Gewichtstabel uit BIT

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:53

michelle200 schreef:
..scheer niet iedereen over de zelfde kam.

Dat wil ik ook zeker niet doen. Het tabelletje in de BIT moet je ook zien als een leidraad, als een soort bewustwording. En er zijn heus nog mensen die echt geen idee hebben wat wel en zeker niet meer kan.
Die gaan nu hopelijk nadenken.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:58

Nu snap ik ook de opmerking op site van een manege in Brabant, daar zijn ruiters van meer dan 90 kilo niet welkom, in verband met de gezondheid van de paarden (ze zullen BIT wel gelezen hebben).
Ronduit belachelijk die tabel. Wat te denken van de heren springruiters, wat zullen die wel niet wegen (gezien het postuur van vele, we gaan geen namen noemen), en als je dan ziet hoe de paarden als springende vlooien over een hindernis gaan. Kijk naar je paard of pony, gelukkig zijn ze net zo verschillend als mensen en bepaal met gezond verstand wat wel en wat niet kan. Maar zeg niet dat de ruitersport (springen en dressuur) niet weggelegd is voor mensen van meer dan 90 kilo. Ik ben eigenlijk van mening dat dit een vorm van discriminatie is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:02

ach zielige ik , nu kan me vader nooit zijn angst voor paarden over winnen , dan zou die op een shire moeten en die vinbdt je niet zo snel op de manege

net zoals mijn broer die altijd schimmelhoppen zegt maar gewoon zelf moet ervaren hoe het is om paard te rijden , maar dat zal dus nooit lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:03

en nu kan ik me cker altijd ergeren aan het gebruik van schimmel , in plaats van paard of pony

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:42

Rare indicatie dat lijstje, als je dan naar al die manege's kijkt, daar rijden grote e-pony ook mee met gewoon kleine dikke volwassenen erop (sorry dat ik het zo zeg) die lijst is volgens mij gewoon op een paar paarden van toepassing

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:01

Dat van die friezen klopt wel degelijk, ze zien er stevig uit, maar heb je die zwakke ruggen wel eens goed bekeken? andalusiërs trouwens net zo. Die zijn helemaal niet zo sterk.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:06

Nadhir schreef:
Rare indicatie dat lijstje, als je dan naar al die manege's kijkt, daar rijden grote e-pony ook mee met gewoon kleine dikke volwassenen erop (sorry dat ik het zo zeg) die lijst is volgens mij gewoon op een paar paarden van toepassing


Ja dan zeg je ook wat, maneges.....
Als ze alle maneges zouden controleren om diervriendelijkheid zouden er maar heel weinig overblijven... Die lijst is op de meeste paarden van toepassing, alleen gaat bij (bijna) alle maneges het geld boven het welzijn van het paard.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:46

De ene ruiter is de andere ook niet. Een goede zware ruiter hindert minder dan een lichte slechte ruiter.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:26

Kais schreef:
Ik denk dat het meer 'n richtlijn ofzo is, het verschilt natuurlijk per paard. Naja als je 'm graag wilt hebben:

Shetland, Welsh B: 50 kilo
New Forest, grote Arabier: 60 kilo
IJslander, Draver, Engels Volbloed: 67 kilo
Andalusier, Fries, kleine KWPN'er, Quarter: 75 kilo
Haflinger, Fjord, grote KWPN'er, Tinker: 90 kilo
Bels, Shire: 115 kilo


Ohwwwja nee tuurlijk, Jasmijn (Engels Volbloed van 1.69) zou mij niet meer mogen dragen, omdat ik 2 kg te zwaar ben Knipoog Tong uitsteken..
Nou, ze is er vast blij mee om dat te horen Haha! Hahahahaha, neeeeeeeeeeeee onzin natuurlijk!!

(maar ik geloof dat ik niet de enige ben die dat al heeft gezegt hier Schijnheilig )

Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:01

Citaat:
Nu snap ik ook de opmerking op site van een manege in Brabant, daar zijn ruiters van meer dan 90 kilo niet welkom, in verband met de gezondheid van de paarden


En toch is dit helemaal niet zo gek.
Die paarden lopen meer als een gemiddelt prive paard.

De nederlandse bevolking wordt steeds zwaarder houd daar ook rekening mee. En dan is het heus niet verkeerd o er eens stil bij te staan wat die manege paarden dan wel niet elke dag mee moeten sjouwen.

Als ik opzoek ga naar een ruitervakantie staat er 9 van de 10x een max gewicht bij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:11

Kais schreef:
IJslander, Draver, Engels Volbloed: 67 kilo


Ow jee Verward Dan kan ik niet meer met een zadel op een Ijslander, Draver of Engels Volbloed rijden, want dan ben ik te zwaar...

En intussen maar slagroom eten en bijsnoepen om een beetje op gewicht te blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:17

Cowgirl schreef:
De nederlandse bevolking wordt steeds zwaarder houd daar ook rekening mee. En dan is het heus niet verkeerd o er eens stil bij te staan wat die manege paarden dan wel niet elke dag mee moeten sjouwen.


Nou inderdaad zeg. Maar ook wat privepaarden betreft, soms zie je combinaties waar je misselijk van wordt. Ik heb niets tegen zware mensen, maar zoek dan in hemelsnaam een paard uit dat je kan dragen. Ik heb ooit een heel dik en zwaar iemand zien rijden met een heel iel en klein arabiertje. En maar klagen dat hij met zijn hoofd omhoog bleef lopen (Gut, hoe zou dat toch komen?). Heel extreem zware mensen horen ook gewoon niet thuis op de rug van een paard.

De houding en zit maakt natuurlijk ook een wereld van verschil voor een paard. Een zwaar iemand die goed kan rijden, kan een stuk minder belastend zijn voor de paardenrug dan een licht persoon die zit te stuiteren.

Charlot_

Berichten: 345
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:14

Haha, dan zou mijn Welsh me bijna niet meer mogen dragen, terwijl er ook volwassenen op gereden hebben..... Klopt echt niks van!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:19

Rowy schreef:
Dat van die friezen klopt wel degelijk, ze zien er stevig uit, maar heb je die zwakke ruggen wel eens goed bekeken? andalusiërs trouwens net zo. Die zijn helemaal niet zo sterk.



Vind ik weer een beetje kort door de bocht om dit zo te stellen, dus alle Friezen en Andalusiers hebben een zwakke rug Verward

Ik vind die tabel niet echt een goede richtlijn, dat zou betekenen dat ik wel op Piep mag rijden, maar niet als mijn Spaans zadel erop ligt want dan kom ik wel eens boven die 75 kg Bloos!

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:26

moesten friezen vroeger niet met ridders in zwaar harnas rondcrossen?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:41

ik mag nog 40 kilo aankomen voor m'n haffie Haha!
nouja, laten we dat maar niet doen Knipoog

wel een beetje raar dat een grote arabier maar 60 kilo mag dragen, ik dacht dat die toch wel wat sterker waren Verward ik zie regelmatig volwassen mannen op arabiertjes rijden..

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:04

YvonneAa schreef:
IJslander, Draver,
Engels Volbloed: 67 kilo

Andalusier, Fries, kleine KWPN'er, Quarter: 75 kilo


Arme Bruun Verdrietig
Maar gelukkig zitten er KWPN papieren bij

Ik vind het trouwens ook een goede regel dat er op sommige maneges een max. gewicht wordt aangehouden. Ook al zijn er genoeg paarden die makkelijk weglopen onder 100 kilo, beginners moeten het eerst leren en dat is echt funest voor die ruggen, die dieren hebben het sowieso al zwaar te verduren. Eigenlijk zouden alle maneges een maximum gewicht moeten hanteren.