paard eet letterlijk alles

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

paard eet letterlijk alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 18:57

mijn lieve schat van een paardje eet echt letterlijk alles uit haar stal.
ze heeft nu een tijdje op vlas gestaan was geen succes iedere keer de hele stal leeg.
nu zijn ze over gegaan voor haar op stro ze eet dit ook allemaal op.
nou vind ik stro niet zo erg als vlas maar toch maakt niet uit hoeveel ik erin gooi ze eet hem helemaal leeg.
nou heb ik laast al geprobeert of het helpt als ik het meng meet mest daar krijgt ze het voor elkaar om alles er tussen uit de krijgen.
nu krijgt ze alleen nog op stal eten omdat ze buiten ook de hele dag naar eten aan het zoeken is.
ze heet de zandpollen ermee uit nou heb ik haar vorig jaar al op het randje gehad met zware zandkoliek omdat ze zand zat te eten inplaats van gras.
iemand enige tips waarom ze dit doet.
zelf denk ik verveling want aan haar kilo's ligt het niet ze is namelijk niet mager eerder goed stevig.

Aukelizzy

Re: paard eet letterlijk alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:01

Krijgt ze wel voldoende ruwvoer? Vooral omdat je schrijft dat ze alleen nog maar op stal gevoerd wordt.. Als je voldoende ruwvoer geeft, ook op het land, is de kans kleiner dat ze pollen met zand eet... Ook kun je regelmatig een kuurtje "sandclear" geven..

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:02

Hoeveel hooi krijgt ze en wat doet ze verder de hele dag? Staat ze alleen of met andere paarden/ponys?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:11

Hier dezelfde vragen eigenlijk hoe lang en hoe vaak staat ze buiten, wat voor ruwvoer krijgt ze en hoeveel, hoeveel brok/muesli krijgt ze en hoeveel, heeft ze een liksteen waar ze gebruik van maakt? Staat ze met vriendjes of alleen, wordt ze veel beziggehouden met rijden etc?

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:40

Mijn haflinger doet dat ook. Eet stokjes, zand, bonken klei.. Knaagt op mijn borstels als ik die in de stal leg, van de week was ik bezig met de stal schoonmaken en had ik even wc papier neergelegd, nog geen minuut later staat mevrouw er op te kouwen en te doen. Mijn pony doet het voor het grootste gedeelte uit nieuwschierigheid. Buiten is het voornamelijk ook ontdekken en soms pure verveling.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 23:50

ze staat elke dag buiten van 7 uur s'ochtends tot ongeveer 8 uur s'avond met slecht weer gaan ze eerder naar binnen toe.
ze staan met zijn 2tjes in een grote wei met een tussendraad waar er nog 2 staan.
kunnen helaas niet bij elkaar omdat ze niet al te vriendelijk is tegen iedereen.
ze krijgt 2 keer per dag 1 kilo biks met kwart kilo musli.
ze krijgen nu 2 keer per dag eten op stal omdat zij heel erg zit met zandkoliek ook als ze op het land staat en het een spelletje is geworden van der met wegjagen van onze andere merrie die dit helaas toelaat.
ze krijgt hooi bijgevoerd nog dit is voldoende kan zo niet omschrijven hoeveel maar dit weet ik wel zeker want ze wordt er ook niet magerder op gelukkig.
ze staat momenteel stil met rijden inverband met de strenge winter maar hier gaan we over 2 weken weer mee beginnen en dan gaat ze met brokken en hooi ook weer de hoogte in.
ze heeft een himali liksteen in de stal hangen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:57

ik zeg onbeperkt hooi en misschien minder brok als ze stilstaat hoeveel minder weet ik niet maar denk wel dat ze nu te veel krijgt

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:03

Probeer anders eens met regelmaat een paar dikke takken ( boomstammetjes ) ter verveling en andere dingen in de wei te leggen of op stal dat ze wat te doen heeft ( dikke stenen in een bak en daar voer in doen is ze lang bezig) en als het mogelijk is onbeperkt hooi en daarvoor geen of minder brok en musli, vooral als ze stilstaat.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:04

Heeft ze echt biks nodig? Ik zou de brokken vervangen voor 2 keer extra hooi en het kwartje muesli aanhouden.
Ik weet niet hoe groot je weide is en hoeveel gras er nog op staat?

Mijn paard - ook vreetzak :+ krijgt 4/5 keer per dag flink wat voorgdroog(tegen hooi aan). Eerst vond ik dat ze teveel kreeg en heb ik dat laten minderen, maar dan vrat ze ook al haar stro op. Dus weer terug naar de oude porties en in combinatie met genoeg beweging doet ze het hier goed op. Ze knabbelt nog wel wat aan het stro, maar toch ruim 90% ligt er de volgende dag nog.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 11-02-11 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:04

zker halveren weet ik haar voer van wat ze normaal krijgt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:08

meer hooi in minder biks inderdaad. Onbeperkt hooi zou helemaal mooi zijn, als ze het te snel op eet is misschien hooinetten met kleinere gaten een optie.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:13

Mijn voorkeur zou ook gaan naar minder krachtvoer en meer hooi.
Als voorbeeld, mijn paard rij ik 5 dagen per week.
Ze krijgt 2 maal daags een 1/2 kg sportbrok, van 9-18 weidegang en verder onbeperkt hooi.
Succes.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 03:52

2 kilo brok vind ik nogal veel voor een paard dat niks doet. Brok minderen of helemaal weglaten. En onbeperkt ruwvoer gaan geven.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 04:10

franka75 schreef:
ik zeg onbeperkt hooi en misschien minder brok als ze stilstaat hoeveel minder weet ik niet maar denk wel dat ze nu te veel krijgt

Mee eens, stalondeugden zijn bijna altijd een gebrek aan ruwvoer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:27

tribeworld schreef:
ze staat elke dag buiten van 7 uur s'ochtends tot ongeveer 8 uur s'avond met slecht weer gaan ze eerder naar binnen toe.
ze staan met zijn 2tjes in een grote wei met een tussendraad waar er nog 2 staan.
kunnen helaas niet bij elkaar omdat ze niet al te vriendelijk is tegen iedereen.
ze krijgt 2 keer per dag 1 kilo biks met kwart kilo musli.
ze krijgen nu 2 keer per dag eten op stal omdat zij heel erg zit met zandkoliek ook als ze op het land staat en het een spelletje is geworden van der met wegjagen van onze andere merrie die dit helaas toelaat.
ze krijgt hooi bijgevoerd nog dit is voldoende kan zo niet omschrijven hoeveel maar dit weet ik wel zeker want ze wordt er ook niet magerder op gelukkig.
ze staat momenteel stil met rijden inverband met de strenge winter maar hier gaan we over 2 weken weer mee beginnen en dan gaat ze met brokken en hooi ook weer de hoogte in.
ze heeft een himali liksteen in de stal hangen.

Weidegang is beweging en dat zit er an sich genoeg in in die uren, het ruwvoer is vrij hoog (ligt er ook aan hoeveel erin zit qua energie, eiwit etc) dat zou ik zelf met minstens de helft verminderen, of helemaal weg zolang je niet rijdt en vervangen door een mineralenkorrel. Ruwvoer flink verhogen naar minimaal 3x per dag, desnoods 2x als het niet anders kan op stal. Het zandeten kan namelijk zijn uit verveling en dan doe je er niks tot weinig aan dan een graasmasker voor doen zodat ze amper nog zand binnenkrijgt, maar als het een tekort is aan ruwvoer of mineralen, dan zou het met meer ruwvoer op te lossen kunnen zijn. Gebruikt ze de himalaya ook echt?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:30

maXcomX schreef:
franka75 schreef:

Mee eens, stalondeugden zijn bijna altijd een gebrek aan ruwvoer.

Ik denk dat veel stalondeugden hun oorzaak vinden in te weinig weidegang, bv het weven. Goed, als een paard staat te eten zal ie ook niet weven ;) maar veel stress gerelateerde stalondeugden zijn op te lossen met vermeerdering van weidegang.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 18:19

ze gbruikt de liksteen goed.
met brokken kan ze niet niet naar beneden toen ik haar kocht kreeg ze 4 kilo op een dag en dat hebben we al terug gebracht.
ze heeft het ook echt nodig.
ruwvoer ze krijgt al verschikkelijk veel krijg ik dan geen kans op koliek ???
ze eet ook zo verschikkelijk snel ze heeft haar porsie echt binnen een uur op terwijl de rest nog een verder zit te eten en minder dan haar krijgt.
en in de wei voeren is echt geen optie want dan krijgt de ander geen kans om te eten.
maar ze krijgt nu ongeveer een vuilniszak vol met hooi heb vanavond gekeken hoeveel het was.
ik ga trouwens vanavond weer beginnen met rijden en opbouwen tot 4 keer in de week wat ze altijd heeft gedaan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:53

Wat voor krachtvoer geef je precies, want een paard kan ook maar een bepaald aantal kilo's brok per dag verteren, en 4 kg is echt best veel. Ter vergelijking, mijn Friese merrie van 1.60 rond de 550 kg, krijgt 1 kg bix per dag, met een paar handjes muesli erbij en 4 dikke plakken hooi. Natuurlijk scheelt het per paard, maar ook wat er in je brok zit aan energie ed.

Als ze zo snel schrokt, is het een idee bv om bij haar bix wat luzerne te doen, daardoor moet ze al meer kauwen waardoor ze het voer beter opneemt en is ze langer bezig. Kan ze met een hooinet overweg? Dan zou je daar wat hooi in kunnen doen is ze ook alweer langer bezig.

Een vuilniszak zegt me niet zoveel (aangestampt, los, in plakken? ;) ), weet je ongeveer hoeveel plakken het kunnen zijn? Mijn ervaring is dat ze eerder verzuren en koliek kunnen krijgen van brok dan van ruwvoer, maar als ik het zo lees is het eerder het probleem dat ze schrokt en dus niet goed kauwt en dus haar voer niet goed op kan nemen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:14

Ik voer mijn paarden ook gewoon hun ruwvoer op de weide. Als je verschillende hopen neer legt (beetje ver uit elkaar) kunnen ze beiden rustig eten. Van ruwvoer krijgen ze echt niet zomaar koliek... Juist hoe meer ruwvoer je geeft hoe minder kans je ook weer hebt op (zand) koliek.
Als ze binnen een uur haar ruwvoer op heeft geef je echt niet genoeg en sowieso is 1 vuilniszak ruwvoer nogal weinig. Mijn paarden krijgen minstens 3 vuilniszakken per dag... Kijk anders of je wat stengeliger hooi kunt krijgen. Dan moet ze zowiezo al langer kauwen...

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 20:10

1 zak hooi op alleen de ochtend en dan aangestampt niet los dus in,
totaal krijgt ze 2 zakken hooi per dag.
op de wei voeren is gewoon echt geen optie ik heb haar vorig jaar op het randje van de dood gehad door zandkoliek ze blijft gewoon dooreten tot ze de zandpollen eruit heeft.
dus veearts heeft gezegt alleen nog op stal niks meer buiten.
ze krijgt onderhoudsbix 1 kilo op de ochtend metmusli en s'avonds ook.
verdeeld over de wei leggen hebben we trouwens vorig jaar gedaan ze loopt gewoon de hele wei af achter noor aan totdat ze het opgeeft ondertussen heeft zij alles op en noor heeft nog geen kwart van haar eten gehad.
en die heeft haar eten ook nodig.
ik snap wel wat jullie bedoelen met meer ruwvoer geven maar ben bang dat ik der dan binnenkort weer met koliek heb.
en super dik want ze is nu ook niet mager ze is goed vors een goede grasbuik.
ze is ook de enige die dit doet van allemaal.
hooinet maakt ze me kapot vraag me niet hoe.
ze is trouwens 1.65 en denk ik rond de 600 kilo.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:45

Ik mag Bregh ook geen hooi meer in de wei geven, die is geopereerd aan zandkoliek. Alleen nog op stal, en ook niet meer 24/7 naar buiten. Eigenlijk zou ze zelfs een graasmasker op moeten, maar dat trekt ze niet dus die keuze heb ik gemaakt, dan maar korter bij me met een leuk leven, dan langer en depressief.

Echter van goed ruwvoer krijgen ze echt geen koliek, eerder juist van teveel brok. Het is ook niet de bedoeling dat je ineens heel veel bij gaat voeren, maar het langzaam opvoert. En twee hooinetten in elkaar gedraaid? Of zo'n bak van Hartog waar die pakketjes hooi in gaan, die gebruikt mijn phster ook voor haar paard. En dan gewoon met hooi, paard is dan toch lekker lang bezig.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:51

kan je wel haar meerdere keren op stal geven onbeperkt namelijk kan geen kwaad want daar zit minder in als in gras en zo blijft ze wel bezig wilgen takken in haar stal en een paar goede stoeptegels op dr hooi dan moet ze trekken en heeft ze wat te doen. je zou er een keer in de wei kunnen zetten met een erg dominant paard, dominanter dan zij. zodat ze ziet wat ze zelf doet. en drie keer per dag is al beter dan twee keer. en verder heeft ze gewoon pech

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 21:00

dat dominante paard is dus de gene waar ze nu bij instaat omdat de rest geen schijn van kans maakt.
november vorig jaar geprobeert met zijn 3 in de wei nou de ander werd verrot geschopt door der.
dus nu staan me met zijn 2tjes.
dit gaat heel goed tot er eten in de buurt komt.
en het rare is als ze op stal staan dan is ze helemaal niet gemeen.
dan is ze hooi aan het eten en dan trekt noor het haar zo uit de mond.
net als de voerbak die in de verkeerde hoek stond zaten ze met hun 2en te eten(snel voerbak de andere hoek in)
ze is gewoon verschikkelijk dominant naar andere paarden toe vooral met eten.
3 keer per dag is bijna niet haalbaar voor ons omdat ik zelf werk en me broer ook en die werkt in ploegen.
daarom moesten we (tegen onze wil in) terug naar 2 keer per dag.
maar ik ga morgen haar hooi omhoog doen kijken of dat gaat lukken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:42

mischien moet je knoflook snippers of poeder proberen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:51

hm gevalletje heftige voernijd en die bakstenen op dr hooi sorry stoeptegels ze is wel brutaal zeg. vervelend zoiets maar dr hooi opvoeren is wel goed hoor.