Stapmolen: hoe een paard er aan laten wennen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

Stapmolen: hoe een paard er aan laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:00

Beste Bokkers,

Vanaf volgende week krijg ik voor 3 weken de beschikking over een stapmolen. Daar wilde ik graag gebruik van maken.

Nu heeft mijn paard, naar mijn weten, nog nooit in een stapmolen gestaan. Dus hoe laat je je paard eraan wennen?
Is het juist handig om er andere paarden bij in te zetten of liever alleen?

Wie heeft er wat handige tips?

De stapmolen van het stroom afhalen kan niet, ik weet namelijk niet hoe dat moet en kan het ook niet vragen.
Ik kan hem dus alleen aan/uit zetten en als hij uit staat is de stroom er ook af.

Alvast bedankt!

Groetjes Nicol

Yellomofoon

Re: Stapmolen: hoe een paard er aan laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:04

Bij mijn pony en paard ben ik de eerste paar toertjes zelf meegestapt (niet aan te raden als je paard makkelijk paniekeert vermits jezelf geen kant uitkan dan) en volgende keer tegenover haar (dit was een stapmolen voor 4 paarden dus 1 vak achter en voor je paard leeglaten) een heel braaf, oud, bomproof paardje zetten en ze waren er zo mee weg hoor! :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:05

Gewoon erin zetten!

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:06

Begrijp ik het nu goed, staat die stapmolen onder elektrische stroom? :s
Daar zou ik mijn paard niet inzetten, 1 x geraakt en hij gaat dat ding nooit meer in denk ik...

Dus stroom er zowiezo al afhalen en dan met paarden die het al gewoon zijn inzetten.

Marloes

Meelopen is geen goed idee inderdaad als je paard in paniek raakt :n
Wat voor stapmolen is het? Eentje waar de paarden echt aan touwtjes staan of een waar het paard tussen twee "hekken" staat in de molen?
In het eerste geval zou ik je paard er sowieso niet inzetten, is best gevaarlijk en al helemaal voor een paard dat nog nooit in de stapmolen gestaan heeft.
In het tweede geval, zet een paard aan de overkant van de stapmolen die het gewend is, hebben wij ook gedaan. Mijn pony maakte er toen helemaal geen probleem meer van :)

BrankaZ

Het beste kan je een paard de eerste keer in een vak tussen 2 ervaren paarden zetten. Dan lopen ze voor hun gevoel altijd achter een ander paard aan. Draaien zal vooral lastig zijn, als ze een hek op zich af zien komen willen paarden in 1e instantie wel eens achteruit gaan lopen. Zodra ze zien dat een ander paard in het vak achter ze op ze af komt lopen draaien ze dan meestal snel om.
Eerste keer alleen laten stappen en niet te lang.

ANSOb schreef:
Daar zou ik mijn paard niet inzetten, 1 x geraakt en hij gaat dat ding nooit meer in denk ik...

Dus stroom er zowiezo al afhalen en dan met paarden die het al gewoon zijn inzetten.

Hekken van de molen tussen de vakken staat vaak stroom op. Geen 220, maar de sterkte van een stroomdraadje rond de wei of paddock. Dat kan handig zijn voor paarden die zich geen klap aantrekken van het hek en het op hun kont laten hangen. Tot nu toe nog geen paard gezien die daardoor niet meer in de molen wilde. Hooguit kregen ze ontzag voor het hek en liepen vlot door.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 16-02-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:07

ANSOb schreef:

Het gaat erom dat het paard door blijft lopen. Meestal kan je de stroom er wel afzetten, maar het is een raar knopje. Het zijn echt geen gemene schokjes, maar gewoon even om het idee dat het paard doorloopt :

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:10

Bedankt voor jullie reacties!

@Yellomofoon: Meestappen lijkt me niet handig omdat ik de stroom er niet af kan halen. Het is een stapmolen voor 4 paarden.

@Zooist: hmm ja dat had ik zelf ook al bedacht maar misschien hebben mensen hier handige tips.

@ANSob: Ja volgens mij wel? Nu begin ik ook te twijfelen hoor...maar dat is toch normaal voor een stapmolen?

@Marloes: Het is een stapmolen tussen twee hekken, ze staat dus niet vast aan een touw. Okee jij raad dus aan om met 1 ander paard samen te doen!

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:10

Hmm dat systeem ken ik niet :s
Maar lijkt me toch beter dat als hij er de eerste x ingaat de stroom uit te zetten.
Het naderende hek zal denk ik wel voldoende zijn.

Als hij niet vooruit wil kan je de stroom nog altijd opzetten.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:14

@BrankaZ: Ik denk dat ik haar dan tussen de 2 ervaren paarden zet. Sowieso de eerste keer maar 5 - 10 minuutjes om te wennen. Ik ga ze helemaal nooit laten draven, de molen staat standaard ingesteld op staptempo en weet ook niet hoe ik dat verander.
Bedankt voor je reactie!

@ANSob: zoals ik al zei, ik weet niet hoe ik de stroom uit kan zetten, dus dat is geen optie. Ik wil niet aan de knopjes gaan zitten. Er is me alleen uitgelegd hoe ik de molen aan en uitzet....

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:18

Snap ik :)
Tussen 2 ervaren rustige paarden lijkt me dan ook het beste plan.
Heeft hij vanop een wei de molen al kunnen zien in werking?

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:30

ANSOb schreef:
Snap ik :)
Tussen 2 ervaren rustige paarden lijkt me dan ook het beste plan.
Heeft hij vanop een wei de molen al kunnen zien in werking?

Nee ze staat namelijk nog niet op die stalling. Maar je kan de molen wel zien vanaf de wei dus dat is wel een goede tip! Ga dr sowieso eerst rustig aan de nieuwe stal/wei laten wennen voordat ze in de stapmolen gaat.

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:04

bij de stal waar ik heb gewerkt liepen ze eerst mee
maar daar was de omheining zo dat ze er tussen door konden als het paard in paniek raakte

dolfie2133

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:21

Als je in bij het midden van de molen kan komen, dan kan je de molen eerst handmatig draaien. (Gewoon duwen dus) Het omdraaien kan je ook zo doen. De meeste paarden hebben geen probleem met de molen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:35

ik deed het altijd zo:
één ervaren en braaf paard in het vak ervoor, één ervaren, braaf paard in het vak erachter.
de stapmolen aanzetten in een hele rustige stand, zodra ze snapt dat ze moet lopen zet je hem op een normale stand.
je blijft er bij staan en als de stapmolen gaat draaien zet je hem even op een hele langzame stand, zodat ze rustig de tijd hebben om te draaien. daarna zet je hem weer op een normale stand.

als je ze twee keer rustig laat draaien snappen ze eigenlijk altijd het principe wel. daarna laat ik hem gewoon in een normale stand staan, ook met draaien maar blijf ik wel in de buurt.

de meeste paarden leren het heel snel :j

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:38

toen ik mijn paardje wegbracht voor het inrijden : paard van de trailer af, direct in de stapmolen...... Ik wist niet wat me overkwam. Merrie trouwens ook niet. Ze had het ontzettend snel door en raakte totaal niet in paniek.
Na 2 rondjes leek het wel of ze nooit iets anders gedaan had....

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:10

Vooral zelf niet te moeilijk overdoen.
Gewoon met drie andere ervaren paarden erin. Stroom aanlaten!Zodat ze niet door de rekken heen lopen.
En vooral niet te vlug ingrijpen als ze het draaien niet meteen doorhebben.komt echt wel goed na twee keer draaien.(als er echte paniek uitbreekt natuurlijk wel ingrijpen)
Maar op de handelsstal waar ik heb gewerkt en ong. iedere dag nieuwe paarden werden aangeleverd hebben we nooit veel problemen gehad.(hoog uit een enkeling in de jaren dat ik er werkte)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:32

heb mijn pony er gewoon in gezet.
wel erbij gaan staan voor geval dat het mis ging

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:02

Op mijn vorige stage konden er 4 paarden in de stapmolen, als er nieuwe paarden kwamen, dan deden we eerst 2 'ervaren' paarden erin, en dan zette we dan gewoon het nieuwe paard erbij. Als dat ding tegen ze kont aan kwam begreep die het vanzelf wel dat ie moest lopen. Even 2 rondjes toekijken en dan gingen we gewoon weer verder met het werk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:06

ik ben bij mijn paard(en) in het vak ervoor gaan lopen. Verder eerst nog geen stroom erop gezet.
Toen de baafste/nuchterste het helemaal door had heb ik de volgende erbij gedaan.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:58

ik zou er nooit zelf bij gaan lopen, als er wat gebeurt dan zit jij er tussen. Wij doen er 2 in een molen van 4 en dan laten we 2 vakken open en dan kunnen ze in geval van nood nog een vak opschuiven en dan loopt daar geen paard dus gebeurt er niks. Zo lopen ze met een ervaren paard mee en hebben ze het heel gauw door.

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:59

toen mijn paard voor het eerst in de stapmolen ging heb ik haar er gewoon ingezet als een normaal ander paard. ze keek niet op of om en liep als of ze het al jaren deed! na 5 minuten heb ik hem laten draaien en tijdens het draaien even uit zetten zodat ze dat rustig kunnen doen.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:17

Ik heb mn paard er ook gewoon ingezet, met 1 ander paard. Gewoon molen aangezet, en hij ging direct stappen (had nog nooit in een stapmolen gestaan). Er zat ook stroom op. ook het draaien had hij snel door: enkele stappen achteruit, maar ze keren al snel om. hij was heel rustig en totaal geen paniek ofzo.
Ik ben er 10 min bij gebleven voor de zekerheid, maar er was helemaal niks aan de hand.
Als er een nieuw paard komt waarvan ze niet weten of die al in een stapmolen geweest is, doen ze die meestal eerst alleen en blijven erbij. Maar ze zijn er heel snel aan gewend, hoor.
Stroom is meestal ook nodig: sommige paarden laten het hek gewoon tegen hun kont aan botsen en houden zo heel het ding tegen (is heel slecht voor de motor).
1 paard bleef gewoon gezellig staan en liet de hekken over zn kont komen :p (toen er geen stroom op stond) :p

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:03

Nou mensen vandaag voor 't eerst in de stapmolen: ging super!
Ik denk dat ze dit vroeger wel eens heeft gedaan zo rustig dat ze liep, alleen met omdraaien ging ze eerst achteruit, maar dat had ze ook snel in de gaten

Bedankt voor alle reacties!

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:58

Mooi dat het goed is gegaan! Eerste keer is altijd even eng.