Advies, pony went niet goed tussen andere paarden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Advies, pony went niet goed tussen andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 16:07

Hallo,

Mijn 3 pony's zijn in november uit elkaar gehaald nadat ze jaren hebben samen gestaan.
Twee staan er nog samen, de ander is alleen naar een nieuwe 'kudde' gegaan. Hier staan ze met zijn vieren.
We zijn nu 3 maanden verder en hoewel het wel iets beter gaat tussen mijn pony en de kudde. Heb ik het idee dat ze zich er nog niet helemaal thuis voelt.
De pony's staan 24/7 buiten met inloopstal, onbeperkt hooi en krijgen dagelijks voer.
Tot op heden is mijn pony nog steeds het grote pispaaltje tussen de andere en ik vraag me af hoe lang ik dit nu nog kan aankijken.
Over het algemeen went ze enorm snel.
Ze is een grappenmaker en houd van aandacht, maar ze houd er ook van om lekker door de wei te rennen en zich niet goed te laten vangen. Nu ze niet echt een vriendje heeft in de wei hangt ze enorm op mij (tuurlijk vind ik het leuk als ze naar me toe komt en blij is als ze me ziet, maar dit is niet zoals mijn pony was. Dus heb ik eerder medelijden). Met eten staat ze vaak alleen of met een ander paard. Maar komt één van de andere twee eraan dan staat ze weer alleen en afgezonderd van de groep.
Ook als ik haar nu meeneem naar de stal of langs die twee pony's moet dan wilt ze niet voor ik die andere twee de andere kant op breng.

Ik heb er geen ervaring mee dat het zo op deze manier gaat, omdat ze normaal, zoals ik al zei, snel went en goed met andere paarden kan. En omdat ik me nu toch afvraag wat ik hiermee moet, misschien hebben jullie advies.

Marqit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:30

Is het misschien mogelijk om jouw pony even met één van de drie apart te zetten voor een paar dagen.
Ze kunnen dan aan elkaar wennen en na een paar dagen kan je ze dan samen zetten.
In de opfok heb ik dit een paar keer zien gebeuren op deze manier en daarna ging het prima.

succes!!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:34

Marqit schreef:
Is het misschien mogelijk om jouw pony even met één van de drie apart te zetten voor een paar dagen.
Ze kunnen dan aan elkaar wennen en na een paar dagen kan je ze dan samen zetten.
In de opfok heb ik dit een paar keer zien gebeuren op deze manier en daarna ging het prima.

succes!!

ik wou precies het zelfde zeggen dit werkte bij ons wel

Marchador

Re: Advies, pony went niet goed tussen andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 17:05

Nee dat gaat helaas niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:11

en je pony kan niet mer bij die andere twee?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:18

Helaas niet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 22:24

Marqit schreef:

succes!!

Wat ik me wel afvraag is of dit na 3 maanden nog zin heeft? :)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:22

Misschien liever wat langer.
Die andere twee zijn nu maatjes en zij is de indringer. Je moet de maatjes uitelkaar halen, haar bij één van de twee inzetten en dan weer bij elkaar zetten en hopen dat het beter gaat. Uit zichzelf het probleem op te laten lossen kan ook, maar dat heeft je tot nu toe nog niks opgeleverd. Ik zou ervoor gaan het duo uit elkaar te halen en een van de twee bij het buitenbeentje te zetten. En dan de meest toegankelijke van de twee.
En met een draadje in de wei is dit snel te realiseren toch?

autumntime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:22

Oef, ik heb het ook meegemaakt.
Helaas zijn wij tot de conclusie gekomen dat het niet meer werkte en hebben we hem naar een andere kudde verhuist...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 00:15

Mag ik vragen hoe lange tijd jullie daarover gedaan hebben? Hoe lang heeft jullie paard in die kudde gestaan?

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:51

mijn pony ging toen ook uit de kudde heeft toen langs alleen gestaan nu gaat tie deze zomer in een andere groep ben benieuwt hoe dat gaat zie er wel tegenop ik hoop dat het straks beter gaat met de jouwe

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:46

hier heeft het met een pony wel een half jaar geduurd, en nu staat ze hier meer dan een jaar en is ze nog af en toe het buitenbeentje. Dat komt ook wel een beetje door haar eigen gedrag, maar de andere 2 jagen haar ook nog steeds wel af en toe weg. Ze ging na een half jaar wel steeds meer voor zichzelf op komen, en nu durft ze bij mijn ponyruin ook wel eens van zich af te bijten als iets haar niet zint.