mok ik word er gek van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

may123

mok ik word er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 11:43

ik heb al tijden een pony met mok
op zijn achterbenen heb al vanalles geprobeerd
ben er nu eigenlijk wel een klein beetje klaar mee!
hebben jullie tips voor mij om er toch van af te komen
het is geen mok van nattigheid hij heeft het ook in hartje zomer
hoop dat mensen mij verder kunnen helpen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:47

Als je paard van het land afkomt afspuiten (modder zorgt voor dat de benen langer nat blijven --> slecht voor de mok). Vervolgens even drogen met een handdoekje en verder niets op smeren...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:48

eerste en vaak essentiele vraag: wat voer je? Wist je dat mok een verzamelnaam is voor beenhuidaandoeningen. Aandoeningen die niet alleen door vocht maar ook door mijt of door verkeerde voeding kunnen ontstaan.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:49

Hier nog iemand met een paard met mok. Mijn paard heeft nooit mok gehad maar nu ineens op allebei de achterbenen, in de kootholtes.
Hoe meer je er aan zit, hoe slechter het voor de huid is. Probeer de benen van je pony goed droog te houden door met een handdoek het ergste zand/modder/ect eraf te vegen. Met een zachte borstel kan je de klontjes/klitten/korsten zachtjes losborstelen. Als de korsten niet direct loslaten, pluk ze er dan niet af. Als alles goed is ingedroogd, zullen ze ook er vanzelf afvallen.f
Zijn er inmiddels open wonden, spray dan de wonden in met acederm of dermiel wondspray (op recept te verkrijgen bij de dierenarts).
Is de mok helemaal weg, borstel elke dag de kootholtes goed schoon en gebruik niet teveel water om de benen schoon te maken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:54

Mok is iets wat 99 van de 100 keer van binnenuit komt alleen vocht ed maakt het erger dus van alles op de buitenkant smeren helpt vaak niet (voldoende).
Je moet je afvragen zit je pony goed in zijn vel, wat voer je.
Je hebt druppels die je je pony moet geven op een stukje brood dat werkt van binnenuit waardoor het vaak wel gaat werken.
En geloof me ik heb er voldoende ervaring mee, mijn pony had het ook het hele jaar door en ik schoor het, waste het, bergen smeersels gingen erop maar niks hielp tot ik ervoor koos om het van binnenuit te gaan bestrijden en dat hielp en toen alles weg was kon ik er in een natte paddock zetten het maakte niet meer uit het kwam niet meer terug, maar het heeft even nodig.
Succes

irmaaatje

Re: mok ik word er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:57

Sudocreme, smeerde ik erop en dat werkt perfect voor mijn paard. Maar dat heb je misschien al geprobeerd.
Klinkt in ieder geval vervelend, succes ermee

may123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:06

drupels waar kan je die halen? ik heb ook al veel geprobeerd ben nu ook met sudocreme aan de gang hoorde ook dat het kan komen door veel eiwit zou ik dan ook door moetten gaan met sudocreme smeren of het van binnen uit aan pakken en er even van de buitenkant afblijven het zit nu alleen voor in de kootholte daar zit maar een heel klein beetje en op de achterbenen en niet in de kootholt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:07

wil je eerst ons even vertellen WAT je voert en in welke hoeveelheden?

may123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:10

ik geef hem als brok basis sport brok van havens of pavo 1 van die 2 weet dat even niet persies en krijgt afentoe wortels en brood en krijgt kuil of hooi net wat ze op stal hebben krijgt ongeveer 1 kilo voer op een dag

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:11

Wat voer je je paard?
Mijn haflinger had 3 weken geleden ook een explosie van mok. Vanuit 1 plekje naar 3 benen met kloven en plekken tot bloedens toe.
Ik ben toen eens gaan kijken naar zijn eten. Hij staat heel sober op hooi vermengd met kuil en kreeg 200gr muesli.
Hij kwam duidelijk iets te kort.
Nu voer ik een supplement bij van Pavo voor paarden die op een sober dieet zijn.
Dat zijn 50gr kleine brokjes waar alle vitamines en mineralen in zitten die ze nodig hebben.
Daarnaast heb ik zijn kotenen kogels kaalgeknipt en smeer ik het om de dag in met mokcréme met aloë vera.
Dat verzacht en ontsmet.
Na een week was de mok al de helft minder. Momenteel heeft hij nog een paar kleine hardnekkige plekjes op zijn achterbenen.

may123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:12

hij krijgt ook wel is sumervit die blokken

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:13

Via de paardendrogist zijn er diverse druppels te koop voor inwendig gebruik van mok.
De sudocreme kan ervoor zorgen dat de benen niet nat worden in de wei of paddock maar zou de mok ook aan de lucht laten drogen altijd een smeerseltje maakt de huid week.

Ik ben uiteindelijk bij Laarakker terecht gekomen waar ze een speciaal serum hebben gemaakt wat het probleem helemaal oploste met een grote maar erbij
Zorg dat je paard zich goed voelt en gezond is, voer niet te veel als je paard het niet gebruikt en dan heb ik het over krachtvoer. Hooi is altijd goed om te geven. Komt hij niks te kort aan vitamine ed.
Krijgt je paard kuil kijk of je het kan vervangen voor hooi.

Het is niet makkelijk maar wel te doen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:15

Dan ben ik ook wel benieuwd hoe mijn paard eraan zou komen als het met het voer te maken zou hebben? Die krijgt al 6 jaar lang elke dag hetzelfde. Ik wijt het nu aan de natte omstandigheden in de bak en het teveel afspuiten van de benen om de modder te verwijderen. Wel heb ik gemerkt dat toen het net op kwam zetten, zijn vacht wat ruwer was dan normaal. Aangezien mijn paard ook 's winters strak in zijn vel zit, viel het mij direct op. Nu de mok bijna weg is, is zijn vacht ook weer glad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:16

Sudocreme verzacht de huid, en het droogt de mok uit. Het maakt de korsten zacht en de bacterien die verantwoordelijk zijn voor de mok vinden de zink niet zo lekker die in Sudocreme zit.

En als je zegt dat je "alles" al hebt geprobeerd, vind ik dat een beetje een te algemene benoeming. Ben je al eens bij de DA geweest voor mokwater, droogzetters, heb je het al eens van binnenuit met antibiotica aangepakt?

may123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:17

oke dus ik moet de mok niet elke dag insmeren ik knip de haren ook weg ja ik probeer ook zo veel mogelijk hooi te geven in plaats van kuil maar bij mij op stal kijken ze net wat er voor licht en open kan dat is dan wel weer vervelend want de eene keer hebben ze weer veel kuil en weinig hooi en andersom:S

sylvia792

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:19

Hoi,

Zorgen dat de huid niet vies en nat is en niet wrijven op een natte/weke huid, dan heb je zo een wondje waar makkelijk bacterieen in kunnen komen.

Mijn oude paard smeerde ik ook altijd met sudocreme, hielp goed, maar zij had ook mok van binnenuit ik heb haar een poos een probioticum gegeven via Eric laarakker, daar zag ik ook een hele verbetering door, zij zeggen dat als de darmen van een paard niet goed functioneren, je dat terug ziet in de huid.

Verder heb ik nu een paard met zonne allergie(schijnen veel paarden te hebben met mok in de zomer, maar dit is nog niet zo bekend) hij heeft gewoon simpel weg geen pigment op zijn witte delen en daardoor verbrand hij gewoon, waardoor er in de verbrande huid bacterieen gaan en je mok krijgt, ik heb hem nu in de zomer met kootbeschermers en springschoenen in het land en heb geen mok meer, maar uit de zon of beschermen is dus de oplossing in dit geval..

groet Sylvia

may123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:21

ik ga nu iniedegeval iets voor binnen uit gebruiken heb het verder ook nooit van binnen uit geprobeerd omdat ik dacht dat het van buiten kwam hebben jullie toevallig oook wel is met mokpillen gewerkt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:22

Ja, maar dat moet je een hele tijd geven, en niet iedereen ziet daar even goede resultaten mee

may123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:23

oke dan ga ik eerst de drupels proberen als dat beter werkt dan de pillen

may123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:25

waar kan je die drupels vinden gewoon bij de paardendrogist.nl?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:29

Als ik kijk naar wat jouw paardje krijgt zie ik dat hij vrij veel suiker binnen krijgt. Probeer dat eerst eens te minderen. Ik ben heus niet allergisch voor suikers, maar zowel in de brok als (juist) in de summerfit koeken zit veel suiker en melasse. Ook is het inderdaad goed om naar de hoeveelheid eiwitten te kijken. Dit is heel erg vaak de boosdoener. Geef, zoals al eerder genoemd, liever hooi en een vitaminenbrokje als kuil en brok en muesli en koek........het lijkt me een beetje te veel van het goede.

may123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:32

oke de blokken zijn bijna op dus dan stop ik daar mee en probeer ik tog meer hooi te geven dan kuil

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:42

Hoi
Ook mijn paard had last van mok. Ik was er al van de zomer mee bezig. En de ene week ging het beter als de andere
Maar de week voor kerst was ik het zo zat. De dierenarts was toen op stal. Die heeft een antibiotica spuit gegeven en een eigengemaakt mok zalf.
1e week heb ik het 2x per dag gesmeerd en toen was het al bijna weg. toen nog 2weken 1x en nu is het helemaal weg.
Het koste wel wat maar ben er nu gelukkig vanaf.
Wat in het begin ook hielp waren droogzetters. Dat is voor koeien maar het werkte wel.
Succes met behandelen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:21

De eigengemaakte mokzalf bevat vaak cortisteroide en dat is niet goed voor je paard, spreek uit ervaring

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:29

Derfen, wat erg goed helpt tegen jeuk/zomerexceem schijnt ook goed tegen mok te zijn. Kijk eens op de site van Vidoma.nl waar je het ook kunt bestellen.