Zelf opfok beginnen of naar de opfok brengen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Raija

Zelf opfok beginnen of naar de opfok brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 15:07

Ik sta voor een dillema!!!
Wij krijgen de mogelijkheid geboden om zelf een paarden/opfok bedrijf te beginnen. Je zou denken een droom die uit komt maar.....
Is er nog wel vraag naar opfokbedrijven???
En als wij niet voor ons zelf zouden beginnen waar zijn dan nog goede opfokbedrijven te vinden?
Hebben tot nu toe geprobeerd om alles op eigen land te houden, maar ja op een gegeven moment krijg je hengsten en merries en te weinig grond dus besloten om de hengsten onder te gaan brengen, de volwassen paarden in pension en de andere fokmerries en jonge merries op 2 verschillende lokaties. Best een geregel en heen en weer gerij zo.

Dus eigenlijk 2 vragen.

* is er nog vraag nog opfok
* heeft iemand goede ervaring met een opfokbedrijf

Vjestagirl

Re: Zelf opfok beginnen of naar de opfok brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:09

Ik denk dat er opzich best vraag is naar een goede opfok.

De vraag is: of je dat wilt. Het is best lastig om goed voor die ukkepukkies te zorgen. De kans dat ze een keer ziek worden of iets oplopen met het spelen is groot, en ik weet niet in hoeverre je dan aansprakelijk bent voor dat soort 'schade'

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:13

Nou,ik zou graag zien dat er meer opfokbedrijven zouden zijn/komen,waar niet al het jonge grut bij elkaar staat,maar dus ruinen en hengsten bij elkaar van verschillende leeftijden.
Als alles goed gaat,hoop ik dit jaar een Boulonnais hengstveulen aan te schaffen en ik zou hem graag een fijn plekje geven op een opfokbedrijf met fijne kudde van gemengde leeftijden.
Geen groepsstallen,maar 24/7 weidegang,ook in de winter,met uiteraard ruime inloopstal,voldoende aandacht en dat je als eigenaar langs mag komen wanneer je wil.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:16

24/7 weidegang lijkt me in Nederland heel moeilijk te realiseren, met ons natte klimaat, slechte bodems en weinig ruimte.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:18

Zal ook best wel moeilijk te realiseren zijn,misschien wel bij een kleinschalige opfok,maar bij een flinke kudde zal het inderdaad zoeken naar de bekende speld zijn.Ik ben benieuwd in ieder geval,voor mij is het nu nog niet aan de orde,maar heb natuurlijk wel mijn wensenlijstje

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:22

Mijn kleine man staat in de opfok, ik vind het wel een prettige opfok. De groepen zijn wel van dezelfde jaargang, maar dat uit zich niet echt in opvoed problemen ofzo (voor zover je dat nu al kan zeggen). Ze staan in de winter in een ruime loopstal, met ongeveer twee uurtjes naar buiten (tsja, wat zal ik zeggen, zeeuwse klei is geen winterwei grond...). Ze hebben doorlopend ruwvoer tot hun beschikking. Ik mag ten allen tijden komen en in de kudde. Mag hem er alleen niet uithalen. Als er speciale verzorging nodig is door bv verwonding of ziekte dan wordt die zorg gewoon geboden. Tuurlijk kan het beter, maar ik vind dit toch ook echt niet slecht!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:27

Hangt er vanaf waar je de opfok begint ( veel mensen willen ze op de groningse klei hebben) hoeveel je gaat berekenen, als je iets moet kopen kun je dat betalen enz enz. Moeten er nog grote loopstallen en paddocks gebouwd worden, ik zou echt een kostenberekening maken van al je investeringen en kijken of je voor normale opfokprijzen kunt werken, wil je het hele jaar opvangen of alleen zomerseizoen zoals er wel meer doen? Succes.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:44

Voor opfok is denk ik altijd wel vraag :)

Hengstveulen van mijn merrie heb ik iets langer dan 1,5 jaar in de opfok gehad bij mij in de buurt, en dat beviel me prima! Is een erg kleinschalige hengstenopfok met maar drie groepjes (veulens/jaarling, tweejarigen, en driejarigen) met ong. 8/9 paarden per groep wat ik me zo herinner. s'Zomers lopen ze daar dag en nacht buiten en krijgen brokken bijgevoerd. s'Winters lopen ze in een enorme stal en ook enkele uren buiten in een wei die ze kapot mogen lopen. Verder onbeperkt ruwvoer. Ze waren ook allemaal makkelijk daar. Niets geen schuwe paarden, want ze kropen zowat letterlijk in je broekzak. Zorg was ook super. Ook mocht ik komen wanneer ik wou : "is toch jouw paard?" werd er verteld. Zou er zo weer voor kiezen als ik een veulen had gehad.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:21

Welke regio heb je in gedachten?

Raija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:10

regio noord-brabant/Limburg

frisjasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:19

Ik ga sta ook te springen om een opfok bij mij in de buurt.
Ik heb alle stallen al bekeken. Maar veel zijn er boer die alles op de wei flikkeren en er nauwelijks meer naar kijken. Of er zijn weer geen hengstenveulens welkom.
Ik wil mijn merrie graag nog een keer laten dekken. Maar ik weet gewoon niet waar ik het veulen moet laten tot zijn 3e.

Raija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:04

Het moeilijke is wel om een object te vinden waar je en merries en hengsten kunt houden en dan ook nog genoeg land hebt om ze buiten te zetten...... dan zitten we precies in de verkeerde regio te zoeken maar een beetje in de buurt van mijn familie blijven vind ik toch ook wel belangrijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:07

Kun je niet over de grens gaan zitten, is meestal goedkoper.
Maar als je dus iets moet kopen en dan opfok oprichten dan ben ik benieuwd hoe je dat wilt redden want toezicht zal er moeten zijn en ik weet niet hoe oud je bent maar een huis met een zo'n 10 bunder, liefst meer grond is toch niet zo goedkoop en als je dan alletwee moet werken voor de hypotheek dan kom je met je opfok weer in de knel.
Maar ja, je kunt natuurlijk rijke ouders of vriend/man hebben! :D

Raija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 17:17

Ben nog niet zo oud hoor (32) en nee klopt 1 moet er thuis blijven en 1 voorlopig blijven werken bij de baas.(Maar ja heb een man die vanaf kleins af aan al paarden heeft dus die mag thuis blijven :p) En zo ie zo een huis kopen met 10 hect is hier in brabant haast onmogelijk.(of niet betaalbaar of mag je geen paarden houden) Maar ja huur nu ook grond van de gemeente dus misschien kan ik dan ook wel extra bij huren.
Wie weet beslissen we straks toch om alles ergens in de opfok te zetten is natuurlijk ook nog altijd een optie

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:12

Wij hebben goede ervaringen met Anicare in Oude-Tonge zie hun website http://www.anicare.nl/
Is een heel mooi, goed georganiseerd opfokbedrijf die geleid wordt door kundige mensen. Niets dan lof !
Elk jaar zitten ze snel vol met een nieuwe groep hengsten en merries, je moet echt op tijd reserveren.
Dus ik denk dat er wel genoeg vraag naar is.

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:21

Ik ben ook al een paar maanden aan het rond kijken naar opfok, en de meeste goed uitziende stallen zit vaak al snel vol, dus ik denk zeker dat er nog vraag naar is.
Wel ben ik het echt volledig met teyleysmiley eens: ik zou ook heel graag een opfok bedrijf zien waar merries en ruinen bij elkaar staan, en vooral ook verschillende leeftijden. Het idee van een jaargroep (dus allemaal enters bij elkaar) begrijp ik niet goed: dat is toch net een kleuterklas er op uit sturen zonder juffrouw of meester?