Hoe krijgt hij het voor elkaar? (klitten in manen, mét foto)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Hoe krijgt hij het voor elkaar? (klitten in manen, mét foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:07

Mijn pony heeft altijd enorme klitten in zijn haar, ondanks de vlechten die ik er elke week in leg. Zonder vlechten is het helemaal een ramp... Eigenlijk is het een beetje een onbelangrijke vraag, maar tips zijn heel welkom :)

Even voor de duidelijkheid: korte manen vind ik (bij een haflingerkruising) niet mooi, en van Cowboy Magic of een ander middeltje worden de manen te glad en gaan de vlechten er uit. Met als resultaat dat de losse manen weer helemaal in de klit raken... Het wordt altijd zo'n rondgedraaid idee (zie foto). Ook zonder vlechten :j

Hoe krijgt hij het voor elkaar? (help... :? )

Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Hoe krijgt hij het voor elkaar? (klitten in manen, mét foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:07

Lijkt wel of er aan gedraaid is oid.. Aan een hek of andere paarden?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:09

Vlecht je het 1 keer in de week in? Ik zal het vaker doen als ik jou was, mijn tinker heeft er ook last van, en je moet gewoon regelmatig zijn manen uitpluizen. scheelt een hoop. hoe hij het voor elkaar krijgt weet ik ook niet...

troi

Hier zou ik echt de schaar in zetten.. Op zijn minst om alles op gelijke lengte te krijgen. Er missen nu zulke happen uit dat het niet zo mooi meer is..

ZusJacobs

Hm raar, zo erg heb ik het nog nooit gezien :')

Dus vlechten werkt niet? Hoe doe je het nu? Elke week nieuwe of om de paar dagen?
En anders een hengsten vlecht?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:10

Ik heb zelf geen problemen met cowboy magic in combinatie met vlechten?

En ik zou de frequentie van het vlechten verhogen, eens in de week is te weinig.

Hengstenvlecht gaat er sneller uit dan losse vlechten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-02-11 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:11

Dit zijn de bekende heksenvlechten. Heeft mijn paard ook. Komt door kroelen met andere paarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:11

En als je ze nu goed uit de knoop haalt met cowboy magic, dan een dag wacht totdat het haar wat minder glad is, en dan een losse hengstenvlecht erin legt? Zo doe ik dat iig, en dat gaat prima :)

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:13

Kunstig :D Hmm, ik dacht altijd dat vlechten een langere tijd laten zitten niet goed is?? Geen flauw idee wat je er tegen moet doen.. Geef hem een haarnetje :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:14

Hij staat met een andere pony op de wei, en ik heb nog nooit haren in het hek gevonden, dus nee, Giolli, ik weet niet hoe het kan.

Ik vlecht het idd 1x per week, soms is het zo erg als op de foto, soms valt het mee... Ik heb helaas niet de mogelijkheid om door de weeks naar mijn pony te gaan momenteel. Dus vaker vlechten gaat ook niet lukken.

De schaar er in gaat echt niet gebeuren, als alles los hangt valt het wel mee (een beetje dan...)
Waarom de lange dunne stukken er afknippen? Het nieuwe groeit net zo snel als dat er nog aanhangt, toch?

Hengstenvlecht gaat er trouwens inderdaad eerder uit.

Helsenvlechten klinkt wel mooi :D Misschien is een haarnetje idd slim...

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:15

Daar kun je weinig aan doen helaas.. Het ene paard heeft nou eenmaal sneller 'dreads' als de ander. Ligt denk ik aan het haar en aan hoe hij zich in de wei gedraagd. Zo heb ik er 2 met lange manen. De ene heeft dit soort dreads er ook heel snel in zitten en is ook veel vaker van top tot teen smerig. De ander heeft nooit knopen in d'r manen, maar is verder ook minder vies. Heb het idee dat het eraan ligt als het paard veel rolt en aan de structuur van de manen..
Ik gebruik van die equishine in gel vorm en dat werkt wel goed vind ik. Ja, is wel glad maar manen gaan ook minder snel in de knoop als het glad is.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:22

Jee wat erg die manen!
Heeft hij dat iedere keer zo opnieuw?

Ik gebruik antiklit maar kan altijd wel gewoon vlechten zonder dat het eruit glijdt?
Misschien is een andere soort antiklit proberen? :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:24

Komt door het rollen, die van mij gaat graag met zijn hoofd/hals heen en weer op het zand waardoor je heksenvlechten krijgt. Ik heb er op staan kijken :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:27

Heksenvlechten inderdaad :)

Ik zou het afknippen en weer mooi op 1 lengte laten groeien, en dan ingevlochten houden in de toekomst.
Je kan proberen of je het er met ene paar wasbeurten en een hoop CowboyMagic spul nog uit elkaar krijgt... maar of de schade nog te herstellen is vraag ik me af.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:37

Charming! :+ Heksenvlechten zijn er met anti-klit en een berg geduld wel uit te krijgen hoor. Hoeveel vlechten maak je trouwens? En maakt het nog verschil of je dikke of dunne vlechten maakt? Misschien is het een idee om maar tot de helft te vlechten, wie weet blijft het dan beter zitten.
Tja, sommige paarden hebben dit nu eenmaal sneller, dat komt door de structuur van de manen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:41

Pelryo schreef:
Komt door het rollen, die van mij gaat graag met zijn hoofd/hals heen en weer op het zand waardoor je heksenvlechten krijgt. Ik heb er op staan kijken :)

Dit is precies de reactie die ik wilde geven :) De mijne heeft het altijd als ik hem na het rijden (bezweet, nat) laat rollen in de bak. Echt gigantische gedraaide klitten en vieze toelie. Als ik de manen goed schoon houd is het minder, misschien kun je het dus vaker wassen?
Hoeveel vlechten doe je erin? Misschien kleinere vlechten maken zodat het wat strakker kan en het dus écht niet los kan gaan om te klitten?

Of toch je trots opzij en het scheerapparaat pakken... ;(

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:43

ogh... 10 minuutjes werk, is het ook weer uit de knoop.
Hier trouwens ook geen problemen hoor dat de vlechten uitzakken.
Ik was met gewone shampoo, daarna een halve fles cremespoeling en
wanneer nodig magic gel erin. Soms is er welleens een elastiekje kwijt,
of hangt er half uit, maar dat is een kwestie van een nieuwe eromheen doen.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:52

OOOoooh wat erg, zou er idd, equishine of zo indoen en dan een aantal vlechten, die blijven best wel even zitten.
Heb gelukkig een KWPNer met korte manen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:47

Plukje voor plukje los trekken, hier had een paard het ook, maar dan manen tot de 50 cm boven de grond, paard zelf was 1.70 dus daarmee was je wel ff bezig :=

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:53

Dit hoeft helemaal niet zo rampzalig te zijn als het lijkt hoor.
Onze Fries had het ook toen ze als jaarling en tweejarige uit het land kwam na het inscharen op de klei.
Het komt door het kroelen van andere paarden, maar ook door het rollen van het paard. Hierdoor draaien de manen in elkaar.
Ik heb het helemaal ingespoten met equistar en toen met veel geduld uitgeplozen. Je moet heel goed kijken en het soms volgens de draaiing die er in zit terugdraaien.
En daarna Cowboy Magic er in. Klaar...

Als je paard dit heel snel heeft, dan is het een kwestie van dagelijks bijhouden. Dan heb je nergens last van.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:01

Heksenvlechten...........had mijn vorige haflinger ook altijd en een haf die nu nog bij ons staat heeft het ook. Het leuke is dat er een systeem in de vlecht zit. Je kan ze er makelijk uit halen door, zonder kracht!!! en eerst kijken, de onderste gedeelten naar achteren door de manen te lussen. Moet je even kijken waar het midden van de vlecht is. Daarna goed doorborstelen en CM erin. Als je dat dagelijks bijhoudt om de vlechten eruit te halen en ze zacht te houden, heb je er het minste last van. Ik ziu juist niet invlechten maar gewoon dagelijks ontheksen.....;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:12

Mijn beide paarden hebben regelmatig zulke heksenvlechten, door het rollen inderdaad. Ooit bij mijn ponietje met hele mooie manen er een uit geknipt. Heb er nog steeds spijt van. Met wat CM zijn ze er hier zo uit. :)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:08

Safiera schreef:
Ik vlecht het idd 1x per week, soms is het zo erg als op de foto, soms valt het mee... Ik heb helaas niet de mogelijkheid om door de weeks naar mijn pony te gaan momenteel. Dus vaker vlechten gaat ook niet lukken.

Wel het topic lezen dames.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:19

Ik heb geen idee hoe jij vlecht eigenlijk?

Bij mijn PRE gaat er gewoon cowboymagic in de manen en dan vlecht ik ze en zo blijft het soms wel 3 weken zitten:

Dit zijn de zomervlechten, in de winter vlecht ik ze helemaal tot onder (anders aan de haren in de sluiting van de deken)
http://www4.picturepush.com/photo/a/412 ... G-6345.jpg

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:55

Mijn paard heeft ook al redelijk lange manen, die vlecht ik ook vaak. Maar ik laat ze dan maximaal 2 dagen in. Langer laten zitten mag toch niet?? Ik heb altijd geleerd dat het erg slecht is voor de manen.

Voor TS; Ik zou ze dan 1x in de week goed uit de klit halen, en er een berg anit-klit inspuiten, en dan strak invlechten.