Ondervoed geweest, vacht verzorging

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Ondervoed geweest, vacht verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 09:23

Hallo,

Mijn bijrijdpony heeft veel te verduren gehad de laatste tijd (lang verhaal, ik hou het kort), en is bij de oude stalbaas erg slecht of niet gevoerd. Ze kwam (na 3 maanden) terug met een enorm ingevallen flank en waarschijnlijk ook vol wormen. Het was dat ze zo dik in het haar zat/zit... Het is een fjord, dus mevrouw heeft nogal wat haar, ondanks de deken (0 grams).

Anyway, nu na 3 weken is ze ontzettend opgeknapt. Veel aangekomen, eet een stuk beter na een wormenkuur en we zijn langzamerhand weer aan het opbouwen met longeren. Gisteren heb ik er voor het eerst weer opgezeten, super! Een paar rondjes stappen maar, maar het gaat echt de goede kant op.

Alleen nu gisteren kwamen we op stal en had ze wat kale plekken op haar hals. Na enige inspectie en wat gepluk kwamen we er achter dat ze ontzettend verhaard. Niet een klein beetje, maar op de hals (waar de vacht het dikst is) konden we haar bijna kaal plukken. Ik dacht eerst aan schurft, maar zo kaal is het nou ook weer niet, en er komen geen korstjes mee. We denken nu dat het komt door het lange vitaminegebrek, dat ze geen goede vacht er onder heeft aangemaakt. Of hebben jullie nog andere ideeën? Op de hals kijk je op die plekken zo door het haar heen, op haar huid. We hebben haar niet helemaal kaalgeplukt ;) Maar gewoon goed geborsteld. Ook op haar buik pluk je zo haar hele vacht er af en blijft er een wit donslaagje over.

Komt dit echt door vitaminegebrek? Kunnen we haar met iets helpen? Ik dacht lijnzaadolie, maar dat was toch juist om de vacht goed los te laten komen?!

geerke

Re: Ondervoed geweest, vacht verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:32

kijk eens goed of je luizen ziet?
Dat zou me niets verbazen,omdat de pony in slechte conditie was(en mischien nog is)
Pluk een beetje haar eruit en kijk dan met daglicht heel goed of je piepkleine beestjes ziet lopen die een beetje grijs zijn.
Als het dat is helpt lijnzaad niet en moet je haar wassen met een anti parasitair middel.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:50

Kaal? Of gewoon heel kort haar (zomervacht)
Ik zou haar een keer helemaal wassen met dethol en vervolgens scheutje (zonnebloem)olie over voer doen elke voerbeurt.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 10:35

Nou ja, ik kan op de huid kijken, maar er zit nog wel iets van een dun laagje haar op. Het is ook niet zoals bij schurft dat je echt het hele haar er af "pakt" als het ware, maar lijkt meer op verharen. Alleen zit er dan geen volledige vacht onder!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:12

kan toch wel ooit, wij hebben 2jaar terug ook een fjord gekregen die heel raar in zijn haar zat en kale plekken etc. toen zoals ik zij gewassen met dethol en olie erover en bij de 'volgende vacht' zag je er niks meer van

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:28

Ik zou toch eens kijken of het geen luizen zijn.
Mijn paardje had heeft ongeveer het zelfde gehad toen ik hem uit de opfok plukte. Vreselijk mager en kreeg overal 'kale' plekken. En die zat onder de luizen. Heb hem toen helemaal kaal geschoren, paar keer gewassen met sebacil, dekentje erover en na een paar weken was alles weg, en kreeg hij in het voorjaar een prachtig mooie vacht terug.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 21:21

Jullie hadden gelijk! Ik dacht, zal wel niet, maar ik vond vanmiddag toch kleine beestjes in haar vacht.

Iemand nog een (snelle) tip voor een middel wat goed werkt? We gaan haar morgenochtend helemaal wassen (groot voordeel, een stal met warm water!). De stalbaas kwam met een schapenmiddel, maar ik las op internet dat dit vooral in dit geval nog wel eens gevaarlijk kan zijn voor je paard... Betadine shampoo doen?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:25

Dat schapenmiddel zal waarschijnlijk Sebacil zijn? Werkt prima, moet je alleen je paard mee insoppen en NIET uitspoelen. Dosering is 1 ml sebacil op 1 liter (handwarm) water. En na een dag of tien herhalen.
Wordt wel geadviseerd om handschoenen te gebruiken bij dat spul, en voorzichtig zijn dat het niet in de ogen oren en neus komt. Succes ermee!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 23:55

Nee, het was iets anders (Nebocil? begon met Ne-), verhouding was idd wel hetzelfde, 20 ml op 20 liter water stond er en ook herhalen. Ik zal even handschoenen meenemen. Uitspoelen moest naar mijn weten wel, maar dat zullen we nog even goed lezen. We lopen voor de zekerheid ook nog even langs de paardenhandel morgen, even vragen of ze een beter middel hebben wat sowieso op paarden kan.

Kans is trouwens groot (las ik ergens) dat de shet het ook heeft (komt van dezelfde stal en wordt met dezelfde borstels e.d. gepoetst).

[edit] spul heet Neocidol. Iemand enig idee of dit schadelijk is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 04:39

neoccidol word wel vaker voor paarden voorgeschreven dus je kunt het gewoon gebruiken...zelf wel even handschoentjes aantrekken,is wel heftig spul namelijk.
wij gebruiken er sebacil voor,dat is ongeveer hetzelfde.
het is nu echt de tijd voor luizen in een dikke wintervacht,om het dier te ondersteunen is het verstandig om het krachtvoer goed te houden,dus geef voldoende.
een gezond paard is namelijk minder lekker voor luizen :j

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 05:06

Als de baasjes ondertussen niet met iets anders bezig zijn.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 08:26

maXcomX schreef:

Huh?!?!?! }:0

Ellepel, thanks! Ik las ergens dat die luizen een paar dagen/weken nodig hebben om uit te komen, en ze is nog niet zo lang terug van die slechte stal. Ze is nu al flink bijgekomen en gaat binnenkort ook lekker het land op. We zijn heel erg blij dat ze niet toevallig vorige week al met de kudde het land op was geweest, want dan hadden we vandaag wel 10 paarden moeten wassen :brr: :brr:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:21

Jethafa schreef:
maXcomX schreef:

Ellepel, thanks! Ik las ergens dat die luizen een paar dagen/weken nodig hebben om uit te komen, en ze is nog niet zo lang terug van die slechte stal. Ze is nu al flink bijgekomen en gaat binnenkort ook lekker het land op. We zijn heel erg blij dat ze niet toevallig vorige week al met de kudde het land op was geweest, want dan hadden we vandaag wel 10 paarden moeten wassen :brr: :brr:

daar hoef je niet bang voor te zijn hoor....de luizen gaan alleen op 'zieke' paarden zitten.
Het is niet zo besmettlijk als iedereen beweerd....of al die andere paarden zijn ook in slechte conditie,maar dat zal wel niet ;)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 09:39

Ohh, nou, ben benieuwd of het ook op die shet zit dan, want die was een stuk minder ziek en ondervoed dan die grote...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:42

Laat dat haar er maar lekker afvallen dat is het zogenaamde zieke haar.
Met de goede verzorging hoeft het paard geen reserves meer aan te spreken en valt zijn beschermlaag (het haar) er vanaf en er zal gewoon een fijne vacht voor terug komen.
Misschien dat het wel even duurt.
Zeker als ze dadelijk lekker op gras komt ken ja haar in now time niet meer terug.

Ik zie dat het luizen zijn, bestrijden met frontline of veerust heb ik al eens gehoord.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:16

Je kan het beste je paardje 3 keer wassen met een week ertussen.
En ook je borstels, dekens etc (alles wat je voor het paardje gebruikt) ook even wassen.
Wat ik gedaan had bij de paarden die ook in contact met de mijne waren geweest is, Een verdunde dosis in een spraybus/plantenspuit en daar de manenkam van de andere paarden een paar keer mee ingesprayd. Gewoon voor de zekerheid.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:22

geerke schreef:
Jethafa schreef:

daar hoef je niet bang voor te zijn hoor....de luizen gaan alleen op 'zieke' paarden zitten.
Het is niet zo besmettlijk als iedereen beweerd....of al die andere paarden zijn ook in slechte conditie,maar dat zal wel niet ;)

Ik heb vorig jaar hier 6 jonge polopaarden gehad om in te rijden, en in April... ja hoor allemaal luis.
De besmetting had plaats gevonden door een deken. En dan gaat het snel. De paarden waren allen gekeurd en gecheckt voordat ze hier hier kwamen. Dus met ziekte heeft het niet veel te maken.
Dat betekende 14 dagen lang 1x per week behandelen met Sebacil. Een vervelend en tijdrovend werkje, omdat ze in die periode ook nog eens van wintervacht wisselden.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:17

Mjah, zoals je al zei, het is een tijdrovend klusje. We zijn de hele ochtend bezig geweest om haar te wassen, te drogen (en jeetje, wat was het koud!) en de stal te ontsmetten. Maar goed, we zagen geen luisje meer bewegen en er spoelden er ook echt heeeel veel uit bij het wassen, dus dat voelt wel goed. Ik las ergens na 10 dagen nog een keer doen, dus we kijken even wanneer het uit komt tegen die tijd. We houden de paarden er naast goed in de gaten. Ze staat niet echt heel dicht aan andere paarden (ene kant staat geen paard, andere kant zit half dicht), dus we hopen dat het zo genoeg is. En alle borstels enzo gewassen, even een nieuwe deken gekocht voor er op nu. Ik hoop dat haar vacht ook snel een beetje beter wordt nu, want ze is echt half kaal nu, heel plukkerig met half kale stukken. Hopelijk krijgt ze er straks een mooi nieuw zomervachtje voor terug!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:24

Als je ook andere paarden hebt, maar die nog geen luis hebben, dan zou ik ze toch ook meenemen. De luis wordt overgedragen door dekens, borstels, kleding en direct contact. De eitjes en neten kunnen al op die paarden terecht gekomen zijn, voor de uitbraak van de anderen.
na 7-10 dagen moet de herhalingsbeurt, dat is klopt. En alles war contact maakt ook (borstels etc.)
Ik hoop het niet nog een keer mee te maken. Ook vreemde dekens komen er niet meer in, zolang ze niet gereinigd zijn.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:24

Mjah, de enige pony die met dezelfde borstels werd gepoetst had het zaterdag nog niet, en hij is een behoorlijk eigenwijs (onopgevoed) klein shetje, dus als het niet hoeft dan liever niet.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:36

Ik zou het echt rigoureus aanpakken hoor!
Anders kun je in April (tijdens de vachtwisseling) weer opnieuw beginnen. Dat is namelijk de maand waarin luis zich helemaal gaat uitleven. De eitjes kunnen namelijk lang overleven, tot 2 jaar zonder gastheer.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 03:13

Jethafa schreef:
Jullie hadden gelijk! Ik dacht, zal wel niet, maar ik vond vanmiddag toch kleine beestjes in haar vacht.

Iemand nog een (snelle) tip voor een middel wat goed werkt? We gaan haar morgenochtend helemaal wassen (groot voordeel, een stal met warm water!). De stalbaas kwam met een schapenmiddel, maar ik las op internet dat dit vooral in dit geval nog wel eens gevaarlijk kan zijn voor je paard... Betadine shampoo doen?

Sebacil!
Geen shampoo oid.
Waar je goed op moet letten:
Alle dekens, borstels overalls etc. moet je ook behandelen. Evenals de stal (houtwerk, kieren etc).
Na 7- 10 dagen herhalen.
Als je ook nog andere paarden hebt: Ook behandelen, ook al zie je daar nog niets aan.

Geef in April nog een keer een behandeling. Achtergebleven eitjes in de omgeving kunnen dan alsnog uitkomen.