Hoe veilig en proper hooi geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Hoe veilig en proper hooi geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:29

Ik zit een beetje met een probleempje met mijn pony.
Ik weet maar niet hoe ik proper en veilig hooi aan haar kan geven.

Als ik haar hooi in een hooinet geef raakt ze altijd verstrikt met haar benen
in het net, ook haar achterbenen tovert ze erin. Dus dat is niet veilig.
Als ik haar hooi zo in haar stal of buiten leg trapt ze het helemaal open, rolt
erin en plast en poept erop en dan moet ze het niet meer.
Buiten vermengd ze het dan ook nog eens met aarde zodat ik het ook mag weggooien.
Een hooizak is ook niet veilig voor haar.
En een bak waar je het hooi in kunt steken ook niet want dan haalt ze het er
ook allemaal uit of draaid ze de bak om.

Heeft iemand nog een ideetje? :D

Anoniem

Re: Hoe veilig en proper hooi geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:31

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:33

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:41

Wij hebben allemaal hooibakken staan van 2 bij 2 bij 1 meter ongeveer, zoals hierboven staat. Die gooien ze echt niet om, ze verplaatsen hem hooguit. Verder zijn ze echt super stevig en kunnen wel tegen een stootje.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:46

Sonja schreef:
In deze hooitassen kan ze echt niet met haar benen komen: http://www.magics-spirit.nl/index1.html
en ik weet toevallig dat Dubbeldun hier op bokt de trailertasuitvoering te koop heeft.

Hm misschien dat dat een idee is ja, in de ruitersportwinkel hier hebben ze die ook te koop maar dan moet ik hem wel hoog genoeg hangen want ik ben er zeker van dat ze er anders ook in geraakt.
Zo'n trailertas ken ik niet direct, even zoeken.

0152141488 schreef:
hooi rek ?

ook echt handig anders zo'n hele grote bak van 2m bij 2 m en 1 m diep.... die kan je ook kopen echt handig.. mijnpony is ook niet echt de slimste.... maar dit help...

Ik heb gehoord dat een hooirek niet gezond is voor paarden aangezien ze dan wat met hun hoofd naar boven moeten gaan en ze zo makkelijker stof naar binnen hebben.

Zo'n grote bak is nog wel een oplossing voor buiten maar dan wordt hun paddock er wel weer kleiner op.
Zou zo'n bak ook op maat van mini's bestaan want ik denk niet echt dat ze met haar 77cm tot op de bodem zal kunnen komen. :P

AtelierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:37

Je kunt een hooirek toch qua hoogte dusdanig hangen dat je pony er goed bij kan, zonder er een zooitje van te maken?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:39

hooiruif??

lijkt me ook wel veilig toch??

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:40

Wij hebben een 1000 liter bak ontdaan van het watervat gedeelte, en dat gebruiken we als hooiruif. Hij is zwaar, dus valt niet om. Heeft alleen verticale spijlen dus vast zitten kan ook niet.
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:28

Zetta schreef:
Sonja schreef:
In deze hooitassen kan ze echt niet met haar benen komen: http://www.magics-spirit.nl/index1.html
en ik weet toevallig dat Dubbeldun hier op bokt de trailertasuitvoering te koop heeft.

Hm misschien dat dat een idee is ja, in de ruitersportwinkel hier hebben ze die ook te koop maar dan moet ik hem wel hoog genoeg hangen want ik ben er zeker van dat ze er anders ook in geraakt.
Zo'n trailertas ken ik niet direct, even zoeken.

0152141488 schreef:
hooi rek ?

ook echt handig anders zo'n hele grote bak van 2m bij 2 m en 1 m diep.... die kan je ook kopen echt handig.. mijnpony is ook niet echt de slimste.... maar dit help...

Ik heb gehoord dat een hooirek niet gezond is voor paarden aangezien ze dan wat met hun hoofd naar boven moeten gaan en ze zo makkelijker stof naar binnen hebben.

Zo'n grote bak is nog wel een oplossing voor buiten maar dan wordt hun paddock er wel weer kleiner op.
Zou zo'n bak ook op maat van mini's bestaan want ik denk niet echt dat ze met haar 77cm tot op de bodem zal kunnen komen. :P

Je kunt ook een bak in de hoek van een stal timmeren. Dus aan de stal vast. Met een rong onderin waar he eventueel nog een hooinet in vast kan maken (kunnen ze niet in verstrikt raken omdat de bak dicht is)

In de paddock kun je ook een ruif in de omheining maken of een bak in/buiten de omheining. (bijvoorbeeld zoals zo'n voerhek zodat ze er niet doorheen gaan)

voorbeelden
http://www.aktivstall.de/im/Zaunraufe/Zaunraufe-5.jpg
http://www.aktivstall.de/holl/PDF/HorseKing-ruif.pdf
Afbeelding

deze van iDj is heel mooi!
_iDj_ @ [VSW] hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:59

Je kan een voerbox van hartog aanschaffen en deze kan je evt ophangen. M'n paard heeft deze ook in z'n stal en het blijft nu allemaal een stuk netter en ligt niet meer door z'n hele stal heen.