Geschikte omheining en permanentkabel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Geschikte omheining en permanentkabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 16:43

We zijn ooit begonnen met een afrastering op shetlandhoogte. Nu hebben we fjorden en voor de grootste is het net te laag. Voor haar wordt het zeg maar uitnodigend om er eens overheen te springen en dat is de bedoeling natuurlijk niet.

Allereerst, hoe hoog zouden jullie de palen boven de grond hebben staan als je weet dat de grootste fjord 1,50m is? Er zal nooit een groter paard komen te staan, dus huizenhoog of op kwpn-maat wil ik ze niet hebben omdat dat in de omgeving geen gezicht is (wat moet dat moet, maar dus niet meer zeg maar).

Het stuk dat we opnieuw af willen rasteren (gaat om 1 deel in eerste instantie) ligt aan een doodlopende zandweg. Deze zandweg is de oprit van mijn oma. Wij wonen zelf iets verderop en hebben daar ook wat weides. Op het moment dat de boel uitbreekt komen ze geheid hier naar huis (ervaring ;) ), dus we moeten iets hebben wat redelijk degelijk is. Daarnaast is het daar vrij vlak, dus het nodigt sneller uit om aan die kant door de omheining te breken.
Naast de fjorden hebben we ook nog 2 shetlanders waar qua afrastering goed rekening mee gehouden moet worden :+ .

Verder moet het veilig, betaalbaar en onderhoudsvriendelijk zijn. Het gebruikte materiaal mag best iets duurder zijn als dat gecompenseerd kan worden in de paalafstanden bijvoorbeeld.

Zelf zit ik momenteel te denken aan permanentkabel. De calculator van Gallagher zegt dat je paalafstanden van 9 meter kunt hanteren, maar werkt dat in praktijk ook zo?

inma

Re: Geschikte omheining en permanentkabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:03

Ik heb vorig jaar ook gekeken naar verschillende afrasteringen en ben ook een keer bij iemand wezen kijken die permanentkabel heeft laten plaatsen. Deze mensen waren er zeer tevreden over en het zag er inderdaad ook keurig uit! Alleen als je het laat plaatsen heb je (ik dacht 15 jaar) garantie.
Gallagher gaf aan dat het heel moeilijk was om zelf goed te plaatsen zonder het goede gereedschap, maar dit kan natuurlijk ook een beetje een verkooptruc zijn.
Als ik de kosten van het plaatsen meenam was ik ongeveer net zoveel kwijt als dat ik een houten hek zelf zou plaatsen. Omdat ik dit ook mooier vond staan heb ik uiteindelijk toch voor het houten hek gekozen. Uiteraard wel met een klein stroomdraadje erlangs.

DubbelFun

Re: Geschikte omheining en permanentkabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:54

Kijk of je via Marktplaats aan kunststof palen kunt komen en dan 2 a 3 lagen pijp er tegen. Die kunnen ook over een grotere afstand (tot 6 meter) en 2e hands hoeft het niet zoveel te kosten.
Qua hoogte zou 1,20 hoog genoeg moeten zijn.
Als je huidige hekwerk iets van 1 meter is zou je ook afstandhouders bovenop de palen kunnen schroeven en daar een stroomdraad/lint door. Dan zit je ook op 1,20/1,25.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:21

Ik zou gewoon gaan voor het bovenste draadje op zo'n 110 - 120 cm , en kittig stroom erop zodat ze er niet eens bij in de buurt durven te komen }:)

Zeker Fjorden en Shetten moeten echt geen ideeën krijgen dat ze iets tegen het hek kunnen beginnen :P

Dus meerdere draden , voor de Shetten op 30 en 60 cm , voor de grotere op 90 en 120 cm.
En dan een doodklap stroom erop , knappe koudbloed die er dan nog doorheen gaat :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:01

inma schreef:
Ik heb vorig jaar ook gekeken naar verschillende afrasteringen en ben ook een keer bij iemand wezen kijken die permanentkabel heeft laten plaatsen. Deze mensen waren er zeer tevreden over en het zag er inderdaad ook keurig uit! Alleen als je het laat plaatsen heb je (ik dacht 15 jaar) garantie.
Gallagher gaf aan dat het heel moeilijk was om zelf goed te plaatsen zonder het goede gereedschap, maar dit kan natuurlijk ook een beetje een verkooptruc zijn.
Als ik de kosten van het plaatsen meenam was ik ongeveer net zoveel kwijt als dat ik een houten hek zelf zou plaatsen. Omdat ik dit ook mooier vond staan heb ik uiteindelijk toch voor het houten hek gekozen. Uiteraard wel met een klein stroomdraadje erlangs.

Het is geen verkooptrukje, Permanentkabel kan het beste dor een profi geplaatst worden.
Voor Fjorden zou 120 cm hoog genoeg moeten zijn en inderdaad goed stroom erop.
Meer informatie (ook over een houten omheining) kan ik geven via PB