Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dressuur518 schreef:maar kun je daar ook gwn een laagje zand over doen of is dat geen goed idee ???
dressuur518 schreef:kun je ook een rijbak maken zonder de grond helemaal aftegraven en zo ???
en wat is een all weather tupt rijbak
kun je daarin echt ALTIJD rijden ???
ervaring ?
Sonja schreef:Het KAN wel, maar doorgaans geeft het niet zo'n heel best resultaat. Doordat je paard de bodem aantrappelt, slaat de grond dicht en kan het water niet goed meer afgevoerd worden.
Verder is geen enkele bodem een garantie voor altijd kunnen rijden. Kijk maar naar afgelopen winter, wat een enorme hoeveelheden sneeuw er (hier in het Oosten in ieder geval) zijn gevallen. Dat redt geen enkele buitenbak. Dus laat je niet misleiden door die naam.
Marietje_007 schreef:dressuur518 schreef:maar kun je daar ook gwn een laagje zand over doen of is dat geen goed idee ???
nee, ja.. laagjeik zou dat ook... dus ging ik bereken hoeveel zand we nodig hadden....ik geloof dat het over 150 kuub ging maar weet t niet meer)
Das dus echt duur, want een klein top laagje werkt niet.. dat waait weg. en dan kun je beter meteen drainage (schrijf je dat zo) eronder doen. Dat zijn buizen die het water opvangen en in een slootje laten lopen. Dan blijft hij droger.
Zelf heb ik een stuk weiland omgeploegd, en rij daar.. dit trek ik met de cultivator en eg regelmatig om.. Helaas is grond heel snel glad.. dus heb al sinds oktober niet gereden.. en in de zomer is het stof happen.
Echt goede rijbakken zijn zooo duur, dat lukt je als particulier waarschijnlijk niet (of heb je een breed budget)
Omgraven kan dus ook, mits je genoeg mooi zand in je weiland hebt. Bij ons was dat te weinig, met een grondboor kun je dat chekken.. Dan kun je er ook als het heeft geregend in rijden omdat zand niet zo glad is als aarde en modder