Enorm bezweet paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

autumntime

Enorm bezweet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 23:17

Mijn pony zweet echt enorm erg na een uurtje les, hij is dan gewoon helemaal doorweekt en dan ook niet meer droog te krijgen met alleen stappen of droogwrijven oid. Hoe kan ik dat het beste aanpakken en kan ik zn benen in de winter afspoelen?

Alet

Re: Enorm bezweet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:18

Heb je hem op stal, of buiten?
Hoe is het met de vacht, dik of dun?
Wat is de conditie van het paard?
Heb je binnen les? Hoe warm is het daar?
Hele hoop vragen!

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:20

Ja... mijn paard zweet ook best, maar dat is heel veel stress, geef idd eerst antwoord op de vragen van Alet, dan kun je denk ik al heel wat veranderen!!

autumntime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 23:25

Hij is heel kalm dus daar ligt het niet aan, verder longeer ik hem eerst een kwartier intensief en dan zweet hij helemaal niet...
Hij staat op stal, met deken en komt als het weer het toelaat elke dag een paar uurtjes samen met de andere pony's buiten.
Zijn vacht is iets dikker dan een zomervachtje maar hij is niet geschoren.
Hij heeft een redelijke conditie, hij pomt wel een beetje na de les.
Ik rij binnen en het is er ongeveer een graad kouder als het tja koud is en in de zomer rij ik gewoon buiten.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:35

Zweetdeken op en een uur of 2 uur wat nodig is op stal zetten, daarna dekens wisselen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:37

Een echte wollen deken opdoen na het rijden.
Het zweet trekt in de deken en je paard komt er droog (of in ieder geval een stuk droger) onder vandaan.
Deken wel een paar uur op laten liggen met een singel erom.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:39

lekker in het zand laten rollen wil ook goed helpen, goed poetsen en nog even de zweetdeken erop.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 08:50

ninne1 schreef:
lekker in het zand laten rollen wil ook goed helpen, goed poetsen en nog even de zweetdeken erop.

Dat is het beste, maar in deze tijd van het jaar helaas niet haalbaar.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:25

friesiszwart schreef:
ninne1 schreef:

Ik ben wel benieuwd waarom jij vind dat het niet haalbaar is in deze tijd van het jaar. Ik laat mijn paard nu ook gewoon rollen in de bak na het rijden en gooi hem daarna zo de wei op. Zolang het paard goed is uitgestapt en goed op adem is, vind ik het geen probleem.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:27

Mijn beide shetten staan ook in een dikke wintervacht. na een uur of anderhalf een flinke rit in het bos, is de ene klam/vochtig en de andere door en door nat (zweet druipt van zijn buik). Hun conditie is gelijk en ze zijn ook prima in conditie. Het ene mens zweet ook meer en gemakkelijker als de andere.
Ik zet ze na het werk zo op stal. Er is geen tocht. Ik doe geen deken op, hun vacht werkt namelijk hetzelfde: zweet wordt getransporteerd naar de buitenkant. de huid en ondervacht zijn redelijk droog. Wel krijgen ze extra ruwvoer.

Rollen na het werk vind ik wel prettig om te doen maar deze tijd van het jaar heb ik alleen een natte bak en heeft het dus geen zin

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:29

xtostarlight schreef:
Zweetdeken op en een uur of 2 uur wat nodig is op stal zetten, daarna dekens wisselen

ik zou mijn paard nooit twee uur met een zweetdeken op laten staan, vooral niet als ie zo erg bezweet is als deze :n
De zweetdeken wordt nat en na een klein half uurtje neemt ie geen vocht meer op.
Dan heb je dus nog anderhalf uur een natte deken op je paard liggen.
Goed ingredient om ziek van te worden.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:59

friesiszwart schreef:
ninne1 schreef:

Zolang het zand een beetje droog is vindt ik het ook geen probleem, alleen als de bak redelijk nat of modderig is doe ik het ook niet.
Paardje geniet er enorm van!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:06

Benen tot de voorknie en de sprong kan je altijd afspoelen. Alleen als het vriest krijg je zo'n ijsbaan...

Als een paard zo nat is als die van jou pak ik een emmertje water, spons en een zweetmes. Even afsponzen en gelijk met het zweetmes erover. Daarna half uurtje zweetdeken op; meestal zijn ze dan wel droog, anders pak ik dan nog een zweetdeken en wacht nog een half uur.

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:16

een zweetdeken helpt altijd wel goed;) en als hij die opheeft nog lekker met je paardje gaan stappen

xxx

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:53

zorgen dat je paard gestapt is tot hij niet meer pompt, eigenlijk liefst tot hij niet meer erg warm aanvoelt
dus, na de les uitstappen tot de ademhaling terug normaal is (bij voorkeur aan de hand) tegen dan gaat hij ook zo warm niet meer aanvoelen, dan zweetdekentje erop, als je kan nog effe stappen,
Daarna op stal met een nieuw zweetdekentje (daarom belangrijk: als je hem op stal zet mag hij niet meer warm aanvoelen, nat is geen probleem, maar niet meer warm, anders gaat die nazweten en begin je weer opnieuw)
en dan na een uurtje ofzo gewoon de deken eraf, en zo verder laten opdrogen.
Zodra paard aan de buitenkant niet meer warm aanvoelt zou de huid normaal al terug droog moeten zijn, en kun je je pony gewoon op stal of nog beter in de weide of paddock zetten