Voor school moet ik een opdracht doen. Ik moet uitzoeken wat de kosten zijn van een paard en alles wat erbij komt kijken. Ik heb nu bijna alles behalve het voer. Het gaat dan over een paard dat elke dag weidegang heeft en snachts op stal staat. Van ong. 1,60m, normale bouw. En word dagelijks gereden (gewoon normaal, geen zware inspanningen.) Ik denk dat ik hem dan basisbrok en hooi geef. Hoeveel moet ik hem dan per dag geven van elk? Kunnen jullie me alstjeblief helpen, mijn opdracht moet vrijdag al klaar zijn..
Bij ons krijgen de paarden die bijna dagelijks gereden worden altijd 1,5 schep basisbrok 's ochtends en 1,5 schep basisbrok 's avonds. Verder krijgen ze 's ochtends en 's avonds hooi. Wij voeren grote pakken dus wij werken niet met plakken. Verder krijgen ze in de winter winterwortelen. Elke ochtend en avond een halve emmer. Ze staan overdag buiten en 's nachts binnen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes met je opdracht.
tamary
Geplaatst: 09-02-11 11:19
Hooi gaat net als brok per gewicht. En dan uitgaande van het percentage droge stof. Minimum is 1% per 100kg lichaamsgewicht (minder geeft risico op koliek door te weinig vulling in de darmen) Maximum wat het paard kan opnemen is ong. 2.5% per 100kg (incl. krachtvoer). Aangeraden word 1.5% droge stof of simpelweg 2% per 100kg niet lettende op het droge stof gehalte. Paard van 600kg krijgt dan 12kg hooi per etmaal.
mijn paard is 1.68, wordt zo'n 5 a 6x in d eweek gereden. hij krijgt 3x een portie hooi (niet teveel, hij heeft genoeg te knabbelen op de wei overdag) en 2x 1,5 schep brok. (cavalor pianissimo en perfomix) beide zakken kosten zo'n 12 euro per 20 kilo.
Srika
Geplaatst: 09-02-11 12:31
Hoi,
Mijn paard is 1.64 en ik train hem op L2-M niveau. Zo'n 3-4 x per week.
Hij krijgt 's ochtends om 07.30 uur 3/4 -1 kg brokken. 11.00 uur: een grote hoop hooi. Daar is hij sowieso 2 uur zoet mee. 16.30 uur: 3/4 - 1kg brokken. 18.00 uur: weer een grote hoop hooi.
Als ze hooi krijgen, worden de paarden ook gelijk opgestrooid.
Als ik na voertijd gereden of gelongeerd heb, krijgt hij ook nog een 1 kg muesli.
Latamo
Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-11 13:22
Dankjewel allemaal, maar zouden jullie er mischien bij willen zetten hoeveel kg of gram want het is een opdracht voor wiskunde en dan moet ik er nog allemaal berekeningen mee maken. Groetjes Lindy