoor een compleet andere werking krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:44

dressuur518 schreef:
kun je ook een rijbak maken zonder de grond helemaal aftegraven en zo ???
en wat is een all weather tupt rijbak
kun je daarin echt ALTIJD rijden ???
ervaring ?

Het KAN wel, maar doorgaans geeft het niet zo'n heel best resultaat. Doordat je paard de bodem aantrappelt, slaat de grond dicht en kan het water niet goed meer afgevoerd worden.
Verder is geen enkele bodem een garantie voor altijd kunnen rijden. Kijk maar naar afgelopen winter, wat een enorme hoeveelheden sneeuw er (hier in het Oosten in ieder geval) zijn gevallen. Dat redt geen enkele buitenbak. Dus laat je niet misleiden door die naam.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:50

Sonja schreef:
Het KAN wel, maar doorgaans geeft het niet zo'n heel best resultaat. Doordat je paard de bodem aantrappelt, slaat de grond dicht en kan het water niet goed meer afgevoerd worden.
Verder is geen enkele bodem een garantie voor altijd kunnen rijden. Kijk maar naar afgelopen winter, wat een enorme hoeveelheden sneeuw er (hier in het Oosten in ieder geval) zijn gevallen. Dat redt geen enkele buitenbak. Dus laat je niet misleiden door die naam.

Ik ken een rijbak, ook een soort alweather en als er sneeuw in ligt wordt er gewoon in gereden (paarden op Prix st Georg niveau.. dus niet mensen die onfatsoenlijk zijn.) Alleen als de vorst er te diep in zit, of teveel sneeuw doen ze het niet meer.. Maar die dingen kosten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:51

Lees eens wat je zelf schrijft en vergelijk het nog eens met de quote die je plaatst ;)

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:26

Weet iemand wat het aanleggen van een echt goede buitenbak, zoals bij een pensionstal bijv., kost?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:47

Dat ligt er helemaal aan wat voor bodem erin ligt. Iemand op zandgrond die de grondlagen kan keren kan een hele nette bak hebben die netjes droog blijft en niet te zwaar is. Iemand anders op klei kan moeten afgraven, draineren, weer opvullen, geotex erin moeten doen etc. en nog kwakkelen met nattigheid of te zware bodem.
Dat is dus een kwestie van geluk hebben.
Ik was zelf voor bodem filteren, draineren, 20 cm zand (twee soorten rivierzand erop) en nivelleren een 10.000 Euro kwijt. In de toekomst wil ik er nog geotex snippers door en ik wil nog een omheining.
Reken voor een professionele bodem om minstens 20.000 Euro.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:13

maar als je dus nu een weiland hebt met bordjes en heining wat kun je dan het beste doen ???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:09

Een deskundig iemand naar je bodem laten kijken, grondboring doen wat er allemaal onder zit en dan verder kijken wat er allemaal geadviseerd wordt. Vanaf internet kan geen mens zeggen wat er met je bodem moet gebeuren.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:53

Het ligt een beetje aan in welke gemeente je zit. Maar de bak op de kop zetten (dus het gele zand omhoog halen) of zand opbrengen mag in veel gemeeentes niet (of je moet er een vergunning aanvragen. Oppassen dus

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:23

Marietje_007 schreef:
dressuur518 schreef:

nee, ja.. laagje :( ik zou dat ook... dus ging ik bereken hoeveel zand we nodig hadden....ik geloof dat het over 150 kuub ging maar weet t niet meer)
Das dus echt duur, want een klein top laagje werkt niet.. dat waait weg. en dan kun je beter meteen drainage (schrijf je dat zo) eronder doen. Dat zijn buizen die het water opvangen en in een slootje laten lopen. Dan blijft hij droger.

Zelf heb ik een stuk weiland omgeploegd, en rij daar.. dit trek ik met de cultivator en eg regelmatig om.. Helaas is grond heel snel glad.. dus heb al sinds oktober niet gereden.. en in de zomer is het stof happen.

Echt goede rijbakken zijn zooo duur, dat lukt je als particulier waarschijnlijk niet (of heb je een breed budget :P)

Omgraven kan dus ook, mits je genoeg mooi zand in je weiland hebt. Bij ons was dat te weinig, met een grondboor kun je dat chekken.. Dan kun je er ook als het heeft geregend in rijden omdat zand niet zo glad is als aarde en modder :o

als je rijbak zo droog is kun je mischien heel lichtjes sproeien? dat je t gewoon vochtig houd?