je paard wassen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffiehaffie

je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 20:05

heeeihooii!
ik had even een vraagje, kan je je paard wassen met warm water als het niet echt koud is (zoals afgelopen woensdag)
en heb haar oplaten drogen in de zon uit de wind, kan dat kwaad?
liefs,

iklieftponys

Re: je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:06

Ja hoor. heb ik ook gedaan..

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:19

ik zou het persoonlijk zelf niet doen, en anders op stal zetten met een zweetdeken op en die regelmatig verwisselen anders gaat het vocht niet weg en worden ze koud.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:44

Als ze echt niet op de tocht staat dan moet het geen probleem zijn. Als je zorgt dat je het meeste water er af haalt met een zweetmes en je zet dr lekker in het zonnetje.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:55

Nou, wassen. Het is wel koud nu en wintervacht. Dat kun je maar beter laten denk ik.
Normaal spuit je water onder de dekharen en het dek eronder droogt niet echt snel.
Wassen kun daarom maar beter doen, als het winterdek weg is (meestal eind April)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:26

ik zou het niet doen.
met die wintervacht krijg je ze niet droog.
ik moet mijn kleine ook wassen maar ook daar wacht ik nog even mee

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:29

vorige week was het bij ons 12-13 graden uit de zon, dus als er dan nie tteveel wind staat kan je lekker wassen... ik heb zaterdag ook nog mijn paard volledig afgespoelt, want ze was goed bezweet. ik heb haar wel een uurtje op stal onder een teddyfleece gezet, want ze is geschoren... daarna winterdeken op en lekker naar buiten.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:29

Als ze lekker binnen kunnen opdrogen onder een zweetdekentje vind ik het niet zo'n probleem, maar buiten zou ik nog niet doen.
Je krijgt ze dan ook moeilijk droog, en wast de beschermende vetlaag in het haar eruit.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:32

petitparis schreef:
vorige week was het bij ons 12-13 graden uit de zon, dus als er dan nie tteveel wind staat kan je lekker wassen... ik heb zaterdag ook nog mijn paard volledig afgespoelt, want ze was goed bezweet. ik heb haar wel een uurtje op stal onder een teddyfleece gezet, want ze is geschoren... daarna winterdeken op en lekker naar buiten.

dan moet je wel bedenken dat die van jou geschoren is.
dus veel sneller droogt dan een paard met dik pak wintervacht erop

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:35

de ongeschoren paarden stonden te zweten onder hun 0 grams deken, dus denk niet dat die het koud zouden gehad hebben ;)

en ja de mijne is geschoren, maar er staat al terug haar op vglbaar met een zomervacht...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:43

petitparis schreef:
de ongeschoren paarden stonden te zweten onder hun 0 grams deken, dus denk niet dat die het koud zouden gehad hebben ;)

en ja de mijne is geschoren, maar er staat al terug haar op vglbaar met een zomervacht...

oke, naja mijn paarden staat allemaal ongeschoren met dikke dekens om maar zweten niet en hebben het echt niet heet als ik ze smorgens af kom halen.

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:57

het kan maar je kan ook een zweetdeken gebruiken dat is ook ERG handig

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:16

Die van mij zijn ongeschoren en zonder deken en die stonden al te zweten in het zonnetje uit de wind. Was bij ons in het zonnetje ook rond de 13 graden. Denk dat die van mij het heerlijk hadden gevonden als ik ze had gewassen.

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:48

Warm water en zweetdeken er gelijk op en stal in zou ik het doen.
Wij hebben solarium op stal dus ik zit daar niet zo mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:50

Als het niet nodig is zou ik ze niet wassen. Als het nodig is voor bijvoorbeeld een wedstrijd, dan zou ik er zeker een fleecedeken op leggen.

Zet een paard niet onder het solarium om op te drogen. Een solarium word vaak verkeerd gebruikt. Die dient om de spieren van jouw paard warm en soepel te maken voor het rijden, niet om jou paard te laten drogen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 03:20

Ik heb iets tegen solaria. Zowel voor mens als dier. Spieren kun je beter opwarmen met infrarood.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:45

Warm water wassen en met een zweetmes het meeste water eraf halen, daarna meteen zweet deken op en in de stal zetten... na een tijdje de zweet deken eraf halen als ie wel weer een beetje droog is...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:12

Ik zou het niet doen als het niet echt nodig is. Je wast ook de natuurlijke beschermlaag van de huid en dat lijkt me met dit weer ook niet zo goed.
Zelf heb ik een bont paard dat erg goed is in het verzamelen van mestvlekken. Die laat ik regelmatig rollen in de bak (schoon zand!) en de dag daarna is hij weer een heel stuk schoner en witter. Borstel er overheen en we kunnen ons weer vertonen in het bos :+

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:14

Gewoon doen. Woensdag heb ik die van mij ook gewassen! Lekker laten opdrogen in het zonnetje! Ze genoot er ook nog van!

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:38

ik vind het erg vroeg om ze te wassen...als je kijt dat er komende nachten weer matige vorst komt........zeker als ze buiten staan s nachts vind ik het te vroeg! Ik was niks tot het s nachts boven de graad of 7 a 8 blijft.......liever een vies paard dat een ziek :j

melissaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:45

ik zou het zelf ook niet doen want ben toch bang dat die iets oploopt. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:48

Ik zou een zweetmes en handdoeken gebruiken, en dan een zweetdekentje op tot ze droog is. Of rijden tot het paard opgedroogd is, dan vatten ze ook geen kou.

Maar het kan prima hoor :)

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:54

Ik ben helemaal geen voorstander van wassen je haalt de natuurlijke beschermlaag van de huid en haren die juist als bescherming dient tegen koude en regen maar ook tegen zon.
Probeer zelf is met natte kleren jezelf te drogen in de zon uit de wind met 13 graden ik denk toch dat je het wel erg koud krijgt.

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:48

Ik zou het persoonlijk niet doen, gewoon omdat ie anders meer kans heeft kou te vatten. Maar als hij met een dek op de wei staat dan maakt die beschermlaag die je wegwast niet zo heel veel meer uit, toch?