Komst van twee ponies voorbereiden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Komst van twee ponies voorbereiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 23:15

Hoi,

ik denk dat het hier het beste staat. Om te beginnen heb ik jaren paard gereden. Ik ben er een paar jaar geleden mee gestopt toen ik zwanger werd van onze eerste. Inmiddels is de oudste 3 en de jongste 11 weken. Wij wonen op een boerderij en hebben een mooie lap wei naast ons huis met daar aan een ruime inloop stal. Momenteel lopen er 3 oude schapen, maar die kunnen het niet bijhouden met grazen.

We wilden dus zowiezo wat beestjes er bij. We wilden graag 2 ponies, maar waren nog niet op zoek. Nu ben ik vandaag gebeld door iemand die 2 ponies heeft die weg moeten. Ze staan op een zorgboerderij en er is nu geen plaats meer voor. Ze zoeken er een goed plek voor en willen er een symbolisch bedrag voor hebben. Morgen ga ik even kijken. Het gaat om een 6 jarige merrie en haar 1,5 jarige zoon.

We willen ze gebruiken als gezelschapsponies en met de tijd als rijponies. De oudste is het gewend om bereden te worden door kinderen. Ze zijn gezond en erg mak. Ook zijn ze het gewend de wei te delen met schapen.

Zijn er nog bepaalde dingen waar ik aan moet denken of rekening mee moet houden?
Ik wil zowiezo weten of ze op tijd ontwormt worden, inentingen hebben gehad. Ik begreep dat ze bij elkaar stonden dus ik neem aan dat de zoon een ruin is, maar dat wil ik dus even zeker weten ;).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:22

Laat de DA ze even nakijken, dan kan die meteen controleren of er een chip inzit en of paspoort klopt.
Zijn ze ook naar de tandarts geweest?
Ik zou trouwens opzoek gaan naar een gast voor de zomer en die (hopelijk) ruin een paar maanden naar een goede opfok (kudde met ook volwassen paarden) sturen. Van mama zal die zich niet veel meer aantrekken qua corrigeren en hij heeft een cursus omgaan met andere paarden dan mama nodig voor een gezonde sociale ontwikkeling.

shilady

Re: Komst van twee ponies voorbereiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:25

Flink wat brokken inslaan voor de 1,5 jarige die heeft nog jaarlingbrok nodig
en eventueel ook voor de merrie wat bix :)
Idd even laten nakijken door de da

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 23:27

Kijk daar kan ik wat mee! Ze staan nu met zijn 6en in een wei als ik het goed begrepen heb. Maar ik begrijp dat het dan alsnog beter is de hopelijke ruin tijdelijk de opfok in te doen?

Biks komt in orde. Nu is het zo dat ze nog niet direct mee komen. Ik wil eerst de wei goed nalopen en de stal even goed poetsen, drinkbak goed schoonbaken en lekker opstrooien.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:27

tamary schreef:
Laat de DA ze even nakijken, dan kan die meteen controleren of er een chip inzit en of paspoort klopt.
Ik zou trouwens opzoek gaan naar een gast voor de zomer en die (hopelijk) ruin een paar maanden naar een goede opfok (kudde met ook volwassen paarden) sturen. Van mama zal die zich niet veel meer aantrekken qua corrigeren en hij heeft een cursus omgaan met andere paarden dan mama nodig voor een gezonde sociale ontwikkeling.

sluit ik me bij aan.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:30

Vergeet ook niet flink wat balen hooi te halen, is schaars dit jaar ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 23:48

Hey,

hooi en stro is geen probleem aangezien we een akkerbouwbedrijf hebben, dat hebben we voldoende haha

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:24

tamary schreef:

Hier sluit ik me ook bij aan, en mischien even na vragen wat de dierenarts geschiedenis is, of ze geen gebreken hebben, of dat de merrie (want de hopenlijk ruin lijkt me niet) hoefbevangen is geweest. ik weet ook niet wat voor ras het is want dit zal bij shetjes eerder zijn dan bij een grote pony ;)

lavinakJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:40

Staat er al een soort windscherm of ander schuilplekje? Hoeft niet maar kan wel erg fijn zijn, op dat soort boerderijen zijn die dingen meestal wel aanwezig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:59

Het is ook wel fijn om te weten of ze kindvriendelijk zijn ?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:14

Vraag na welk voer (zowel krachtvoer als ruwvoer) ze nu krijgen en hoeveel. Neem liefst hetzelfde voer als ze al krijgen. Verandering van van 'woning' levert al genoeg stress op, dan wil je geen extra problemen oproepen door ze ook direct ander voer te geven.
Laat ze de eerste dagen dat ze bij jou zijn rustig wennen aan hun omgeving. Toen wij ons paard net hadden hebben we 'm elke dag aan de hand meegenomen over het terrein, waarbij hij overal mocht kijken en snuffelen.
Het veulen een tijdje elders in een grotere groep zetten is een goed idee, maar dan moet je wel weer ander gezelschap zoeken voor de moeder. Haar alleen laten staan is beslist geen goed idee.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:24

ElsB schreef:
Vraag na welk voer (zowel krachtvoer als ruwvoer) ze nu krijgen en hoeveel. Neem liefst hetzelfde voer als ze al krijgen. Verandering van van 'woning' levert al genoeg stress op, dan wil je geen extra problemen oproepen door ze ook direct ander voer te geven.
Laat ze de eerste dagen dat ze bij jou zijn rustig wennen aan hun omgeving. Toen wij ons paard net hadden hebben we 'm elke dag aan de hand meegenomen over het terrein, waarbij hij overal mocht kijken en snuffelen.
Het veulen een tijdje elders in een grotere groep zetten is een goed idee, maar dan moet je wel weer ander gezelschap zoeken voor de moeder. Haar alleen laten staan is beslist geen goed idee.

Hier sluit ik me bij aan! Check ook gelijk even welke entingen ze hebben gehad en wanneer ze voor t laatst ontwormd zijn.

Zorg er ook voor dat je halsters en touwen hebt (die zullen ze wel me krijgen, maar mocht het dan stuk gaan, heb je iig een reserve!).
Een poetssetje met hoevenkrabber is ook handig en iets van een ehbo-setje bij de stal is ook handig. Zoek alvast een hoefsmid en een dierensarts en programmeer de nummers in je telefoon, dan heb je de nummers altijd bij de hand.
Denk ook aan de mest! Je hebt natuurlijk ook een hooivork en kruiwagen nodig. Heb je ruimte om n mesthoopje te maken oid? Je moet je mest ook af en toe kwijt dus kan je alvast uitzoeken of het opgehaald kan worden of dat je het ergens zelf heen kunt brengen.

Verder het land en de omheining goed nalopen en de stal in orde maken, maar dat was je al van plan :)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:42

Zoals al genoemd is zou ik als ik jou was de dierenarts er bij halen om ze even na te kijken.
Je kunt alvast een lijstje maken met dierenarts, tandarts, hoefsmid, wellicht zadelmaker. Een ehbo doos is handig, voor als er iets gebeurt. Als ik jou was zou ik nieuwe of zo goed als nieuwe (marktplaats bijv.) halsters en halstertouwen aanschaffen, vraag dan meteen welke maat ze hebben. Ik zal ook vragen of de merrie met de zweep is gereden, of ze moeilijk is onder het zadel e.d. En het is goed om het veulen inderdaad naar de opfok te doen, voor een tijdje.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:20

super, gaat helemaal goed komen!! Laat je wat foto's zien hier als ze bij je zijn?? Zou leuk zijn ;)

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:19

Het is niet noodzakelijk om de jaarling in een opfok te zetten, wel een optie. Inderdaad zorgen dat moeder ook het liefst een maatje erbij heeft. Ik zou ze gewoon bij elkaar laten staan, wel dagelijks in handen laten komen zodat er uiteindelijk geen problemen kunnen komen als je ze als rijpony wilt gebruiken. Ook het beste door DA laten checken, en idd even nagaan of hij gecastreerd is of niet.