Bizar toeval of verkeerde verzorging?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Morhwen

Bizar toeval of verkeerde verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 21:44

Ik heb getwijfeld of ik dit topic moest openen, maar ik doe het toch. Om het te delen en misschien ook om toch de mening van anderen te horen.

Even een situatieschets:

Ik heb vier stallen, waarvan ik er drie voor mijn eigen paarden gebruik en een om te verhuren. Ik heb ruime, open stallen. Ze zijn aan de bovenkant open waardoor er altijd voldoende frisse lucht in de stallen is. De paarden staan op rubber matten, zonder bodembedekking omdat mijn paarden alles eten wat ze tegenkomen, dus ook bodembedekking 8-) De stallen zijn voorzien van automatische drinkbakken.

De paarden gaan elke dag naar buiten, weer of geen weer. 's Ochtends krijgen ze hooi mee naar de wei en 's avonds gaan ze op stal waar ze hooi krijgen en Pavo basisbrok. Meer niet. Het hooi komt overigens van eigen weiland. Een weiland waar geen dieren in lopen.

Wat is nu het probleem?
In de stal die ik verhuur hebben nu al 3 :? paarden een koliekaanval gehad. Het eerste paard was een KWPN'er van 15 jaar oud en had last van zandkoliek. Het tweede paard een Arabier van 4 jaar, had een gedraaide darm. Beide paarden hebben het niet overleefd. Het derde paard, een Draver van 17 heeft ook koliekaanval gehad en is hier gelukkig wel van opgeknapt.

Na de zandkoliek van het eerste paard is de paddock voor de stal betegeld, en hebben we een pad (track) om het weiland gemaakt om zo het zandeten te voorkomen. Maar toen kwam de Arabier...

Mijn eigen paarden (tinker, shetlanders) hebben tot nu toe nergens last van gehad en krijgen dezelfde verzorging.
Doe ik iets fout of is dit een bizar toeval? Ik weet zo langzamerhand niet meer waar ik het in moet zoeken.

Anoniem

Re: Bizar toeval of verkeerde verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:46

In ieder geval nooit op zand gaan voeren.... Heb ik zeer slechte ervaring mee (koliek, meerdere malen bijna fatale afloop). Sinds we dat niet meer doen, niks meer aan de hand.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:18

Ik denk je de paarden een bodembedekking moet geven om te knabbelen. En daarbij moet je heel secuur zijn waar je voert zodat er geen zand opgekomen kan worden bij het eten.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:22

Ik neem aan dat je voldoende hooi in de box gooit, als ze op stal gaan 's avonds?

Dan is het gewoon toeval.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:41

@Morhwen
Doe ik iets fout of is dit een bizar toeval? Ik weet zo langzamerhand niet meer waar ik het in moet zoeken.

Ik kan me je twijfel goed voorstellen,
Shetlanders en tinkers zijn wel erg sober, maar ook echte eters het liefst de hele dag.
Ook die zullen heus wel zand binnen krijgen, het ene paard is er gevoeliger voor dan de andere. Maar zo heftig dat ze het niet overleven is wel heel erg.
Heeft de dierenarts die waarschijnlijk wel bij de stallen is geweest geen opmerking/advies gegeven?

Geen bodembedekking in de stal is op zich niet verkeerd als er maar wel voldoende hooi is om te eten.
Mijn haflinger staat ook op rubber(eet anders ook zijn stal leeg), maar die sluit ik niet op.
Loopt 24/7 in een zand paddock. Toen hij in een zeer kale wei liep hadden we veel meer last van zandkoliek dan nu. Paarden eten soms ook zand door vitamine minerale gebrek. Maar dat zou wel heel erg toeval zijn als alle 3 die paarden dat gehad hebben.

Zou dit toch met een DA overleggen,

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:07

heb je wel een zout en mineralen blok in de stal hangen? (geen lick it ofzo maar zo'n echte rode van knz)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:16

Kunnen de paarden de hele dag eten buiten en op stal? Jouw paarden zijn wellicht gewend aan dat ze niet constant kunnen knabbelen maar paarden die nieuw op stal komen zijn een bodembedekking gewend en dus gewend constant te kunnen knabbelen waardoor de darmen constant aan het werk blijven. Die nieuwe paarden krijgen ineens een fikse overgang van bodembedekking naar niks en twee keer per dag hooi. Kan zijn dat de darmen daar een flinke klap van krijgen in 1 keer en dan gaat het fout. Hoeveel hooi krijgen ze 's ochtends mee?

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:35

Mindfields schreef:
Kunnen de paarden de hele dag eten buiten en op stal? Jouw paarden zijn wellicht gewend aan dat ze niet constant kunnen knabbelen maar paarden die nieuw op stal komen zijn een bodembedekking gewend en dus gewend constant te kunnen knabbelen waardoor de darmen constant aan het werk blijven. Die nieuwe paarden krijgen ineens een fikse overgang van bodembedekking naar niks en twee keer per dag hooi. Kan zijn dat de darmen daar een flinke klap van krijgen in 1 keer en dan gaat het fout. Hoeveel hooi krijgen ze 's ochtends mee?

Ik denk ook dat hier het probleem in zit. Je moet zoveel hooi geven dat de volgende ochtend eigenlijk nog wat restjes liggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:50

de paarden krijgen hooi op de wei
hoeveel plaatsen leg jij hooi neer, kan de nieuwkomer ook bij dat hooi ?

worden de paarden goed ontwormd, juist een nieuwkomer kan ziek worden van de wormen bij jou waar jou paarden aan gewend zijn

hooi waar geen dieren in komen kan natuurlijk toch besmet zijn door dieren die daar gewoon in lopen zoals honden en katten
is je hooi vrij van gevaarlijke onkruiden?

kan het buurpaard op stal bij het hooi van de nieuwkomer, over de stalmuur heen?

je hebt zelf 3 sobere paarden maar je hebt er steeds een heel ander type paard bij staan
bedenk dat die toch anders gevoerd moet worden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:57

Het valt mij altijd op dat paarden met koliek-aanvallen vrijwel altijd paarden zijn die òf veel uren achter elkaar op stal staan òf die niet de hele dag kunnen knabbelen.....

Zowel het wat rondlopen als het altijd wat kunnen knabbelen zorgen ervoor dat de darmen lekker aan het werk blijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:04

ongeveer 80% van de koliekgevallen komt door wormen.
Die matten in de stal vind ik echt helemaal iets hoor....een paard hoort een lekker warm,dik,schoon bed te hebben....krullen of stro...maar dat is mijn mening...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:10

als je wil weten of ze veel zand binnnen krijgen, kun je dit testen door mest in een potje te doen en water erbij, flink wat water zodat de mest gaat drijven, zand zakt naar de bodem zo weet je of ze veel zand binnen krijgen,

ik zou het niet weten, wat zei de dierenarts,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:16

Het verteringstelsel van een paard is er op voorzien om de hele dag door een beetje te knabbelen.
Misschien toch wat meer hooi en / of bodembedekking?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:16

even een lang verhaal kort maken ;-)
Vorig jaar moesten mijn paarden op dieet,kregen een beperkt aanbod weidehooi.Ze stonden 24/7 buiten op de paddock.helaas had ook ik twee paarden uit dezelfde groep met zandkoliek.
Bij mij was echt de oorzaak het beperkt voeren,paarden verveelden zich,gingen pollen trekken en zand eten.
ik ben overgestapt op graszaadhooi (ivm het niet aankomen van gewicht) en kleinmazige netten. Deze hangen buiten onder het afdak,sinds ze continu een ruwvoeraanbod krijgen heb ik hier geen koliek geval meer gehad (afkloppen)
bij mij zat de oorzaak dus wel in de verzorging.
Ik dacht dat het geen kwaad kon ze te beperken in hun ruwvoer,je ziet tenslotte dagelijk paarden zonder hooi op een zandstuk staan,ik dacht dat enkele uren zonder hooi geen kwaad zouden kunnen.
naief dus,paard is er op gemaakt om de gehele dag kleine beetjes te eten,nu gaat het super met ze!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:20

Robin_S schreef:
Het verteringstelsel van een paard is er op voorzien om de hele dag door een beetje te knabbelen.
Misschien toch wat meer hooi en / of bodembedekking?

Da's ook mijn gedachte

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:24

geerke schreef:
Die matten in de stal vind ik echt helemaal iets hoor....een paard hoort een lekker warm,dik,schoon bed te hebben....krullen of stro...maar dat is mijn mening...

Rubber matten in stal dat hoeft geen probleem te zijn als de paarden maar voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben. En zorgen dat ze zich niet vervelen door speeltjes (eventueel met voer) in de stal te hangen/leggen.

Wat ik je wel kan vertellen is dat koliek doodsoorzaak nummer 1 is bij paarden.....................
Koliek heb je ook in veel verschilende vormen (zand, gas verdraaiingen, maar ook stress kan koliek veroorzaken). Die ook vaak te voorkomen zijn.

Misschien is het een idee om de nieuwkomer toch op bodenbekking te zetten als ze dat gewend zijn.
Jouw paarden zijn er aan gewend dat ze op stal minder te knabbelen hebben, de nieuwkomer niet.

Wel lekker dat de paarden voldoende beweging hebben op de dag door lekker buiten te kunnen zijn.
Misschien een idee om het hooi aan te bieden op tegels ipv gras/zand.

Wel heel apart dat het nu 3 keer is voorgekomen...............................

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:26

meerdere voer beurten per dag inpassen of inderdaad meer hooi geven. Preventief lijnzaad door het voer doen wil ook echt veel schelen. Rest van de tips zijn al gegeven. Misschien een kuurtje sandclear?

Ik ben ook niet fan van een kale stal (hier hebben we ook pony's die hele stallen leegeten, die zetten we eerst op vlas (wat ze niet eten) en mengen daar zo zoetjes aan stro doorheen, en zorgen dat er altijd wat hooi te knabbelen is, zo voeren we het percentage stro in het vlas op, en voor je het weet staan ze op stro en eten ze er niets van (ja, alleen als er nieuw wordt bijgestrooid even een paar hapjes) Laat het stro in de eerste periode een beetje vies, mest dus niet té goed uit :+ (dit als praktische tip mocht je toch over willen op bodembedekking waaraan ze kunnen knabbelen, maar wij hebben natuurlijk de luxe dat we zowel vlas als stro altijd voorradig hebben (manege).

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:37

Sette schreef:
Mindfields schreef:

Ik denk ook dat hier het probleem in zit. Je moet zoveel hooi geven dat de volgende ochtend eigenlijk nog wat restjes liggen.

Mee eens, mijn paard is op stal eigenlijk altijd met zijn stro bezig, hij eet er niet veel van maar zoekt wel de hele tijd naar lekkere stukjes stro. Paarden in het wild zijn zo'n 16 uur per dag met eten bezig. Als ze het hooi wat ze twee keer per dag krijgen snel op hebben hebben ze 's nachts niks te eten en op de meeste weides staat in de winter ook niet veel gras. Jouw paarden zijn dit gewend maar voor nieuwe paarden kan het en hele overgang zijn. Zeker als je net komen en ook nog verhuis stress hebben. Een paard produceert alleen speeksel als hij kauwt en dit speeksel neutraliseert ook het maagzuur dat vooral bij stress extra optreedt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:43

Och wat een nare ervaring zeg...

Misschien kan je de nieuwkomer inderdaad extra hooi geven in een hooinet o.i.d.? Dan doet het langer met zijn hooi. Of een paar plakken stro in de stal gooien zodat het de hele nacht nog kan knabbelen?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:31

geerke schreef:

:brr: wij willen graag een warm bed :j
Als ze de keus hebben waar ze gaan liggen zal het 9 van de 10 keer buiten in het zand zijn. Zelfs met de sneeuw ;)
Sterker nog de vorige stal had een dikke stro laag en waar lag meneer buiten op de rubber tegels. Denk last van claustrofobie _/-\o_

Zoals de TS schrijft gaan hun paarden wel naar binnen in de nacht. Dan is voldoende hooi toch wel noodzakelijk, of een strobed.

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 20:15

Allemaal super bedankt voor de vooral positieve _/-\o_ reacties en het meedenken! Hier heb ik zeker wat aan!

Even om op alle punten in te gaan:
*Op zand voeren doe ik niet meer na het fatale zandkoliek geval. Ik test ook regelmatig de mest (van alle paarden) door een beetje mest op te lossen in een zakje water. Er zit nu dan ook nauwelijks zand in de mest.

*Geen bodembedekking heb ik bewust gedaan vanwege mijn koudbloeden. Normaal gesproken kunnen alle 4 de paarden de stallen vrij in- en uitlopen dus dat betekent dat er aan het eind van de dag nergens stro meer in de stal ligt. Mijn tinker vreet echt alles op :o Ik vind een warm strobed ook aantrekkelijker om te zien, maar aan mijn paarden te merken hebben ze daar lak aan, ze gaan alleen in de wei languit liggen. Het 's nachts op stal zetten is trouwens puur voor mijn eigen gemoedsrust, na een nachtelijke uitbraak durf ik dat niet meer aan.

*Het voermoment vind ik een goed punt. Vanwege mijn werk wordt het lastig om veel verschillende voermomenten in te lassen. De hooinetten en hooibakken met gaas (kwam ik ook tegen in het het Paddock Paradise topic) wil ik zeker gaan testen. Zo zijn ze toch wat langer bezig.

*'s Ochtends krijgen ze met zijn 4en bijna een baal hooi mee naar de wei. In de wei is ook gras aanwezig, ze moeten het niet alleen van het hooi hebben. Ik werk met stripbegrazing waarbij ze om de dag een nieuw strookje krijgen. 's Avonds bij het op stal gaan krijgen ze weer een ruime hoeveelheid hooi.

*Alle gastpaarden hebben gewoon toegang tot het ruwvoer, ze zijn allemaal heel mooi in de kudde opgenomen.

*Alle stallen zijn voorzien van een mineralen/zoutblok.

*Alle paarden (ook de gasten) worden regelmatig ontwormd.

*Uiteraard heb ik de dierenarts om informatie gevraagd. Na koliekgeval nummer 1 werd als tip gegeven om de paddock voor de stal te betegelen, wat we nu ook hebben gedaan. Ontwormen was volgens hem het probleem niet, en ook de hoeveelheid ruwvoer vond hij voldoende. Na het tweede koliekgeval werd het meer een toevalsverhaal. Het kon een (aangeboren) afwijking van de darm zijn, een worminfectie op jonge leeftijd, etc, etc.

*Het verschil koud- en warmbloed is bij mij ook al bovengekomen, maar er zullen toch wel meer mensen zijn die beide types houden?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:18

Ik vind voor vier paarden bijna een baal hooi echt heel weinig eigenlijk. Ik gaf per paard een hele baal per dag en dan hadden ze echt de hele dag en nacht wat te knagen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:24

Morhwen schreef:
*Het verschil koud- en warmbloed is bij mij ook al bovengekomen, maar er zullen toch wel meer mensen zijn die beide types houden?

Ja ik tot vorig jaar. Ik voer 3 keer per dag hooi (7.00 -14.00 - 22.00 uur) in fijnmazige netten en de paarden hebben altijd stro ter beschikking. Daarnaast staan ze op een flinke plak grond, maar gezien we al maanden sneeuw hebben hier, valt daar niets te knabbelen.
Hooguit wat takken
(er staan ook bomen en uitschieters daarvan)
Vandaar dat er altijd stro toegankelijk is.

Toevallig paar weken geleden (na paar jaar) een paard gehad met koliek. Gelukkig niet ernstig. Probleem was dat het paard vlgs da niet voldoende had gedronken. Water is hier altijd toegankelijk op aangename temperatuur (we hebben verwarmde geisoleerde waterbak) maar het paard heeft daar gewoon onvoldoende gebruik van gemaakt. Gelukkig was het snel verholpen.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:27

ik weet neit of je er wat aan hebt maar op één van mijn vorige stages werd stro gegeven om te knabbellen maar de wedstrijd paarden neit te dik te laten worden. die stonden op vlas wat ze niet op aten ( en mijn kwpn merrie vind dit dus wel weer eetbaar.....) maar die strooiden op met stro. misschien zou je jou paarden naast het hooi ook plakken stro aan kunnen bieden. zo kunnen ze toch knabbelen en het is nog goedkoper als hooi ook!!! ( al zou dit natuurlijk nooit een reden mogen zijn). zo kunnen ze de hele nacht knabbelen en overdag kunnen ze dat buiten doen. zo weet je in elk geval dat gebrek aan ruwe celstof niet het probleem is en dat er veel speeksel gemaakt word om te voorkomen dat ze niet teveel aan maagzuur krijgen. zat ik zo aan te denken toen ik je verhaal las. ik vind het erg vervelend voor je wat die paarden overkomen is..... ik kan me voorstellen dat het voor jou ook erg zwaar was/is en dat je nu alles wilt doen om te zorgen dat het niet weer gebeurd of het nou aan jou lag of niet. dat je je er zo druk om maakt en het lef hebt het hier neer te zetten met toch het risico dat mensen zouden kunnen vinden dat het jou schuld is spreekt erg voor jou en laat zien dat je je echt betrokken voelt bij je dieren.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:27

Ik denk dat het toch puur toeval is, je hebt al wat gedaan aan het zand.
Het is misschien een idee voor 'S nachts, bij de paarden die niet te veel eten een plak stro erbij in doen.

En over de hooinetten, is een heel goed idee. Mijn vriendin heeft een kruising tussen haflinger en werd echt tonnetje rond door onbeperkt eten. ze kon ook bijna niet minder geven want dan werd het paard gewoon gemeen. Met de hooi netten kunnen ze de hele dag eten, zonder te veel eten.
Wel een hooinet nemen met kleine mazen.