Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ShirlMilou

Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:09

Wat zouden jullie nou liever hebben op stal: een longeercirkel of stapmolen?(en waarom?)

lucifertje

Re: Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:09

Stapmolen. Longeren kan je ook in de binnenbak ;) In de stapmolen kan die dan lekker uitstappen na een training.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:10

Een Longeercirkel. Daar kun je je paard ook in draf en galop aan het werk zetten, of in geval van nood als tijdelijke paddock gebruiken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:11

Ik zou een voorkeur hebben voor een paddock zodat ze zoveel mogelijk los kunnen, dan heb je geen stapmolen nodig, en dan zou ik een longeerring wel heel handig vinden... 8-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:12

Longeercirkel. Veel meer mogelijkheden om dingen samen met je paard te doen.

Stapmolen is alleen gecontroleerd rondjes lopen. Samen met je paard erin bezig zijn gaat niet.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:15

Stapmolen ze krijgen goed beweging
longeren kun je ook zonder cirkel op weiland of bak
paard los in een longeercirkel doet niets aan zijn conditie :z
net zo iets als een kind met een pc :+ of was het moeder :o

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:17

Longeercirkel, kan je de training zelf invullen, zeker met jonge paarden ideaal

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:22

Ik geef ook de voorkeur aan een longeercirkel, denk dat je daar toch meer mogelijkheden hebt om ook samen met je paard dingen te doen. Daarbij ken ik een stal waarbij je niet eens in de (binnen)bak mag longeren ivm de dure bodem, dus dat zullen er vast ook wel meer zijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:35

Longeercirkel, mijn paard staat in de winter overdag buiten en in de zomer 24/7. Een stapmolen heeft voor mij daarom ook geen meerwaarde.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:36

longeercircel, kan je ook andere dingen in doen dan alleen longeren.. Stapmolen vind ik vreselijk, kan me niet voorstellen dat een paard plezier beleeft aan het steeds hetzelfde rondje stappen voor een half uur of langer...;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:37

Longeercircel. Stapmolen heb ik een hekel aan..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:38

ik heb beiden :o , maar merk dat ik de longeercirkel meer gebruik.
De bak blijft ook beter nu ik daar niet meer in longeer. ;) Moet eerlijk zeggen dat met vorst de molen ook wel heel fijn is :o

@marise; mijn paarden willen echt graag in de molen. Zou ook niet weten wat eraan is, maar ze vinden het fijn. En ze staan echt niet de andere 23 uur per dag op stal (komen elke dag op het land)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:40

Kan me ook echt niet voorstellen dat een paard dat leuk vind.. Maar ja het kan dus wel :)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:40

Longeerbak met goede bodem.
Longeren in de bak vind ik not done, omdat er altijd mensen zijn die een loopgravenoorlog achter laten en is niet lekker voor de bodem. Heb paar verpeste bodems door longeren in de bak meegemaakt. Dus longeercirkel ;)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:41

Overdekte longeercirkel!
Stapmolens zijn voor pro's die 6 paarden op een dag doen.

Longeren heeft zoveel voordelen: bijzetten zoals jij dat wilt (wordt in de molen wel gedaan maar persoonlijk vind ik het bloedje link), de gehoorzaamheid die je ondertussen bij je paard traint en je staat zelf in het midden om elke pas te kunnen checken die je paard zet. Eventueel om aan te sporen etc.

Stapmolen zijn voor het ruiters gemak en luilakken }> !

Longeren kán in bak, maar als je een (overdekte) cirkel hebt, mooi afgezet, krijg je niet het geklieder van racende paarden aan longeerlijn en ruiters die daarbij nog proberen te rijden in dezelfde bak en het houdt de bodem van je rijbak even wat langer goed!

Longeerkraal is verder nog multifunctioneel: je kunt serieus, bijgezet longeren, grondwerk oefenen etc. etc.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:42

lucifertje schreef:
Stapmolen. Longeren kan je ook in de binnenbak ;) In de stapmolen kan die dan lekker uitstappen na een training.

me 2 :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:46

Bij ons op stal hebben we beide ...

Maar sinds mijn paard een ongeluk heeft gehad in de longeerbak gebruik ik die eigenlijk niet meer (paard heeft gesteigerd, achterover gevallen op betonnen rand met schedelbreuk tot gevolg). Longeren kan evengoed in een grote bak vind ik, maar ja voor vrijheidsdressuur is het wel handig.

De stapmolen vind ik wel praktisch, maar gisteren op stal vroeg iemand waarom ik niet gewoon aan de hand ging stappen, want dat een stapmolen zo geestdodend is! Daar schrok ik in eerste instantie zo van dat ik maar snel aan de hand ben gaan stappen :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-11 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:46

wij hebben beide. allebei heel nuttig en veel gebruikt. ze zijn niet overdekt en deze winter hebben we een periode alleen de stapmolen nog sneeuw- en ijsvrij kunnen houden en kwamen de paarden er zo toch dagelijks uit en met beweging. er zijn ook paddocks, maar in de serieuze winter doen de paarden daar ook niks, staan wat te staan. dan liever in beweging in de stapmolen. als ik een keus zou moeten maken, dan de molen. ook geweldig om de paarden na het werk en de douche in te laten droogstappen. maar allebei is natuurlijk ideaal. overigens, in de zomer gaan de paarden de hele dag op de wei en worden gereden/gelongeerd dus dan is de molen hooguit in gebruik na een douchebeurt of voor paarden met een blessure. ook daarvoor is de molen ideaal.

loveeguess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:50

Liever zelf met je paard werken, dus longeercirkel

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:51

Ik heb ze alle 2, en k gebruik ze even veel. Longeerbak laat ik mijn paard gecontroleerd aan de longe haar gekkigheid wegrennen, en de stapmolen is ideaal na het rijden...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:59

Hier hebben we een molen ik ben er blij mee en het heeft niets met luilakken te maken hoor
Longeren doen we gewoon in de rijhal

Maar scheeld dat hier geen pension of vreemde komen rijden longeren enz

Molen is ideaal naar werk als je meerdere paarden beweging moet geven scheeld die molen je al uit en instappen in grove lijnen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:06

longeercirkel, stapmolen gebruik ik niet....

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:15

longeercirkel, kan je ook als paddockje gebruiken, je ziet hoe je paard loopt, en bent er persoonlijker mee bezig. Als je meerdere paarden beweging moet geven is een stapmolen wel ideaal, maar ik heb maar 1 paardje, en om hem nou in de molen te zetten terwijl ik een kopje thee drink in de kantine, nee dat werkt niet bij mij :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:17

Zeker weten een longeercirkel. Een stapmolen vindt ik nutteloos.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:18

Imago01 schreef:
Overdekte longeercirkel!
Stapmolens zijn voor pro's die 6 paarden op een dag doen.

Longeren heeft zoveel voordelen: bijzetten zoals jij dat wilt (wordt in de molen wel gedaan maar persoonlijk vind ik het bloedje link), de gehoorzaamheid die je ondertussen bij je paard traint en je staat zelf in het midden om elke pas te kunnen checken die je paard zet. Eventueel om aan te sporen etc.

Stapmolen zijn voor het ruiters gemak en luilakken }> !

Longeren kán in bak, maar als je een (overdekte) cirkel hebt, mooi afgezet, krijg je niet het geklieder van racende paarden aan longeerlijn en ruiters die daarbij nog proberen te rijden in dezelfde bak en het houdt de bodem van je rijbak even wat langer goed!

Longeerkraal is verder nog multifunctioneel: je kunt serieus, bijgezet longeren, grondwerk oefenen etc. etc.

Als je je paard goed opgevoed hebt krijg je ook niet het probleem met racende paarden aan de longeerlijn...

Persoonlijk zie ik echt niet in wat er lui is aan een stapmolen. Mijn paard van het geweldig, omdat ze aan de zijkant ook nog grasjes kan eten. Ze staat altijd te trappelen om erin te mogen.