Mijn bijrijdpony heeft veel te verduren gehad de laatste tijd (lang verhaal, ik hou het kort), en is bij de oude stalbaas erg slecht of niet gevoerd. Ze kwam (na 3 maanden) terug met een enorm ingevallen flank en waarschijnlijk ook vol wormen. Het was dat ze zo dik in het haar zat/zit... Het is een fjord, dus mevrouw heeft nogal wat haar, ondanks de deken (0 grams).
Anyway, nu na 3 weken is ze ontzettend opgeknapt. Veel aangekomen, eet een stuk beter na een wormenkuur en we zijn langzamerhand weer aan het opbouwen met longeren. Gisteren heb ik er voor het eerst weer opgezeten, super! Een paar rondjes stappen maar, maar het gaat echt de goede kant op.
Alleen nu gisteren kwamen we op stal en had ze wat kale plekken op haar hals. Na enige inspectie en wat gepluk kwamen we er achter dat ze ontzettend verhaard. Niet een klein beetje, maar op de hals (waar de vacht het dikst is) konden we haar bijna kaal plukken. Ik dacht eerst aan schurft, maar zo kaal is het nou ook weer niet, en er komen geen korstjes mee. We denken nu dat het komt door het lange vitaminegebrek, dat ze geen goede vacht er onder heeft aangemaakt. Of hebben jullie nog andere ideeën? Op de hals kijk je op die plekken zo door het haar heen, op haar huid. We hebben haar niet helemaal kaalgeplukt

Komt dit echt door vitaminegebrek? Kunnen we haar met iets helpen? Ik dacht lijnzaadolie, maar dat was toch juist om de vacht goed los te laten komen?!