Meerdere keren per dag op en neer naar stal rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Meerdere keren per dag op en neer naar stal rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 14:57

Mijn vriend en ik zijn op huizenjacht! Harstikke leuk, enige nadeel waarmee we zitten, is de woning die we op het oog hadden de laatste 3 maanden, onverhoopts niet meer doorgaat.Mijn vriend is chauffeur, dus als we beetje in onze gemeente blijven wonen, kan zijn auto gewoon nog mee naar het toekomstige dorp waar we willen gaan wonen. Maar dan komt het volgende.

De paarden....

Ik huur een weiland van iemand die een loonbedrijf heeft. De paarden staan nu (nu ik nog thuiswonend ben) op hemelsbreed 600meter afstand. Als ik mijn dagelijkse boodschappen ga doen, kom ik erlangs en als ik 's avonds weg ben geweest en ik onderweg naar huis ben, kom ik er ook weer langs. Het voeren/mesten/binnenzetten/buitenzetten is nu dus makkelijk te combineren. Het huis was we op het oog hadden, was hemelsbreed maar 400m van mijn stal vandaan.

Nu staan we dus voor een keuze, we wachten nog wat langer tot er binnen ons dorp een geschikt huis te koop komt, wat te betalen is. Of we gaan nu al rondkijken en gaan eventueel voor een huisje wat in een ander (nabij liggend) dorp staat... Optie om de paarden te verhuizen is er eigenlijk niet, ik beschik nu over alles wat ik nodig heb, genoeg weiland, een grote stal, opslag, paddock etc. En ik sta voor een heel fijne prijs, waarvoor ik ergens anders met 2 hengsten absoluut niet kan staan..

Twijfel twijfel dus...

Wie heeft er dus nog meer ervaring met een eigen weiland/stal en er in een straal van 15km omheen wonen?
-Voeren doen wij 3x per dag. Mijn vader woont er dan nog wel vlakbij, dus die kan eventueel (als zijn diensten dat toelaten) 1 of 2x per dag voeren.
-Mesten doen we ook 1x per dag, dat zouden we afwisselend kunnen doen?
-Binnen en buiten zetten. In de winter gaan ze zomaar een paar uur naar buiten, in de zomer de gehele dag en gaan ze 's avonds weer de paddock in..

Zoals ik het nu berekend heb zou ik dan minimaal 2x per dag erheen moeten rijden. Ik ben er maar vanuit gegaan dat ik er niet langs kom op de weg naar mijn toekomstige werk, en dat we niet verder dan 15km weg gaan wonen. Blijft toch 15 x 4 (2x heen en terug), kom je toch op een goeie 60 km per dag.....En dan is er nog niks aan de hand, als er eentje bijv met koliek staat, zul je wat vaker rijden. Ook al is mijn vader wel in de mogelijkheid om te gaan controleren of het goed gaat, het liefste ga je toch zelf....

Ik weet dat ik de keuze zelf moet maken, maar ben gewoon even benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Veulen84

Re: Meerdere keren per dag op en neer naar stal rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:20

Ik heb dat bijna een half jaar gedaan. 2x per dag naar een stal rijden 11 km verderop. Dat is 45 km per dag. 7x per week. Het is vrij duur. Kwa tijd koste het me een uur. Maar ik was ongeveer 120 euro per maand extra aan brandstof kwijt.

Daarvoor heb ik een half jaar lang elke dag 17 km heen en 17 km terug gedaan. Koste net zo veel reistijd, maar scheelde iets in de brandstof.

Sinds een week heb ik me paard 3,5 km van huis staan. Scheelt me gewoon een uur op een dag. En het lijkt niet veel, maar ik merk het wel echt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:26

ik praat nu over jaren geleden ,maar wij woonden toen 25 km van de weilanden waar onze ponies stonden
en dat heeft mijn vader 8 jr gedaan
elke dag vanuit zijn werk de 3 weitjes af om eten en water te geven
ze stonden op zandgrond en hadden loopstallen en werden 1x per dag gevoerd
de ruiven werden vol gepropt met hooi wat de andere dag nog niet op was

zelf gingen we op de woe middag en weekenden erheen om te poetsen en te rijden

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:27

mijn paard staat op 5km van mij thuis en ik ga er ook minimaal 2x/dag langs en heb een kennis die ze binnen en buiten zet... gelukkig "passeer" ik er goed als bij mijn paard, anders was het wel een ander verhaal geweest.
vriendin van mij moet ook telkens 15km rijden en zij komt nu slechts 1x/dag, anders is het niet haalbaar voor haar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:29

ik zou het niet doen, ten eerste verlies je echt heel veel tijd, zal het duur zijn in brandstof, en zal het na een tijd meer van MOETEN dan van willen zijn.
dus nu heb je enkele opties
- verder weg verhuizen en paarden ook verhuizen (zoals gemeld, stel dat je nu voor 100 euro per maand staat, en je zal in de toekomst 120 euro benzine verrijden, kun je een stal zoeken voor 220 euro en kom je niet slechter uit)
-verder weg verhuizen en zorgen dat er iemand is die ze bv iedere avond voert en binnenhaalt (of iedere morgen voert en buitenzet) dan hoef je maar eenmaal daags langs om te voeren en te mesten
-verder weg verhuizen en paarden 24/7 buiten met inloopstal zoals ik heb (ik ga 1 X daags langs bij mijn paard, die samen met een andere merrie in een inlooptstal met weitje staat, dan ga ik langs om te mesten, hooiruif aan te vullen (onbeperkt hooi) en krachtvoer te voeren (staan beide maar op 1 schepje, niet werkende paarden)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:28

Ik had in het verleden stalling (in eigen beheer) op 12 km afstand. Was voor mij goed te doen. Wel moet je je realiseren dat dit met name in de winter heel veel tijd kost. Je moet er echt naar toe.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:11

Ik woon 3km bij mijn ouders vandaan, daar staan mijn paarden.

Ik ga 2 maal daags langs om te voeren. Smorgens voeren, mesten en hooinetten vullen en savonds muesli voeren.

Mijn ouders doen het voor me als ik niet kan ivm wisselende diensten.

Zelf zorg ik ervoor dat er voor 24 uur hooi in netten hangt dat het niet op de minuut aankomt hoe laat ik ga mesten. en voeren.

Ik vind het geen probleem. En ik ga zomers op de fiets. Nu pak ik mijn auto.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:01

Ik heb het 2 jaar gedaan om 2x per dag 8km heen en 8 km terug naar de paarden te rijden op mijn scooter.
Ik vond het heerlijk. Alles zelf doen alles in eigen hand. S'morgens voeren buiten zetten en mesten s'middags binnen halen rijden en voeren. En de volgende dag weer hetzelfde. Als ik nu weer zoiets zou kunnen vinden zou ik het zo weer doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:05

denk ook aan he tweer.. heel erge sneeuw.. ijzel regen.. heel warm.. je moet er altijd heen.

als er een ziek is.. nog vaker..

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:12

Ik heb ook mijn paard ergens staan waar ik het allemaal zelf moet doen.
Zou echt niet anders willen.
het is ongeveer 8 km van mijn huis.
S'morgens voor dat ik naar mijn werk ga rij ik er heen.
Tussen de middag doet iemand voeren die ook daar staat, en s'avonds ga ik zelf weer.
In het weekend doen ik het samen met diegene die tussen de middag voert.
Gaat helemaal perfect.
Het is zo prima als je het allemaal zelf doet, heb je ook nooit commentaar te leveren.

Patricia

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:13

O ja en het weer valt wel mee hoor, je hebt echt wel goede kleding om je daar tegen te beschermen.
En zo vaak is je paard ook niet ziek dat je het daarvoor moet laten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:22

Mijn pony staat bij een paar ponies van een kennis in en we doen het samen. Hij gaat minimaal een keer per dag en ik één a twee keer.

het is 10 minuten rijden en zo gepiept; hooi in de wei en voer in de 4 bakken. Als het ff kan staat ze 24/7 buiten en als het vriest 's nachts binnen. Nu ik 3 dagen per week tijdelijk ver weg werk is het wel lastig (maakt toch wel uit of je om 5.45 of om 6.15 opstaat :') Maar ik zou voor geen goud meer verhuizen. Het is in feite ongeveer net zoveel tijd extra als het uitlaten van je hond; dat soort dingen blijf ik wel met liefde doen hoor; en het geld? Ach; een andere stap isvaak duurder.

je zou ook nog kunnen overwegen er een of twee ponies van een fanatiek iemand bij in te zetten als het samen gaat. 2 aan 2 gaat vaak goed.

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 02:40

Mijn trekpaarden staan maar 1 km van mijn huis, maar na 'n jaar 3 keer per dag voeren, daarnaast mesten, waterbakken vullen, mestkar legen, poetsen, rijden en dan ook nog mijn huishouden/gezin met 2 kinderen draaien werd mij op een gegeven moment echt te veel. Nooit rust...
Nu heb ik een hele fijne verzorgster gevonden, die het 2 dagen per week allemaal doet en ook regelmatig
's morgens voert. Zo gaat het prima, maar alleen zou ik niet meer willen, dan verkoop ik er liever 1 hoe zeer dat ook zou doen.
Sterkte met een beslissing maken, volg je gevoel.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 03:24

ik zou lekker wachten. Ik ben nu naar mijn paarden toeverhuisd, heerlijk! Dat reizen, de kosten, je auto vaker stuk, dat gaat je toch, mij althans, een keer opbreken. Tijd meer kwijt, geld meer kwijt, huizen staan veel te koop en voor je het weet komt er weer wat op je pad..

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 03:27

Ik rijd ook 15 kilometer heen en 15 kilometer terug.. het rijden staat me verder niet tegen, wel de benzine die ik er elke keer doorheen jaag..

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:01

Mijn paard staat nu nog 20 minuten autorijden van mij af. Prima stal waar alles op en aan zit. Omdat ik daar in de buurt ook werk heb, valt dit meestal wel goed te combineren. Nadeel alleen is dat als ik haar in het weekend 'eventjes' buiten ga zetten, ik een dik uur kwijt ben en dan maak ik nog haast! Dan moet ze natuurlijk ook nog een keer naar binnen..
Vanaf volgende week komt ze 5 minuten van mijn huis te staan, daar moet ik wel meer zelf gaan doen, maar het gaat mij al 2x 40 minuten per dag autorijden schelen. Tijd genoeg over dus, over de kosten van de benzine maar niet te spreken.

Als je alles zelf moet doen, is het denk ik, een hoop gedoe om ver van je paarden te staan. Om dag in dag uit zin te maken om het laatste hooi te gaan geven, ik geef het je te doen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:37

Kan je niet een huis met weiland zoeken (stallen zijn alktijd ergens wel in te maken)
Dan kan je de paarden meenemen en staan ze echt aan huis en dan ben je gelijk die kosten kwijt.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:30

annebe schreef:
Kan je niet een huis met weiland zoeken (stallen zijn alktijd ergens wel in te maken)
Dan kan je de paarden meenemen en staan ze echt aan huis en dan ben je gelijk die kosten kwijt.

Het geld waarvoor ik nu sta, zou ik normaal 1 paard niet eens 3 maanden op een luxe stal kunnen zetten. Qua financieen zijn mijn vriend en ik nog niet zover dat we een huis met stallen kunnen kopen. En het word ook ons eerste huis. In deze regio vind je onder de 300.000 niks met de grootte weiland die ik nu heb.

Heb het weiland nu ook weer voor een jaar gehuurd en betaald en ben eigenlijk niet van plan mn paarden te verhuizen. Afspraak is dat ik geen andere paarden dan mijn eigen paarden daar stal. Wel zou het zo zijn dat mijn vader 1x per dag naar stal zou kunnen gaan,of eventueel m'n moeder die er een pluk hooi extra in gooit.

Ga straks in ieder geval niet fulltime werken, dus qua tijd maak ik me er niet zo een zorgen over :).

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:41

vorig jaar had ik mijn eigen plekje ongeveer 45/50 km van me huis,stond vaak in de file als ik terug naar huis ging,dat was het enige wat ik minder vond,ging dan wel heel de dag,van smorgen tot einde middag.

Nu sta ik 24 km van me huis,en vergeleken met waar ik eerst stond scheelt me dat de helft dus ik vind dit goed te doen,maar vind autorijden dan ook niet vervelend en let niet op hoeveel het me kost,denk daar maar gewoon niet aan .. ik ga nu wel 2 keer per dag iedere dag,dus qua tijd en kosten is het hetzelfde gebeleven als eerst,en heel soms vraag ik iemand anders op stal te voeren ..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:55

mijn paarden staan een 2,2 km van mn huis af. maar wel mn eigen stallen daar. rij dus ook minimaal 2 x per dag erheen op mn vrije dagen 3 a 4 keer maar is op de fiets goed te doen. het ligt niet op weg naar mn werk dus ga ik met auto eerst paarden doen en dan naart werk. tja tis nog geen 5 min met de auto dus voor mij gewoon goed tedoen

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:03

Hier ook de paarden op 12 km van huis, en wij moeten ook alles zelf doen, dus minimaal 2x per dag heen. In de winter vaak vaker, en in de tijd dat de veulens net geboren zijn (zoals nu) regelmatig 4 tot 5 keer per dag heen. Ja, dat kost een hoop aan brandstof, maar ook wij staan daar goedkoop en hebben alles zelf in de hand, wat ik heel erg belangrijk vind.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:05

Meid, dat is niet te doen.
Geloof me, dat gaat je echt je strot uit hangen.
Om inderdaad nog maar niet te spreken van als er een paard ziek word.
Ik heb een aantal jaar 12 km heen en terug 2x per dag, gereden.
Daar gaat zoveel tijd inzitten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:12

Ik heb ook 2 jaar lang iedere dag 24 km per keer moeten rijden naar mijn paard omdat zij die verzorging nu eenmaal nodig had wegens ziekte.
Het is in het begin best wennen en zwaar.
Eenmaal gewent is het te doen.
Dan krijg je periodes dat het echt je straatje uit komt en je met lood in je schoenen toch weer moet.
Heel je leven draait alleen nog maar om de planning die je dagelijks maakt.
Ik deed het met liefde hoor maar moest er ook erg veel andere dingen voor laten.
Als ik haar er mee terug kon halen zou ik het zo weer doen.
Maar dat lood in die schoenen kom ik dan ook zeker weer tegen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:20

Nou het is wel te doen! ken genoeg mensen die het wel redden...maar ken er ook net zoveel die het niet trekken of geen zin meer hebben en dus voornamelijk snel snel voeren, verzorgen en weer weg gaan...

Het is maar een 10 a 15 min rijden (das de wereld niet) zeker niet als je het makkelijk financieel en wat tijd betreft kan opbrengen.
zeker als het betekent dat je anders misschien nog heel lang moet wachten op een huisje. Nu zou ik sneller voor een huurhuis verder gaan dan koop...koop is vaster en dus minder makkelijk zomaar toch een huis in de buurt te nemen zodra dit kan.

Je moet echt de voor en nadelen op een rijtje zetten van huis/aftsand en eventuele wachttijd als het wel dichterbij is.
Dan moet je naar jezelf kijken...een paard word dan veel sneller een moeten dan dat je er ff snel langs komt en je dingen kan doen.
Veel mensen nemen om die reden een verzorgster/bijrijder voor 1 tot 5 dagen in de week.. (Ben er zelf eentje)
Nu vind ik het helemaal niet erg:D want ik heb dan 5 dagen in de week iets leuks om te doen. MaaDus nogmaals, kijk naar jezelf...

jitte7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:10

Ik zou het zelf niet doen je bent dan bijna net zoveel geld kwijt aan brandstof als aan wat je voor de stalling betaald(ik weet niet wat jij betaald maar ongeveer). Kost het je in totaal veel tijd en dat lijkt mij niet handig. Zelf sta ik op een weiland van ongeveer 1 min. lopen! En dat is gewoon ideaal dus ik zou nog even wacht en op een huisje in de buurt.
groetjes