Stalling kiezen is best moeilijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RedZone

Stalling kiezen is best moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:18

Beste Bokkers,
Mijn huisgenoot heeft een pony, de verzorging doen we samen. Dit is een leuke kans voor mij zodat ik ook lekker bezig tussen de dieren waar ik om geef. Hier ben ik haar erg dankbaar voor. Maar er is een dilemma.
Het paard is niet gelukkig op het moment en dus zijn we hard aan het zoeken naar andere stalling. We hebben al heel wat gezien en mijn huisgenoot (en vriendin) hebben er wat tussenuit gehaald die ons leuk leek voor het paard. Ze word ziek van het zien van al die stallen die worden aangeboden en kan moeilijk een keuze maken omdat ze bang is de verkeerde keuze te maken.
Ik probeer haar te steunen door plus en mins op te noemen en zij zegt dan "Maar wat als".
Wat als kan je altijd hebben!! Daarom vraag ik jullie bokkers om een gunst, ik heb gelezen dat er meer zijn die zo doen. Dus wellicht kunnen jullie mijn vriendin wat verder op weg helpen. We hebben twee stallen gezien die ons wel wat leken.

Stal 1
- Ruime boxen of keuze voor de inloopstal
De inloopstal is betegeld, ze kunnen binnen of buiten staan op het verharde gedeelte.
- Kies je voor de box, dan is er een schema voor het voeren en binnen halen van de paarden. Dit schema is voor de huurders van de boxen onderling
- Doe het zelf stal, je mest zelf uit
- Deze stal is inclusief brok, hooi en bodembedekking
- Er is een buitenbak met verlichting aanwezig, een binnenbak is in aanbouw
- Er is een kantine met toilet
- In totaal staan er zo'n 23 paarden
- Er zijn hier wedstrijdruiters en recreatieve ruiters
- In de zomer staan de paarden dag en nacht buiten, in de winter staan ze overdag in de paddock
- De sfeer was gemoedelijk we werden goed ontvangen

Stal 2
- Ruime nieuwe boxen
- Doe het zelf stal, je mest zelf uit
- Er is geen schema
- Deze stal is inclusief hooi, brok.. de bodembedekking moet er nog bij komen. Vlas/stro.
- Er is een kleine binnenbak in aanbouw van 16 bij 30
- Er is een kleine kantine met toilet
- In totaal staan er zo'n 15 paarden
- Er zijn wedstrijdruiters en recreatieve ruiters
- In de zomer staan de paarden dag en nacht buiten met een inloopstal, in de winter gaan ze 's nachts op stal en overdag in de wei of de paddock.
- De sfeer was goed en ook hier werden we goed ontvangen.
- Door de binnenbak gaat de stalprijs iets omhoog

De afstand is relatief hetzelfde. De ene stal is wat groter dan de ander. Op beide stallen zeiden de mensen "Ik wil hier niet meer weg".
Deze twee stallen lijken enorm veel op elkaar! En dat maakt het moeilijk een keuze te maken. Bij stal 2 hadden we erg leuke gesprekken over koetjes en kalfjes en alles erop en eraan. Deze stal doet onderling ook veel samen zoals uitjes naar het bos, barbecue, stranduitjes.
Hoe dat bij Stal 1 zit weet ik niet.
Wat betreft het stalgeld ligt stal 2 25 straks 35 euro hoger per maand dan de andere stal exclusief bodembedekking wat er dan ook nog bij komt.
Wat kan ik mijn vriendin nog adviseren om te doen en wat denken jullie? Zodat ze uiteindelijk een hopelijk goede keuze kan maken?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:32

Ik zou gaan voor stal 1. Iets meer waar voor je geld, en met zo'n aantal paarden word een bakje van 16 bij 30 al gauw erg krap om echt iets in te doen. Ook de mogelijkheid om een uitloopje te krijgen voor het paard lijkt mij ideaal!
Met zo'n groep mensen (en zeker met een paard dat je deelt) moet een schema voor buiten en binnen zetten goed te doen zijn.

Duhelo

Re: Stalling kiezen is best moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:38

ik zou ook voor stal 1 gaan
faciliteiten zijn nagenoeg hetzelfde, binnenbak ook in aanbouw, hij is goedkoper, en er is een binnenzet schema + bodembedekking
kwa groepsactiviteiten, dat is leuk in het begin, maar wie gaat er daadwerkelijk wekelijks mee op ritten en dergelijke
daarnaast, bij een leuk groepje is er al gauw eens afgesproken om in groep te gaan rijden

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:42

Zoek op bokt/internet op de stalnamen en kijk of je er iets over kan vinden. Toen ik opzoek was naar een stal heb ik dat ook gedaan (gelukkig bij sommige) en heb ik soms mensen zelfs een berichtje gestuurd of zij mij iets over hun ervaring wilde vertellen.
Ik kan je echt aanraden om dat te doen, want mensen die op de stal zelf staan zijn over het algemeen wel tevreden :)

Om wat voor paard gaat het eigenlijk? Waarom is hij niet gelukkig op dit moment? Is het een paard dat graag buiten staat? En wat vinden jullie zelf belangrijk aan gezelligheid/rust e.d.?

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:58

Fijn dat jullie willen meedenken. Een binnenbak is leuk, maar geen prioriteit. Mijn vriendin rijd geen wedstrijden, traint niet en rijd liever buiten. En knuffelt veel met haar paard.
Het schema is het enige minpunt vanwege de werktijden van mijn vriendin. De stalhouder zegt dat hier wel rekening mee word gehouden.
Kiki, we hebben wat op internet gezocht, de ene heeft een website maar die is niet actief. De ander heeft geen website. Beiden hebben ze wel een hyvespagina.
Het paard is niet gelukkig, niet zichzelf op het moment. Ze staat constant alleen en word weg gejaagd door de anderen. Ze is het pispaaltje in de wei. Wat wij belangrijk vinden is heel makkelijk. Een basic stal, gezlligheid en geen gemopper of gelul. Een bak is voor ons geen prioriteit. Het paard staat wel graag buiten. Nu 24 uur per dag, maar 's nachts op stal is geen probleem zolang ze maar veel buiten komt.

Bij stal 2 komen ook nog oude stalleden langs vanwege de sfeer.
Bij stal 1 staan ze wel een dag in de paddock zonder hooi.

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:01

Het paard word trouwens dit jaar gedekt.
Stal 2 bied hiervoor wel mogelijkheden qua stallingsprijs. Hoe dat zit met stal 1 word nog geinformeerd.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:02

Hebben ze bij stal 2 wel de hele dag te eten? Want waarschijnlijk is er meer rust in de groep als de paarden wel eten hebben overdag buiten (als er natuurlijk voldoende is en op voldoende plaatsen). Dat zou dus wel een pluspunt zijn.

Is de inloopstal bij stal 1 met meerdere paarden, en hoe zit het daar met voer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:03

hmm ik zou voor stal 1 gaan, en kijken of er iets geregeld kan worden voor hooi.. hooi is namelijk heel belangrijk voor paarden..

Een binnenbak van 16 x 30 vind ik namelijk niet echt een pluspunt.. Daarin kun je namelijk longeeren. rijden is echt niet fijn in zo'n kleine bak..

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:08

Absoluut stal 2, zoveel uur overdag zonder hooi vind ik not done :n

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:09

Ik lees niets over de stalbazen. Mijn ervaring is dat als je geen goede stalbaas hebt je misschien wel faciliteiten hebt maar een K gevoel als je er naar toe gaat. En misschien zelfs uiteindelijk weer op zoek moet naar een andere stal. Dus hoe zit dat bij deze beide stallen...?

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:10

ik zou voor stal 1 gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:18

noviceh schreef:
Absoluut stal 2, zoveel uur overdag zonder hooi vind ik not done :n

Als er idd niets te regelen valt met stal 1 zou ik ook stal 2 doen. Maar vergis je niet in wat bodembedekking kost.. stro is erg duur. En zaagsel of stro korrel mag niet altijd..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:52

Ik zou zeggen stal 2 maar het minpunt is dat er geen buitenbak is. Ik snap dat het voor jullie misschien niet heel belangrijk is maar lijkt me toch wel prettig zo af en toe eens wat te kunnen rijden in de bak ofzo maar goed. Binnenbak is niet ruim maar ja. Ik ga toch voor 2.

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 00:03

Ik denk dat ik niet heel duidelijk ben geweest wat betreft stal 2!
Stal 2 heeft absoluut een mooie grote buitenbak, maar er komt een ruimte bij van 16 x 30 die overdekt gaat worden.
Wat betreft de bodembedekking zijn we op de hoogte.

Over de stalbazen.
Ik kan je er niet heel veel over vertellen ben ik bang. We komen langs en worden goed ontvangen.
Bij de stalbaas van stal 2 was het gezellig en ging het gesprek over koetjes en kalfjes en alles waar je het maar over hebben kan. Alsof je elkaar al jaren kent. Heel spontaan, heel gezellig. Je voelt je er direct welkom.

Bij stal 1 werden we goed ontvangen. Stalbaas komt leuk over.

Ik denk zelf dat je van een aantal keer niet heel goed kan weten hoe de stalbaas is, zo is mijn vriendin al eerder tegen de lamp gelopen door een stalbaas die leuk over kwam. Goed voor de dieren en zorgzaam. Ze is een aantal keer langs geweest maar op het moment dat je er staat blijkt het een duivel te zijn en is niets van wat hij zei waar. Hoe trek je de ware ik naar buiten?? Blijft toch wel moeilijk.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 04:20

Stal 2, bij beide komen ze iig genoeg buiten, maar ik vindt het inderdaad not done om een paard de hele dag in de paddock te zetten zonder hooi o.i.d. Dan hebben ze het na een aantal uren ook wel gezien en het is niet bevordelijk voor de spijsvertering.
Ik vindt eerste gevoel ook erg belangrijk, en zoals je zegt voelde het bij stal allemaal heel gemakkelijk en natuurlijk. Uitstapjes met je stalgenoten zijn zeker geen pre wat betreft stallingskeuze, maar is zeker een plus, geeft ook een leukere onderlinge sfeer vindt ik.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:11

Waarom is het paard niet gelukkig op de stal waar hij nu staat ??
De reden is wel van belang voor het uitzoeken van een andere stalling toch?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:44

Ik ga mee met kolkje.
Ik zou eerst zeggen stalling 1, een uitloopstal is namelijk wel echt ideaal in mijn ogen. Maar als ze de hele dag geen hooi krijgen en op zand staan, brengt dat wel wat risico's met zich mee, zoals zand eten e.d.

Daarom zou ik dan ook gaan voor stalling 2. Ik begrijp uit je overzicht dat er nu nog helemaal geen rijbak is, alleen degene in aanbouw?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:20

Stal 1 zou ik kiezen. Die klinkt bij mij namelijk als de stal met de meeste buitenlucht voor de paarden. Vind dat waar ik sta met m'n paard, dat ze al weinig buiten komen :\ Maarja, er is geen plaats op andere stallen hier in de buurt.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:25

ik zou inderdaad navraag doen naar de stalhouders en proberen hun manier van omgang met de paarden boven tafel te krijgen. Zijn ze zelf begaan met de paardjes of wordt alles opgeknapt door personeel en zijn ze meer van het motto 'als het maar geld oplevert'. De faciliteiten zijn bijna hetzelfde en je geeft zelf al aan dat binnenbak geen must is. Dus: op onderzoek uit in de omgeving, doe eens wat navraag bij plaatselijke veeartsen, die weten vaak wel veel ;-)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:37

PrinsjeH schreef:
doe eens wat navraag bij plaatselijke veeartsen, die weten vaak wel veel ;-)

En de hoefsmid, weet vaak ook veel :j

amybokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:48

Stal 1 , lijkt mij het beste.
Waarom:
Het is meer een manege en veel ruimer dan stal 2.